Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken

Auteur Topic: Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken  (gelezen 34936 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Citaat van: klangberg link=msg=1226089 date=1386276952
Dat is dus ook waar dit soort projecten op stuk lopen; geld. Echter, wat kost een boa nou boven een buurtwacht? Inderdaad de kosten voor de examen(s) -1x per 5 jaar boa en 2x per jaar RTGB- en eventueel een fatsoenlijk uniform met koppeltje. Maar de huidige buurtpreventen hebben ook reeds jassen en porto's e.d. dit kost ook geld. Het kost wellicht 40% meer maar het rendement is 3 keer zo hoog.

1x per 5 jaar Boa ????? Tegenwoordig permanente her- en bijscholing (4 of meer dagen per jaar met ieder jaar verplicht deel examen).
2x per jaar RTGB ????? Minimaal 24 uur training plus een examendag.
Kost dus al 8 volledige dagen aan training.
Bovendien moet iedere Boa een verklaring omtrent gedrag kunnen overleggen.
Met deze eisen valt meer dan de helft van de buurtpreventie al weg.
Voldoen ze wel aan alle eisen, dan kunnen ze beter bij de vrijwillige politie gaan.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Citaat van: klangberg link=msg=1226089 date=1386276952
Het kost wellicht 40% meer maar het rendement is 3 keer zo hoog.
En wat dacht je van de loonkosten voor deze Boa's tegenover buurtwachten die niks kosten !?
En daarbij, welk hoger rendement, buurtwachten lopen ook veelal 's nachts, Boa's echter (buiten de grotere gemeenten om) niet, en 's nachts is er niet veel rendement te behalen.
Kijkende naar de motivatie van beide groepen dan ligt die van buurtbewoners ook een stuk hoger, Boa's zijn, net zoals het gros van de beveiligers veelal REA banen... (Overigens de goeden daargelaten)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Citaat van: Tony-cc link=msg=1225759 date=1386221549
Maar wat dacht je van de opleiding, dát kost weer klauwen vol geld (wat veel gemeenten dus niet hebben) !
Een burgerwacht kan iedere 'gek' bij meelopen (bij wijze van spreken) én kost in verhouding geen drol...
En qua bevoegdheden, in principe gaat het om het 'signaleren en rapporteren' dus wat moet je dan met meer bevoegdheden ? Daarbij, in geval van heterdaad mag iedereen aanhouden, heb je geen bevoegdheden voor nodig...  ^-^
Tenslotte, met gewone burgers bereik je dat de mensen wel steeds meer bewust worden van wat ze zelf kunnen doen bij hetgeen er in hun buurt gebeurd, en dat is veel meer dan politie (en laat staan Boa's) kunnen doen ! (En daarmee wil ik zeer zeker de politie niet afvallen maar hun ontbreekt het gewoon aan tijd en kracht)
Precies, ik loop bij toerbeurt ook 1 avond  in de week mee met buurtpreventieteam, observeren en bellen als nodig is. Daarbij krijgt wie zich aanmeldt een korte cursus wat wel\niet mag. Door mijn diploma beveiliger2 mocht ik de cursus overslaan.
Heeft idd effect want overlast die er was is heel stuk gedaald, zelf heel groepje kruimeldiefjes opgepakt.

klangberg

• HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
Citaat van: Tony-cc link=msg=1226162 date=1386318688
En wat dacht je van de loonkosten voor deze Boa's tegenover buurtwachten die niks kosten !?

Ik bedoelde dat deze boa's op vrijwillige basis zouden acteren. Dit bleek niet duidelijk uit mijn tekst. Sorry :P

Tony-cc

• Forum gebruiker
Citaat van: klangberg link=msg=1226189 date=1386327226
Ik bedoelde dat deze boa's op vrijwillige basis zouden acteren. Dit bleek niet duidelijk uit mijn tekst. Sorry :P
Oh, ok... Maar ik denk dat dit sowieso nooit mogelijk is, vrijwilligers als Boa beëdigt. Iets met op zijn minst concurrentievervalsing..!?
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

klangberg

• HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
Citaat van: Tony-cc link=msg=1226194 date=1386329560
Oh, ok... Maar ik denk dat dit sowieso nooit mogelijk is, vrijwilligers als Boa beëdigt. Iets met op zijn minst concurrentievervalsing..!?

