Niet helemaal mee eens. Vrijwillige politie is een functie waar een opleiding aan vooraf gaat. Iemand is dus minimaal een bepaalde tijd bezig met opleiding en heeft allerlei rechten maar ook plichten. Men is immers Algemeen Opsporingsambtenaar.
Hier gaat het denk ik veel meer om het verkrijgen van 'wat extra ogen'. Wanneer dit goed geregeld wordt zou dit een goede aanvulling kunnen zijn. Bedenk maar eens hoeveel capaciteit er gaat naar preventief aanwezig zijn voor inbraakpreventie. Hier zou niet op bezuinigd moeten worden, maar door de hulp van dit soort vrijwilligers zou het preventieve effect wel verhoogd kunnen worden.
Dit uiteraard alleen wanneer alles goed en duidelijk geregeld is. Het gaat hier om burgers en ze zullen dus ook niet zelf moeten ingrijpen. Wanneer ik de hond uitlaat loop ik soms ook een extra blokje als ik iets verdachts zie/hoor. Als er echt een verdachte situatie is kan ik de politie inschakelen. Precies hetgeen waarin dit een aanvulling zou kunnen zijn. Gewoon wat extra oren en ogen, maar aub geen cowboyavonturen.
Misschien kun je het vergelijken met iemand van 25 jaar die graag beveiliger/politieagent wil zijn en uit is op actie of een gepensioneerde man die wil voorkomen dat er ingebroken wordt in de buurt. Je zou dit soort mensen dus kunnen zien als de gepensioneerde man die eens per week een paar uurtjes door zijn wijk of dorp loopt/fietst om zijn ogen en oren de kost te geven.EDIT: Bij nader inzien zou di teen prima taak voor voluntairs zijn