Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 34314 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #140 Gepost op: 26 juli 2010, 01:33:46
Hoe kom je tot deze conclusies (let wel: voor heel Nederland) ?
Als ik naar de landelijke cijfers kijk dan plaats ik een aantal vraagtekens:

A Taakverzwaring, dus meer uitrukken en opleidingen
Uit de landelijke cijfers blijkt niet dat er meer uitrukken zijn. Over opleidingen heb ik geen gegevens kunnen vinden

B) Paraatstelling bij evenementen; Meer voertuigen zijn hogere kosten
Ik heb ook geen gegevens kunne vinden over de totaal aantal voertuigen bij de Brandweer. Waar heb je die gegevens vandaan? :)

C) De poging om meer beroeps neer te zetten (zijn duurder) op plaatsen waar het niet noodzakelijk is
Uit de landelijke cijfers blijkt inderdaad dat de totale  kosten voor beroeps sterk gestegen zijn (door regio vorming en aanpassing werktijden). Maar wat bedoel je met "waar het niet noodzakelijk is? "

H) Verschuiving naar Community Safety (taakverzwaring?), waardoor er meer uren gedraaid worden
Heb je een overzicht van totaal aantal uren wat gedraaid worden door de Brandweer in Nederland, en door wie? (Beroeps vs vrijwilligers)

I) Foutieve planning (Voorbeeld niet spoedeisend voertuig (HA, AB, etc bij beroepsplaatsen); is soms factor 10 duurder
Waarom is dat factor 10 duurder? En wat is een "niet spoedeisend voertuig"? Rukken die altijd uit zonder prio 1? Zijn HA voertuigen juist niet erg efficiënt omdat de container die erop gaat kan variëren?

Voor de goede orde: ik trek je conclusies niet in twijfel, wie weet heb je goed zicht op uitgaven e.d. :) Alleen zou het goed zijn om de cijfers met iedereen te delen, zodat men begrijpt waar die conclusies vandaan komen...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #141 Gepost op: 26 juli 2010, 02:02:22
Voorop gesteld, ik heb veel respect voor de brandweer.

Eerst even een artikel dat ik vandaag in een vakblad zag staan:
http://www.typischtransport.nl/news/1962/Renault-Trucks-levert-nieuwe-brandweervoertuigen

Wat mij daarin opviel is het volgende. ik zit ik met vragen waarom er gekozen is voor deze vrachtwagen-uitvoering. Zoals je op het plaatje kunt zien is er gekozen voor een voertuig met slaapcabine. Vanuit mijn beroep heb ik enig zicht op de meerkosten voor een voertuig met slaapcabine tegenover een normale "dagcabine". Deze zijn aanzienlijk.

Waarom kiest men voor zon cabine? Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat de brandweer overnacht in de vrachtwagen. Hoe is jullie ervaring, is er enig beleid in de aanschaf van dit soort voertuigen? Zijn er voorwaarden waar aan voldaan moet worden?

Misschien is er een goede reden waarom gekozen wordt voor dit voertuig, ik ben benieuwd.  

Er kunnen diverse gegronde redenen zijn om een wagen met verlengde cabine te nemen zoals:
1.Op het voertuig zijn ademluchttoestellen een deel van de bepakking en in een dagcabine is daar geen plaats voor.
2.Er moeten nog 1 of 2 manschappen mee voor de bediening van het voertuig en daarom zijn extra zitplaatsen gemonteerd in de slaapcabine i.p.v.een bed.

Maar ik denk als je naar het kenteken kijkt,BR-PB-24,dat je kunt zien dat het een voertuig is,welke op 02-01-2006 op kenteken is gezet,en dat het dus geen nieuwe voertuig betreft,dus Renault had deze toevallig staan,en van deze zwaarte worden er erg weinig chassis met dagcabine's geleverd.
De besparing zit hem in het feit dat er een 2e hands trekker is gekocht i.p.v.een nieuwe,ondanks dat in het artikel word gesuggereerd dat het een nieuw chassis betreft.