Heb het even nagekeken in de Circulaire en je zit inderdaad op de goede weg. Als ze bij de gemeente zijn ondergebracht wordt het een 2.2.1 sub 1 BOA. Deze moeten inderdaad "bezoldigd" zijn. Aan deze bezoldiging worden inderdaad geen nadere eisen gesteld, dit zou dus ook een vrijwilligersvergoeding van slechts enkele euro's kunnen zijn. Aanstelling zou dan in Domein II(Milieu, welzijn en infrastructuur) of Domein VI(Generieke opsporing) moeten geschieden omdat art. 311 sr.(diefstal) hierin is onderbracht.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het opzicht goed dat mensen zich binnen deze initiatieven inzetten. Met mijn opzetje kun je echter breder, makkelijker en veiliger werken. Maar idd; de financiële middelen moeten er wel zijn :'( :'(

Tony-cc

• Forum gebruiker
Ik begrijp jouw zeker, maar waar ik eerlijk gezegd mijn twijfels bij heb, het overgrote deel van de Boa's (Bus, trein, tram en de beroepsmatige grotendeels uitgezonderd) stelt dus helemaal geen ene r*k voor, dan kun je er net zo goed beveiliging laten lopen (zoals ik al eerder aangaf, het overgrote deel van deze mensen komt vauit de REA werken, kortom veelal weinig motivatie/kennis en totaal niet capabel om hun taak gedegen uit te voeren, ze hebben vaak nog geeneens voldoende communicatieve eigenschappen wat gewoon een must is voor deze taken !)

En voor ik alle BOA's over mij heen krijg, er zijn zeker ook mensen die wel hun werk serieus nemen en hun taken ook goed uitvoeren. Maar laten we eerlijk zijn, net zoals bij de beveiliging is starten vanuit een situatie waarbij je weinig keus hebt (anders valt uitkering weg), absoluut geen goede start ! En met alle respect voor deze mensen, maar ze zitten ook veel meer dan gemiddeld ziek thuis, werkgevers doen daar ook weinig mee want uitkerings-instantie nemen die kosten toch op zich ! Kortom werkgevers nemen deze mensen voor een habbekrats in dienst, krijgen er ook nog eens ruime subsidies voor en het ziek thuis zitten wordt volledig gedragen door uitkerings-instantie...
Ik zie het bij de beveiligers nu ook, er zijn overeenkomsten waardoor mensen vanuit de LICOM (en gelijkwaardige bedrijven) kunnen overstappen naar beveiliging. Ervaren mensen moeten hier veelal voor wijken, en denk je dan dat je daar betere kwaliteit door krijgt...?
En wat geld voor zowel beveiligers als voor BOA's, ze zouden de instroom eisen juist veel hoger moeten bijstellen, dán pas kun je ook tijdens de opleidingen zelf al de rotte appels ertussen uit filteren, hierdoor krijg je dan ook vanzelf een hogere kwaliteit medewerkers... Tenslotte wordt er van beiden ook steeds meer verlangt in de praktijk...

Nee, specifieke taken zoals nu met die buurtwachten kun je in mijn ogen dus beter door buurt bewoners zelf laten uitvoeren, deze kennen veelal de wijk, de bewoners en zijn ook veel meer betrokken. (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat deze wel allemaal geschikt zouden zijn.)

Security guard

• Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Citaat van: Tony-cc link=msg=1226324 date=1386364477
Ik begrijp jouw zeker, maar waar ik eerlijk gezegd mijn twijfels bij heb, het overgrote deel van de Boa's (Bus, trein, tram en de beroepsmatige grotendeels uitgezonderd) stelt dus helemaal geen ene r*k voor, dan kun je er net zo goed beveiliging laten lopen (zoals ik al eerder aangaf, het overgrote deel van deze mensen komt vauit de REA werken, kortom veelal weinig motivatie/kennis en totaal niet capabel om hun taak gedegen uit te voeren, ze hebben vaak nog geeneens voldoende communicatieve eigenschappen wat gewoon een must is voor deze taken !)

