Jul 2004 - Hoogwerker valt op bedrijfspand

Auteur Topic: Jul 2004 - Hoogwerker valt op bedrijfspand  (gelezen 24504 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #60 Gepost op: 16 juli 2004, 21:15:18
De casus ligt even stil?


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #61 Gepost op: 16 juli 2004, 22:46:03
Al is de kraan van dat plaatselijke bergings bedrijf te licht om de hoogwerker van het dak tehalen, misschien kan deze er wel voor zorgen dat de kraan niet verder zakt of verschuifd.  ???

Ook daarvoor is de kraan van het plaatselijke bergingsbedrijf niet geschikt. De afstand die overbrugd moet worden is eenvoudigweg te groot voor de kraan van het bergingsbedrijf. Nog een gekantelde kraan erbij is wat teveel van het goede.

Met andere woorden: stabilisatie kan pas plaats vinden als er een grote, zware kraan ter plaatse is. En die heeft een aanrijtijd van anderhalf tot twee uur.
Stabilisatie van de hoogwerker en/of mast alvorens het in levensgevaar verkerende slachtoffer te redden lijkt gewoonweg geen optie.


Gr
Erik


boris

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 26 juli 2004, 18:28:07
Hoe loopt dit verhaal verder af?? ::)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #63 Gepost op: 26 juli 2004, 21:28:51
Aangezien de vakanties nu hun tol eisen op dit forum, hierbij de afloop van het verhaal zoals het in het echie is gegaan.

De eerste prioriteit lag bij het zo snel mogelijk naar het ziekenhuis krijgen van het levensgevaarlijke gewonde slachtoffer. Het slachtoffer lag op het dak, maar is verplaatst naar dat deel van het dak waar het gevaar van de onstabiele hoogwerker kleiner was. Daar is het slachtoffer zo goed mogelijk gestabiliseerd als op dat moment mogelijk was. Vervolgens is het met behulp van de autoladder van het dak gehaald. Het slachtoffer is afgevoerd in de traumahelicopter richting het Universitair Ziekenhuis in Gent. Daar is het slachtoffer enkele uren later toch overleden.

Na die bevrijding werd een CTPI-overleg gehouden om de verdere stappen te bepalen.

Het andere (beknelde) slachtoffer bleek reeds ter plaatse overleden te zijn. Afgedekt, maar geen prioriteit ivm het gevaar van de onstabiele situatie. Bouwinspecteurs van de gemeente zijn opgeroepen voor het controleren van de bouwkundige staat van het Sligro-gebouw. Verder werd het Sligro-gebouw voor iedereen verboden gebied verklaard zolang niet duidelijk was hoe de staat van het gebouw was.

Op voorhand was opgeschaald naar grote hulpverlening: twee TS, 1x HV, 1x AL en het specialistische THV-team zijn ter plaatse gekomen. Uiteindelijk is het THV-team niet daadwerkelijk meer ingezet.
Uitgestroomde olie werd ingedamd en later door een specialistisch bedrijf opgeruimd. Water + gas was voor het nutsbedrijf.
Slachtofferhulp werd ingeschakeld voor de direct betrokkenen vanaf de eerste seconde en voor de kinderen van een basisschool die vanaf het schoolplein het ongeval hebben zien gebeuren.

Voordat de berging van het dodelijke slachoffer plaats kon vinden moest gewacht worden op een kraan met voldoende capaciteit. Die heeft uiteindelijk de hoogwerker in de takels genomen zodat de situatie gestabiliseerd werd. Met behulp van de autoladderzijn de takels van de kraan aan de hoogwerker bevestigd. De telecommast bleek stabiel te liggen. Het slachoffer is daarna met hefkussens en hydraulisch redgereedschap van onder de korf van de hoogwerker gehaald en middels de ladderwagen in een redbrancard van het dak gehaald. Dit alles afgeschermd voor de aanwezige pers. Een voorlichter van de politie was ter plaatse om de pers te woord te staan.