Korps :  Terneuzen  
Roepnummer :  19-5685  
Type voertuig :  BM (trekker)  
Merk / Type chassis : Renault Premium 380.19T  
Opbouw :  Mucar  
Kenteken :  BR-PB-24  
Datum in dienst :  2009  
Datum uit dienst :  
Vestigingsplaats :  
Bijzonderheden :  @, bouwjaar 2006  

bron www.brandbase.org


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #142 Gepost op: 26 juli 2010, 08:26:47
Mooi stukje uit de Volkskrant. Ik kan me wel vinden in de kritiek, en heb een beetje het gevoel dat de NVBR een onderbouwing zoektt voor hun strategische reis. Tja en wie de opdracht geeft kan natuurlijk ook bepalen wat er wel en wat er niet ih het rapport Mans komt te staan.
Zou wel heel vervelend zijn voor de NVBR als Dhr Mans zou ontdekken dat de strategische reis geen voordeel oplevert de zelfredzaamheid van burgers tot grotere brandschades zal leiden en er meer slachtoffers onder burgers en brandweer zouden zijn als de bluseenheden met kleinere bezettingen gaan rijden.
Maar dan zou het ook een onafhankelijk onderzoek moeten zijn, misschien iets voor de club van Pieter van V om een tegen onderzoekje te doen.

Andere krachten zijn inmiddels bezig, overigens De Onderzoeksraad voor Veiligheid mag volgens haar richtlijnen zich niet mengen, zij zijn er om vast te stellen na een incident. Nu bestaan er ook rapporten die de onafhankelijk doen betwijfelen van de Raad en gelet op enige leden lijkt het op slagers eigen vleeskeuring, nu behoeft dat natuurlijk niet verkeerd te zijn maar of het daarmee onafhankelijk is doet de twijfel zaaien.

Wat betreft Mans hierna een aardige reactie uit De Volkskrant van 19 juli 2010;

GEACHTE R E DAC T I E

Brand meester

De commissie-Mans, genoemd naar voorzitter Jan Mans, schrijft in het rapport Inzet Gereed (Binnenland, 15 juli) dat er ongeveer honderd miljoen euro op de brandweerkosten in Nederland kan worden bezuinigd. Je moet maar lef hebben. Moest onlangs het leger de brandweer in Brabant nog te hulp snellen omdat er te weinig capaciteit was om de brand
op de Strabrechtse heide onder controle te krijgen, stelt Jan Mans voor om voortaan twee man minder op een brandweerwagen te zetten en deze wagens ook nog eens wat soberder uit te rusten.

Je ziet het voor je: de brand blijkt bij aankomst toch wel wat groter en dus wordt er even naar de kazerne gebeld waar de twee achterblijvers met extra emmers en een verlengslang gezwind richting brand fietsen. ‘Onderweg niet aanleggen’, hoor
ik de commandant van dienst nog naroepen. Ook het duiken kan volgens Mans worden geschrapt. Natuurlijk Je zult maar onverhoopt met je auto in de Zuidwillemsvaart dobberen –waar het water je langzaam tot aan de lippen stijgt – en van
de kant te horen krijgen dat de duikschool in Den Helder is gewaarschuwd. Ook door meer verantwoordelijkheid
bij de burgers te leggen, kan er redelijk worden bezuinigd. Ik geloof het meteen. Maar in mijn straat zijn ze me door een akkefietje in het verleden liever kwijt dan rijk, dus ik moet nog maar zien wie er met zijn emmertje komt blussen als mijn
huis in de hens staat. Ja, ze zullen best wel roepen: ‘spring maar, spring maar’, maar een springzeil, ho maar. Maar Mans is toch ook weer niet de eerste de beste (denk aan de vuurwerkramp in Enschede), zeker niet wanneer je zijn cv nader bekijkt. Hij heeft me nogal wat baantjes gehad. Wel valt het op dat er vaak ‘wnm, waarnemend’ achter een functie staat. Maar goed, in het geval Mans betekent dat waarschijnlijk dat hij veel heeft waargenomen en veel heeft gezien in zijn leven. En mensen die veel gezien hebben, kunnen veel verhalen. Wel zijn ze vaak vergeten welke petten ze droegen toen ze iets
aan het waarnemen waren en ik zou graag het oordeel horen over deze bezuinigingen van Mans, als burgemeester van Enschede die hij ooit was.

Ton Koster, ‘s-Hertogenbosch

Ik voeg toe,  De heer Mans beter bekend van "Ich habe es nicht gewüsst" hoewel dat onvoorstelbaar is gelet op de brandweerwet van 1985


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #143 Gepost op: 26 juli 2010, 11:56:14
Oke, terechte opmerking en laat ik hier ook de context geven van waar uit ik deze opmerkingen neer zet. Dit zijn mijn observaties van de organisatie zoals ik het zie. Getekend en gekleurd door mijn eigen regio.

