We hebben ongeveer 440 gemeenten in Nederland. Materiaal is geen probleem, manschappen denk ik ook niet. De factor die de meeste invloed heeft is tijd. Later t.p. bij een grote calamiteit betekent meer schade, meer slachtoffers.
Even heel simpel gezegd zijn er twee keuzes: We willen paraat staan voor alle calamiteiten en op een zo snel mogelijke manier de juiste zorg ter plaatse hebben
JA; Dat betekent veel geld investeren om alle zorg op orde te houden, daarmee accepteren dat veel materieel weinig tot geen inzet zal hebben, maar kunnen we in redelijke tijd tp zijn bij bijvoorbeeld een Schipholbrand, Enschede, Turkisch Airways crash, Volendam, etc..
NEE; Dat betekent dat je kan downsizen en als samenleving accepteert dat er meer schade is en meer slachtoffers vallen. Dat betekent ook dat je dit in de regelgeving moet regelen om de aansprakelijkheidscraagstukken in te regelen.
Het spreekwoord Tijd=Geld gaat ook hier op. Als we sneller willen zijn (Tijd) moeten we geld inversteren.
Een paar kanttekeningen:
1) Veiligheid moet gewaarborgd zijn
2) Het moet goed gecommuniceerd worden
3) Wetgeving moet op orde zijn
4) Defensieve strategieen toepassen
De situatie nu, naar mijn mening, is dat er een uitholling plaatsvindt onder de bestaande wetgeving. Via een soort kaasschaaf methode worden de randen van het toelaatbare opgezocht en wordt er in de praktijk actief met nieuwe ideeen geexperimenteerd. Dit gaat zowel qua verantwoording als qua veiligheid ten koste van de operationele slagkracht en effectiviteit.
Pak hem beet het eerste uur kan je verschil maken. Alle tijd daarna is om de situatie te herstellen tot een veilige en verantwoorde omgeving. Of we het nu hebben over afbrand-scenario's of de berging van slachtoffers. Het eerste uur probeer je een gebouw of persoon te redden, daarna is het toeval. Als we dat accepteren staat er ons niets in de weg om met een peleton van bijv. Rotterdam naar Eindhoven te rijden om te assisteren bij een bosbrand. Of van Den Haag naar Amsterdam bij een Vliegtuigcrash, etc.. De eerste wagens bepalen het resultaat, de rest de invulling.
ZOLANG DE SAMENLEVING MAAR WEET WAARVOOR ZE KIEZEN
Ben ik tegen een TS2 of TS4; Nu JA, simpel weg omdat we in de praktijk gaan kijken hoe of wat. Als we het parallel laten lopen aan de huidige werkwijze denk ik dat we tot innovatie kunnen komen.