Na de berging van het slachtoffer alsnog een afrondend CTPI-overleg over de verder te volgen procedure. Brandweer daarna ingerukt, politie heeft plaats ongeval hermetisch afgesloten. In de loop van de avond begon de berging van de hoogwerker door gespecialiseerd materieel en personeel van een prive-firma. De brandweer heeft daar stand-by gestaan vanwege het brandgevaar ivm het werken met snijbranders ed. Enkele kleine brandjes moesten geblust worden en er is preventief een schuimdeken aangelegd.

Tot zover.

Gr
Erik


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #64 Gepost op: 26 juli 2004, 22:19:18
Best een pittige klus geweest dan. Dr was dus geen andere manier om te stabiliseren dan te wachten tot die kraan tp was? In ieder geval een leuke en leerzame casus waarbij alle diensten aan bod kwamen.

Tot de volgende.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #65 Gepost op: 26 juli 2004, 23:02:47
Best een pittige klus geweest dan. Dr was dus geen andere manier om te stabiliseren dan te wachten tot die kraan tp was?

Nee, als je het goed wilde doen niet. Let wel: het gaat om een hoogwerker van 60 (!!!) meter, een trekker+opleggercombinatie met zes assen. Dat zijn geen lichte hoogwerkertjes.
En op dat moment lag er alleen nog een dodelijk slachtoffer bekneld. Er wordt dan dus geen enkel risico meer genomen omdat er (met alle respect) niets meer te redden valt.

Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 27 juli 2004, 16:39:44
Nee, als je het goed wilde doen niet. Let wel: het gaat om een hoogwerker van 60 (!!!) meter, een trekker+opleggercombinatie met zes assen. Dat zijn geen lichte hoogwerkertjes.
En op dat moment lag er alleen nog een dodelijk slachtoffer bekneld. Er wordt dan dus geen enkel risico meer genomen omdat er (met alle respect) niets meer te redden valt.

Gr
Erik
Erik,hoelang heeft deze inzet totaal geduurt.gezien het materieel wat jullie hebben aan laten rukken zullen daar de nodige uurtjes in hebben gezeten


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #67 Gepost op: 27 juli 2004, 17:02:57
Erik,hoelang heeft deze inzet totaal geduurt.gezien het materieel wat jullie hebben aan laten rukken zullen daar de nodige uurtjes in hebben gezeten

De eerste alarmeringen waren om 10.00 uur, de bevrijding + afvoeren van het dodelijke slachtoffer was tegen 15.30 uur afgerond. Het duurde sowieso twee uur voordat die grote kraan (200 ton) ter plaatse was, daarna vergde het een flinke tijd voor dat de kraan juist gespositoneerd was en de takels op de juiste punten aan de hoogwerker waren bevestigd om te kunnen takelen (deels met behulp autoladder). Ook de bevrijding van het slachtoffer vergde nog geruime tijd. Tegen half vijf was al het materieel terug op de kazerne. In de late avonduren is één ploeg ter plaatse gegaan om stand-by te blijven bij de brandgevaarlijke bergingswerkzaamheden. Dat heeft tot in de vroege ochtenduren geduurd.

Nadat eenmaal het in levensgevaar verkerende slachtoffer was afgevoerd was de druk natuurlijk van de ketel en konden weloverwogen en veilige keuzes worden gemaakt. Het ging in dit geval om zulke grote constructies (hoogwerker van 60 meter en een even grote telecommast) dat van 'even snel iets takelen' absoluut geen sprake is.

Gr
Erik


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #68 Gepost op: 27 juli 2004, 18:26:15
Erik bedankt ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #69 Gepost op: 27 juli 2004, 19:32:17
ja bedankt Erik voor je nadere uitleg,een ding is voor mij duidelijk,dit was zeer zeker een grote klus vooral omdat jullie met van die grote gevaartes te maken hadden :-\