Hoe kom je tot deze conclusies (let wel: voor heel Nederland) ?
Als ik naar de landelijke cijfers kijk dan plaats ik een aantal vraagtekens:

A Taakverzwaring, dus meer uitrukken en opleidingen
Uit de landelijke cijfers blijkt niet dat er meer uitrukken zijn. Over opleidingen heb ik geen gegevens kunnen vinden
A) Uitrukken zijn maar een klein deel van de brandweerzorg. Oefenen en opleiden,etc komen daar ook bij. In Rotterdam rijden bij een reanimatie minimaal 2 voertuigen (TS en OD, de laatste komt niet altijd, maar toch).

Over opleidingen: http://twitter.com/VaBrVr/status/15843213060
al even in hattem. de tarievenlijst opleidingen 2011 bekeken. nog harder geschrokken dan ooit. manschap a/b 14.000 euro en bev. 12.500!!

Ik vind het een hoop geld; Waar ik benieuwd naar ben is waar de kosten inzitten. Met alle respect ik denk dat de helft van de kosten voor manschap realistischer is gezien de inhoud en uitvoering. (Tarievenlijst, is exclusief opleidingsvergoeding aan de brandwacht i.o.)

Citaat
B) Paraatstelling bij evenementen; Meer voertuigen zijn hogere kosten
Ik heb ook geen gegevens kunne vinden over de totaal aantal voertuigen bij de Brandweer. Waar heb je die gegevens vandaan? :)
B)Ik bedoel met meer voertuigen, dat er meer voertuigen continue ingezet/bemand worden om de uitruk te garanderen ondanks de mensenmassa.


Citaat

C) De poging om meer beroeps neer te zetten (zijn duurder) op plaatsen waar het niet noodzakelijk is
Uit de landelijke cijfers blijkt inderdaad dat de totale  kosten voor beroeps sterk gestegen zijn (door regio vorming en aanpassing werktijden). Maar wat bedoel je met "waar het niet noodzakelijk is? "

I) Foutieve planning (Voorbeeld niet spoedeisend voertuig (HA, AB, etc bij beroepsplaatsen); is soms factor 10 duurder
Waarom is dat factor 10 duurder? En wat is een "niet spoedeisend voertuig"? Rukken die altijd uit zonder prio 1? Zijn HA voertuigen juist niet erg efficiënt omdat de container die erop gaat kan variëren?

C/I) Als voorbeeld neem ik even een AB (Ademlucht container). Dit is een voertuig die niet met "bloedspoed" hoeft te komen. Het is zonde van het geld om dit door beroeps te laten bemannen. Het kost gewoon veel meer. Daarnaast heb ik het gevoel dat er meer richting beroeps gekeken wordt omdat hier meer controle over is.
Voor de duidelijkheid; Ik geef niet af op beroeps, veel van die kazerne's doen een hoop werk, dat je niet ten laste  kan laten zijn van vrijwilligers of hun werkgevers.
Citaat

H) Verschuiving naar Community Safety (taakverzwaring?), waardoor er meer uren gedraaid worden
Heb je een overzicht van totaal aantal uren wat gedraaid worden door de Brandweer in Nederland, en door wie? (Beroeps vs vrijwilligers)

H) Nee, heb ik niet. Wat ik wel zie is dat er heel veel ingezet wordt op Community Safety. Veel wordt gedaan door repressief personeel om de taak uit te voeren. Het idee is dat hiermee op lange termijn kosten bespaard worden. Op korte termijn zijn dit gewoon uren die betaald worden.

Citaat
Voor de goede orde: ik trek je conclusies niet in twijfel, wie weet heb je goed zicht op uitgaven e.d. :) Alleen zou het goed zijn om de cijfers met iedereen te delen, zodat men begrijpt waar die conclusies vandaan komen...

Ik heb geen zicht op de uitgaven. Ik zie alleen wat er wordt gedaan c.q. nagelaten. Ik zie dat veel regio's op A locaties zitten, met mooie en dure gebouwen. Dit terwijl de taak niets te maken heeft met mooie gebouwen (we hoeven niets te verkopen). Veel nieuwbouw etc. Specialismes die niet vaak gebruikt worden niet bij de VG beleggen (en let op niet alle specialismes vind ik bij de VG horen!!!), etc, etc. Veel overhead, etc.

