Weeralarm en waarschuwing voor extreem weer - Nederland 14-07-2010

Auteur Topic: Weeralarm en waarschuwing voor extreem weer - Nederland 14-07-2010  (gelezen 16148 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Citaat
Opnieuw kans op noodweer in oosten

DE BILT - Het oosten van het land krijgt woensdag vermoedelijk opnieuw te maken met zwaar weer. Het KNMI waarschuwt voor actieve onweersbuien met hagel en windstoten tot 100 kilometer per uur in vooral de oostelijke helft van het land.
© NU.nl/John Tomasowa

Maandag waren het oosten en noorden van het land al het middelpunt van noodweer. Bomen vielen op auto's en huizen, kelders en straten liepen onder water, een kerktoren stortte in en op het festivalterrein van de Zwarte Cross in Lichtenvoorde werden de festivaltenten vernield.

Woensdag overdag zijn er zonnige perioden, maar in de loop van de middag en avond komen er van het zuiden uit weer regen- en onweersbuien opzetten die fors kunnen uitpakken, aldus het KNMI. De temperaturen zullen uiteenlopen van 25 tot 30 graden.

Bron: www.nu.nl


http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/provincie.php?pr=OV

Citaat
Waarschuwingen Nederland
   
Woensdag in de loop van de middag toenemende kans op actieve onweersbuien en zware windstoten
Woensdag neemt in de loop van de middag en avond, van het zuidwesten uit, de kans op actieve onweersbuien toe. Er is daarbij vooral in het oosten tevens kans op hagel en zware windstoten (75 tot 100 km/uur).
Uitgifte: 13/07/2010 20:01 uur LT

Bron: www.knmi.nl

Ik hoop dat het pas losbarst wanneer alle wandelaars van de Apeldoornse 4-daagse binnen zijn. Midden in de bossen lopen met onweer lijkt mij echt geen pretje.


Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Daarop doorgaand: Volgende week de Nijmeegse vierdaagse; ik hoop dat die vrij blijven van de stormen zoals die afgelopen dagen hebben huisgehouden in het oosten..
Bijdragen op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dit zijn slechts waarschuwingen. Nog geen sprake van extreem weer.  ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Dat begrijp ik, desalniettemin is het wel een niet te negeren risico :)
Bijdragen op persoonlijke titel.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik bereid me in ieder geval mentaal voor :P Aangezien ik niet echt een held ben met onweer  :-X
Zal wel m'n videocamera klaarzetten, voor het geval het echt losbarst, kan dan wel zeer mooie beelden schieten.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dat begrijp ik, desalniettemin is het wel een niet te negeren risico :)

Klopt, die waarschuwingen staan er bijna iedere dag. Dan heeft dit topic niet zoveel waarde meer.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Geeft niet mensen. Ga d'r maar voor zitten want morgen gaat weer een spectaculaire dag worden. Een haast klassieke situatie: eerst ontwikkeling van buien in het zuidoosten die naar het noorden trekken, die uiteindelijk samenklonteren en vooral in het westen enorme hoeveelheden regen gaan geven (40mm/3 uur is goed mogelijk). Grote kans op (zeer) zware windstoten, grote hagel en indien de omstandigheden het toelaten groot risico op ontstaan van een enkele tornado (let op: kans op schade door valwinden (zie topic GRIP 2 Lichtenvoorde) is veel groter... niet te verwarren dus!!).

Kaartje van Ben Lankamp; zie http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1243466&tid=1243466

Zwart = Kans op onweersbuien
Rood = Kans op (zeer) zware onweersbuien



--------------------

Kaartje Bart De Bruyn; zie http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1243408&tid=1243408

(MCS = Groot samengeklonterd buiengebied met hoge onweersactiviteit en overvloedige regenval)

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Wanneer komen deze buien dan (ongeveer?)

In (het einde van) de middag, avonds of..?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Opnieuw kans op noodweer in oosten

DE BILT -  Het oosten van het land krijgt woensdag vermoedelijk opnieuw te maken met zwaar weer. Het KNMI waarschuwt voor actieve onweersbuien met hagel en windstoten tot 100 kilometer per uur in vooral de oostelijke helft van het land.

Maandag waren het oosten en noorden van het land al het middelpunt van noodweer. Bomen vielen op auto's en huizen, kelders en straten liepen onder water, een kerktoren stortte in en op het festivalterrein van de Zwarte Cross in Lichtenvoorde werden de festivaltenten vernield.

Woensdag overdag zijn er zonnige perioden, maar in de loop van de middag en avond komen er van het zuiden uit weer regen- en onweersbuien opzetten die fors kunnen uitpakken, aldus het KNMI. De temperaturen zullen uiteenlopen van 25 tot 30 graden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7167177/__Opnieuw_kans_op_noodweer__.html?sn=binnenland,buitenland


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Dit zijn slechts waarschuwingen. Nog geen sprake van extreem weer.  ;)



Tot gister nog nooit afgegeven voor Nederland.. Nu 2 keer in 2 dagen..