Ik ben geen BOA hoor, collega beveiliger dat wel!

Je argument wat betreft de Boa's in het domein bedoeld voor het openbaar vervoer, daar heb ik als ex politie medewerker juist wel hele goede ervaringen mee. Ik praat dan wel over de Boa's van de gemeente Amsterdam welke gedetacheerd zijn bij het onderdeel VOV. Dat laatste betreft een samenwerking tussen gemeente, politie en GVB met als doel een veilig OV. (openbaar vervoer)

Boa's die met gemak vanwege hun ervaring net zo goed een politie uniform kunnen dragen, die zijn daar capabel genoeg voor. (voor een opleiding dan!)
Maar ik geef ze groot gelijk om Boa te blijven (ze kregen aanbiedingen voor een niv 4 opleiding) vanwege de financiële vergoedingen.
Met 2k netto per maand zou ik zelfs het een en ander overwegen.

En ja er lopen ook Boa's rond die met enige moeite zichzelf verbaal kunnen uiten in de NL taal, juridische kennis missen en ga zo maar door. Maar in mindere maten deze collega's (ex) ook bij de politie tegen gekomen. Maar dan praat ik over subsidie potjes bedoeld voor positieve discriminatie. ;-) Uiteindelijk haalde de meesten van deze het niet. Jammer en veel geld verloren gegaan.

Ik weet niet of je het begrip "licht blauw" kent?
Met andere woorden lichte politie taken worden afgeschoven naar de Boa's van de gemeente, persoonlijk vind ik dit goed.
Maar besef wel de ene gemeente hier aardig ver in gevorderd is maar de andere weer niet. De eisen volstaan bij de ene gemeente met een gesprek van 15 minuten en bij de andere krijg je een test wat vergelijkbaar is dan die de van de politie. Wat betreft dit laatste weet ik niet wat de eisen zijn.

Persoonlijk denk ik dat ze in de beveiliging soortgelijke testen en eisen moeten gaan stellen, daar word er echt een potje van gemaakt. Vele goede maar een zeer veel incapabele collega's. Maar dat laatste is een andere discussie. ;-)
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)

tuinkabouter

• Junior gebruiker
  • **
Citaat van: Tony-cc link=msg=1225759 date=1386221549
Maar wat dacht je van de opleiding, dát kost weer klauwen vol geld (wat veel gemeenten dus niet hebben) !
Een burgerwacht kan iedere 'gek' bij meelopen (bij wijze van spreken) én kost in verhouding geen drol...
En qua bevoegdheden, in principe gaat het om het 'signaleren en rapporteren' dus wat moet je dan met meer bevoegdheden ? Daarbij, in geval van heterdaad mag iedereen aanhouden, heb je geen bevoegdheden voor nodig...  ^-^
Tenslotte, met gewone burgers bereik je dat de mensen wel steeds meer bewust worden van wat ze zelf kunnen doen bij hetgeen er in hun buurt gebeurd, en dat is veel meer dan politie (en laat staan Boa's) kunnen doen ! (En daarmee wil ik zeer zeker de politie niet afvallen maar hun ontbreekt het gewoon aan tijd en kracht)
Like ;)

tuinkabouter

• Junior gebruiker
  • **
Een 'burgerwacht' is in mijn beleving niets meer en niets minder dan opletten en aan de bel trekken wanneer nodig. Het belangrijkste doel van een burgerwacht project is in mijn ogen: het bewust maken van de burger en daarmee de sociale controle in de wijk vergroten. Ervoor zorgen dat de burger efficiënter melding maakt van opvallend gedrag of misschien zelfs met de buurman in gesprek durft en de buurman aanspreekt op zijn gedrag.

Wanneer vrijwilligers in het kader van dit project worden opgeleid en aangesteld als boa dan is dat praktisch het zelfde als een 'eigen' politiekorps oprichten door buurtbewoners. Welk doel heeft het eigen politiekorps? Gaan we de jongens van de buren op de bon slingeren omdat ze muziek luisteren op het speelveldje? Op welke manier bevordert de vrijwilliger de veiligheid in zijn straat terwijl hij de uitstekende relatie met zijn buren op het spel zet door de jongens van de buurman te bekeuren?