Nogmaals mijn observaties en conclusies. Geen harde onderbouwing,....maar zijn alle beslissingen binnen Brandweer Nederland zo hard onderbouwd?
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #144 Gepost op: 10 september 2010, 10:24:06
http://www.perssupport.nl/

APS: Rapport Mans veroorzaakt onrust onder brandweermannen
Publicatietijd: 23/07/2010 15:08

Rubriek: Binnenland Organisatie: ABVAKABO FNV IPTC: Arbeid / Vakbonden -Arbeid / Gezondheid & Veiligheid op het werk

Dit is een origineel persbericht.

Vanmorgen is tijdens een bijeenkomst met leden van Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak, werkzaam bij de brandweer Zuid-Limburg, duidelijk geworden dat de achterban zich niet kan vinden in de bezuinigingsvoorstellen van de commissie Mans. De commissie heeft onderzocht hoe de brandweer goedkoper kan functioneren en tegelijkertijd veiliger kan worden. De aandacht in het rapport ligt echter vooral op het financiële aspect waardoor de gevolgen van de gegeven adviezen onderbelicht blijven. Brandweerpersoneel in Zuid-Limburg is al drie maanden actie aan het voeren in verband met bezuinigingen. Vanmorgen bleek dat door het rapport Mans de actiebereidheid onder brandweermannen zelfs landelijk toeneemt.

In het gepresenteerde rapport stelt de commissie onder meer voor om de bemanning van een brandweerwagen te verminderen van zes naar vier mensen, en het aantal meldkamers terug te brengen van 25 naar vijf. Ook moeten brandveiligheidscontroles in bedrijfsgebouwen en restaurants worden afgeschaft. Dit verbaast Gian Kerstges en Jean-Claude Crijns, bestuurders van resp. Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak: "de overheid stelt hoge eisen als het om veiligheid gaat om zichzelf in te dekken tegen allerlei risico's. Het weghalen van deze controles bij bedrijven betekent simpelweg dat de verantwoordelijkheid voor deze controles naar de overheid wordt geschoven die daar dan weer in moet investeren. Het schuiven van verantwoordelijkheden en geld is niet voortgekomen uit een realistische visie van hoe het er in de praktijk aan toe gaat."

Beide bonden zijn het erover eens dat het rapport van de Commissie Mans vooral een boekhoudkundige aangelegenheid is geworden. Het draait vooral om geld en nauwelijks om inhoud, aldus de bonden. Het kwalijke is ook dat dit rapport de onrust in het land onder brandweerpersoneel alleen maar doet toenemen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #145 Gepost op: 10 september 2010, 10:25:03
http://www.perssupport.nl/

APS: GECORRIGEERDE VERSIE: VNG reageert op voorstellen Mans

Publicatietijd: 16/07/2010 17:13

Rubriek: Binnenland Organisatie: VNG IPTC: Economie, Business & Financien / Economie algemeen

Dit is een origineel persbericht.

De VNG heeft kennis genomen van het rapport Mans, onder de titel 'Inzet gereed'. Inhoudelijk herkent de VNG in het rapport de belangrijkste elementen die eerder door de NVBR zijn gepresenteerd in het kader van de Strategische Reis Brandweer.
De indruk van de VNG is dat de genoemde bezuinigingen alleen op de langere termijn te realiseren zijn. Voor de realisatie ervan is een ingrijpende omslag in de manier van werken en de bedrijfscultuur bij de brandweer nodig. Ook moet er een verschuiving plaatsvinden naar een actievere en zelfredzame burger, als het gaat om brandveiligheid. De VNG is van mening dat er geen sprake is van 'quick wins', die op dit moment kunnen worden ingeboekt als besparingen op de brandweer.
De VNG neemt van afstand van het voorstel van de commissie Mans om een einde te maken aan de hybride financiering. Onlangs heeft de Raad voor de financiële verhoudingen een rapport uitgebracht over de financiering van de brandweer en de rampenbestrijding. De VNG is het eens met de reactie van de minister van BZK daarop waarin de minister bepleit om de hybride financiering voor de brandweer te handhaven.
De genoemde samenvoeging van meldkamers is momenteel onderwerp van onderzoek en bespreking, met ministerie van BZK en de betrokken partijen in het veiligheidsdomein,  hier is dus sprake van een reeds lopend proces. Het rapport leidt op dat punt niet tot nieuwe inzichten.
De VNG zal het rapport op zijn merites beoordelen en wacht nadere concretisering van de genoemde voorstellen af.

