Ik vermoed dat het net een stapje onder jouw Amerikaanse voorbeeld valt.
Burgerparticipatie is binnen 'Politie Nederland' (en overigens ook in België) de laatste jaren een opkomend fenomeen en toevallig één van de onderwerpen die ik in mijn studie zoveel mogelijk bestudeer. Dit komt op diverse manieren tot uiting.
De meest bekende vorm is de Vrijwillige Politie. Tegenwoordig zijn daarvan twee varianten: de van oudsher bekende Vrijwillig Ambtenaar van Politie (VAP), aangesteld als algemeen opsporingsambtenaar op basis van de Politiewet en de volontair. De volontair is een vrijwilliger die in principe geen bevoegdheden heeft en kan heel breed worden ingezet. Voorbeelden zijn gepensioneerden die een dagdeel per week een knipselmap bijhouden, dames die gastvrouw zijn in een bureau (zorgen voor koffie e.d.). tot aan de buurtpreventieprojecten waarbij men dus ingezet wordt als extra ogen en oren op straat. Voorafgaand daaraan krijgt men een korte instructie en men staat met een portofoon in verbinding met de meldkamer.
Daarnaast zijn er ook nog een heleboel andere manieren waarop burgers door de politie worden ingezet, maar dit is een heel verknipt geheel. Elk korps doet dit op zijn eigen manier of helemaal niet. Zoals ik al eerder aangaf op het forum heeft de minister van Veiligheid en Justitie een tijd geleden al aangegeven dat het aantal VAP's en volontairs flink omhoog moet. In de uitvoeringscirculaire politie van een aantal maanden geleden is voor elk korps streefaantallen genoemd, dus we zullen de komende tijd in het hele land een toename van VAP's en/of volontairs gaan zien. Ik vermoed dat ook dit soort projecten daarin woorden meegenomen.