Den Haag, 16 juli 2010


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #146 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:22:03
De effecten van de 'strategische reis' zullen zich pas openbaren na een zekere tijd. Veel van de huidige managers zullen dan waarschijnlijk niet meer op dezelfde plaats actief zijn.

Wanneer is een proces nog omkeerbaar? Zijn er in de strategische reis ook piketpalen neergezet wanneer er zo'n punt bereikt wordt?

In 2015 moeten de eerste stappen afgerond zijn. Het gaat dan om:

- Een Landelijke Kernorganisatie,
- Risicodifferentiatie,
- Toepassing van nieuwe technologieën,
- Continuiteitsconcept.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #147 Gepost op: 18 oktober 2010, 22:04:47
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/10/15/R205.htm

Laat controletaak brandweer niet vervallen
   Datum nieuwsfeit: 15-10-2010
   Vindplaats van dit bericht

MKB-Nederland

15 oktober 2010
Laat controletaak brandweer niet vervallen

De controletaak van de brandweer moet niet vervallen, schrijven MKB-Nederland en VNO-NCW in een brief aan de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding. In een onlangs verschenen rapport adviseerde de Commissie Mans om deze controlefunctie van de brandweer te schrappen om zo de kosten te beperken. De ondernemersorganisaties pleiten juist voor meer effectiviteit en efficiëntie bij de brandweer, om zo tot een betere preventie te komen.

De werkgeversorganisaties zijn van mening dat een goede controle van de brandweer het risico op brandonveilige situaties vermindert en de kennis van de brandweer over de aanwezige risicovolle gebouwen vergroot. Ook kan de brandweer meer als partner van de onderneming optreden en niet alleen maar worden gezien als een lastige controleur.

MKB-Nederland en VNO-NCW willen zelfs samen met de brandweerkorpsen en departementen inzetten op verbetering van de controlerende taak van de brandweer. Het gaat het bedrijfsleven om een goede mix van kosteneffectieve preventie- en repressiemaatregelen. Het model Integrale Brandveiligheid Bouwwerken, door o.a. bedrijfsleven en brandweer ontwikkeld, kan daar aan bijdragen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #148 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:20:28
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/bezuinigingen/20101007_artikel_mans_112.pdf

Nader bericht namens
brandmeester Cerberus
De ultieme zelfredzame maatschappij!

De overheid is geschrokken van de gestegen
kosten van de brandweer in Nederland. Ja, de
brandweer kostte de maatschappij in 2008 wel
1 miljard euro! Als je het snel zegt valt het wel
mee. Ik ben het wel eens dat het een hoop geld
is, er gaan dagen voorbij dat ik het niet heb (al
44 jaar). Maar is dat wel zo, dat het te veel is.
De commissie Mans heeft ook uitgerekend dat
het de burger per jaar, hou je vast …, vijftien
euro kost.

Vijftien euro per jaar. Voor dat geld
staan er ruim 27.000 mensen klaar,
24 uur per dag, 7 dagen per week en
365 dagen per jaar. Na 1 telefoontje
staan ze tussen de 8 à 10 minuten
voor je deur, zonder voorrijkosten
en met gevaar voor eigen leven gaan
ze een brandend huis in om je leven
te redden. Mijn onderhoudscontract
met de CV installateur kost mij per
jaar 10 keer zo veel en ze proberen
(geen garantie!) nog dezelfde dag
langs te komen. En dan moet ik ook
nog de voorrijkosten betalen. Vijftien
euro, da’s geen geld, toch? Volgens
de commissie Mans wel, veel
te veel! De kosten voor de brandweer
moeten met 20% naar beneden.
Dat komt neer op een korting van
drie euro per jaar per inwoner van
Nederland. Kijk, dat zet zoden aan
de dijk. Ik ga nu al sparen voor een
derde auto! Maar blijft de service
dan nog wel gelijk, vraagt u zich af?
Nee natuurlijk niet, voor niets gaat
de zon op. De commissie stelt de
volgende bezuinigingen voor:

Bezuinigen op
preventiecontroles

De commissie stelt dat controles
geen enkele zin hebben, want zodra
de brandweer zijn hielen heeft
gelicht gaat de criminele eigenaar
van het pand toch weer alles anders
doen. Als brandweer moeten wij er
maar vanuit gaan dat alle gebouwen
brandgevaarlijk zijn. Dat wil zeggen
dat wij dus niet meer naar binnen
gaan en dat alle aanwezigen in dat
bewuste pand het haasje zijn. Lekker
blussen van buiten af, net als vroeger
voordat Jan van der Heijden de
brandslang uitvond! Besparing van
dit alles? 33 miljoen euro. Dat klinkt
veel, maar het kost de burger maar
twee euro per jaar om die controles
uit te voeren. Trek uw conclusie
maar ... Ik ga een preventiecontrole
abonnement afsluiten bij mijn lokale
brandweer, voor twee euro per jaar!

Bezuinigen op personeel
(van 6 naar 4)

De commissie stelt dat 95% van alle
inzetten door de brandweer gedaan
kan worden door minder dan
6 man. Klopt, met de kennis van nu!
Achteraf is het altijd makkelijk om
dat te roepen. Met de kennis van nu
hadden de inwoners van Zeeland in
1953 droge voeten gehad! Graag zie
ik van de commissie Mans de glazen
bol tegemoet waarmee mijn AC van
te voren kan zien waar er maar
4 man nodig zijn. Sterker nog, misschien
kunnen wij met die glazen
bol ook wel zien waar en wanneer
er brand is. Kan de helft van alle
brandweerkazernes dicht! Om het
(blijkbaar zwakke) argument kracht
bij te zetten kijkt de commissie
Mans ook nog even bij de buren:
“In andere landen is het werken met
een andere standaardbezetting reeds
normaal.” Ja, klopt. De brandweer
in Burundi rukt met gemiddeld 2
man uit. Ik geef toe, niet een eerlijke
vergelijking. Deze dan? In Londen
rukken ze met 4 man op een autospuit
uit. Londen! Nou als het daar
kan dan kan het zeker hier! Nee dus.
Ook in Londen kan het niet, daarom
rukken ze met 2 autospuiten tegelijkertijd
uit, dus met 8 man. Bij een
gemiddelde woningbrand staan er al
snel 4 autospuiten, niet voor de spullen,
maar voor de handjes.
Duitsland dan? Nee, dat kunnen wij
ook weer niet vergelijken. Daar werken
ze met zogenoemde blustreinen.
Staan er alsnog 6 auto’s en 15 man
voor je deur. Amerika dan? Neem
New York. Hé, vervelend. Kan ook
weer niet, die werken met aparte
blus- en redteams. Alles valt en staat
namelijk met de wijze van brandbestrijding.
Elk land heeft daar zijn
materieel en aantal mensen op afgestemd.
Appels en peren zou mijn
vader zeggen.

Bezuinigen op
oefenen en opleiden

De commissie stelt dat een groot
deel (hoeveel is dat dan?) van de
bepakking van een autospuit in de
15 jaar dat het voertuig mee gaat,
niet of nauwelijks is gebruikt. Het
kan er dus af. Nou weet ik niet wat
jullie allemaal op je autospuit hebben
gestouwd, maar die van ons is
standaard BiZa/BZK bepakt. Dat
wil zeggen dat ‘Onze minister’ bepaald
heeft dat alles wat op de auto
zit ook nodig is. Ik kan mij zo niks
bedenken wat ik nog nooit in mijn
handen heb gehad uit de inventaris
van de autospuit. Ik geef toe, het een
gebruik je wat vaker dan het andere.
Maar ook hier geldt weer, graag een
glazen bol waarin ik kan zien wanneer
ik het juiste materiaal mee moet
nemen.

Bezuinigen op drinkwater

De commissie stelt dat 95% van alle
branden geblust kunnen worden met
de inhoud van de tank van de autospuit
(gemiddeld 1500 liter). Met
deze stelling ben ik het helemaal
eens! Dus, stelt zij vervolgens, dan
kunnen alle brandkranen worden
opgeheven want als de brand groter
wordt gaat de brandweer van andere
waterbronnen (?) gebruik maken.
En nu ben ik ze weer kwijt. Brandkranen
opheffen? Wacht even, waar
vullen wij ook al weer de tank mee?
O ja, met water uit een brandkraan.
Waarom deden wij dat ook alweer?
O ja, omdat de hoge druk pomp
niet tegen vuil water kan, omdat de
buren van de woningbrand liever
drinkwater langs hun muur heeft
lopen dan slootwater, omdat het
slachtoffer met brandwonden die
gekoeld wordt graag beter wordt in
plaats van te worden opgezadeld met
een extra besmetting van botulisme
uit de gracht.
Dit, met nog een paar andere onzinnige
bezuinigingen, zou volgens de
commissie een besparing opleveren
van 20 miljoen euro! Tsjakka! Dat
zijn nog eens bedragen. Want, zo
stelt de commissie, voor die
1 miljard euro die de brandweer
nu kost, gaat het aantal slachtoffers
en branden niet naar beneden.
Dus het heeft geen enkele zin om
zoveel geld uit te geven. Als dat de
landelijke redenering wordt dan heb
ik er nog wel een. Een die echt iets
oplevert. Bezuinigen op de uitgaven
van Defensie! Het ministerie kost
ons als maatschappij in 2010, hou
je vast, 84 miljard euro. 84 miljard
euro voor buitenlandse veiligheid.
Ik zeg buitenlands, want sinds 1945
hebben wij geen oorlog meer gehad.
Aangezien het aantal slachtoffers
en bomaanslagen in Afghanistan en
Irak niet naar beneden gaan heeft het
geen enkele zin om zoveel geld uit
te geven, toch? Maar dat zijn waarschijnlijk
appels en peren.

Nee, de beste bezuiniging is te halen
in het totaal opheffen van de brandweer.
Netto winst: 1 miljard euro.
Dat kan namelijk makkelijk, want
de overheid wil een grotere zelfredzaamheid
van de burger (stelt ook
de commissie Mans). Net zoals in de
17e eeuw toen wij nog geen brandweer
hadden, toen moesten de inwoners
van Amsterdam een met water
gevulde emmer voor de deur hebben
staan, in het geval dat …
Omdat dat niet werkte (half Amsterdam
en London zijn afgebrand)
hebben wij de brandweer bedacht,
toch? Nou ja, laat maar, zal wel aan
mij liggen.

Als ik dan nog even verder doordraaf
dan geven wij ook aan iedere
burger een pistool, kunnen wij de
politie opheffen en iedereen krijgt
van de overheid een AED en een
verbandtrommel. U raadt het al,
opheffen van de ambulancediensten.
De ultieme zelfredzame maatschappij!
Wat zullen wij een geld overhouden.
Ik ga nu al sparen voor een
huis in Frankrijk, daar blijven ze wel
nadenken.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #149 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:02:40
Citaat
Ophouden met brandveiligheidscontroles in bedrijfsgebouwen en restaurants. Op dit moment blijkt bij de meeste controles dat er altijd iets niet in orde is, vooral omdat gebruikers van een pand veranderingen doorvoeren na het verlenen van de vergunning. Zo blokkeren ze bijvoorbeeld een nooduitgang. De commissie redeneert dat debrandweer er daarom per definitie van kan uitgaan dat een pand onveilig is en dat daar rekening mee gehouden moet worden bij het blussen/optreden. Verwachte besparing 33 miljoen.
Als ik dit nu weer oproep, en ik lees de commentaren vanuit de bouwwereld en de TU op het gebrek aan controle op de bouwplaatsen in Nederland n.a.v het instorten van de flat in aanbouw in Rotterdam dan denk ik, ben ik nou gek :D
Vooral doen..... het loslaten van de controle in de bouwerij heeft nu al tot een aantal incidenten geleid, en we weten nog niet in hoeveel bouwwerken er ook te weinig bewaping is aangebracht, of verkeerd beton is gebruikt, de kolommen niet voldoende draagkracht leveren of het dak niet in staat is om een paar centimer sneeuw te dragen, etc. Tot nu toe zijn er pas een paar incidenten geweest, maar het kan zo maar zijn dat er nog meer "zwakke" bouwwerken zijn.
En dan ook de brandpreventie controle afschaffen, want de brandweer moet er maar van uitgaan dat een gebouw niet brandveilig is... Ja tuurlijk maar dan gaan we wel kleinere eenheden sturen omdat we vertrouwen op de snelle melding van de niet meer gecontroleerde BMI's, falende brandwerende scheidingen, en niet geoefende BHV-ers. Snapt u het nog...... :o 98uiye
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar