Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 34317 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2010, 17:46:50
Want omdat de OBK's niet meer nodig zijn, duurt het langer voordat de waterwinning in orde is en ontstaat er dus meer schade aan het brandobject.

Is het niet zo dat als je aflegd vanaf open water, je een lage druk blussing doen moet?

Juustem, dan weet ik al wat overbodige bepakking. de Hoge druk pomp/slang  ;D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2010, 18:24:05
Was de voorzitter van de onderzoekscommissie destijds niet de burgemeester van Enschede bij de vuurwerkramp ? Volgens mij was hij toen blij dat iedere beschikbare brandweerman/vrouw kwam helpen. Nu bezuinigen, jammer van een dergelijke voorzitter.

gr
Jan
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2010, 18:49:53
Was de voorzitter van de onderzoekscommissie destijds niet de burgemeester van Enschede bij de vuurwerkramp ? Volgens mij was hij toen blij dat iedere beschikbare brandweerman/vrouw kwam helpen. Nu bezuinigen, jammer van een dergelijke voorzitter.

gr
Jan

Denk al, die naam komt me bekend voor ;)



Kan er niet gesneden worden in het aantal dienstvoertuigen voor mensen die allemaal komen in een eigen dienstvoertuig? En dat zijn meestal best dure auto's. Ze komen niet in een LADA oid.

Ik blijf me verbazen over de lichtzinnigheid waarmee gedacht wordt over de veiligheid van de bevolking, en dat allemaal met buiznigingen als leidraad. Een mensen leven mag niet te veel meer kosten lijkt het wel, laat staan de schade die ontstaat door de gevolgen van dit gehak met de botte bijl.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2010, 19:16:25
Zo blijf ik me verbazen over het feit dat veel mensen niets willen veranderen.... Soms zijn er binnen een straal van 5km wel 3 blusgroepen aanwezig, elk met hun eigen volledig uitgeruste tankautospuit. Als die 3 posten elk maar 15-20 uitrukken per jaar hebben, kan ik me voorstellen dat er 1 hoofdpost komt waar een volledig uitgeruste tankautospuit is, en dat de 2 kleinste posten veranderen in een soort snelle eenheden die snel ter plaatse kunnen zijn in hun dorpen, die zijn toegerust om veel voorkomende incidenten op te lossen (autobrandje, kelderbrandje. automatisch brandalarm, oid) en die daarvoor een kleinere blusgroep en een goedkoper voertuig ter beschikking hebben.
Is er echter een woningbrand, ongeval met beknelling, gaslek oid, waarbij de komst van meerdere manschappen gewenst is, dan zouden de andere korpsen (waaronder die met de volledig uitgeruste TAS) al meteen gewaarschuwd moeten worden. Als de afstand beperkt is tot zo'n 5-7km dan valt het met de aanrijdtijd ook wel mee. In veel plattelandsgebieden is dat nu ook al het geval.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2010, 19:23:16
Ik kan me niet vinden in de titel van dit topic :-\


RFB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2010, 19:41:10
Had die Mijnheer Mans zijn zaakjes qua vergunningen en preventie niet heel goed voor mekaar toen hij Burgemeester van enschede was ten tijde van de vuurwerkramp. Dan Snapt ie het helemaal!!!!!!


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2010, 19:42:13
... kelderbrandje....

slecht voorbeeld ;) voor kelderprocedure alleen al heb je 3 man nodig, wel lekker als je dan me 4 achterin zit.

Verder kan ik me wel vinden in je verhaal overigens, tuurlijk doet elke brandweerman het pijn als posten moeten sluiten of wordt besloten met minder mensen uit te rukken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #27 Gepost op: 14 juli 2010, 19:46:58
Zo blijf ik me verbazen over het feit dat veel mensen niets willen veranderen.... Soms zijn er binnen een straal van 5km wel 3 blusgroepen aanwezig, elk met hun eigen volledig uitgeruste tankautospuit. Als die 3 posten elk maar 15-20 uitrukken per jaar hebben, kan ik me voorstellen dat er 1 hoofdpost komt waar een volledig uitgeruste tankautospuit is, en dat de 2 kleinste posten veranderen in een soort snelle eenheden die snel ter plaatse kunnen zijn in hun dorpen, die zijn toegerust om veel voorkomende incidenten op te lossen (autobrandje, kelderbrandje. automatisch brandalarm, oid) en die daarvoor een kleinere blusgroep en een goedkoper voertuig ter beschikking hebben.
Is er echter een woningbrand, ongeval met beknelling, gaslek oid, waarbij de komst van meerdere manschappen gewenst is, dan zouden de andere korpsen (waaronder die met de volledig uitgeruste TAS) al meteen gewaarschuwd moeten worden. Als de afstand beperkt is tot zo'n 5-7km dan valt het met de aanrijdtijd ook wel mee. In veel plattelandsgebieden is dat nu ook al het geval.

Dan ga je  dus meer naar een duits systeem toe! krijg je natuurlijk wel dat er straks verschillende posten bij gaan komen!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2010, 19:50:37
Had die Mijnheer Mans zijn zaakjes qua vergunningen en preventie niet heel goed voor mekaar toen hij Burgemeester van enschede was ten tijde van de vuurwerkramp. Dan Snapt ie het helemaal!!!!!!

Als dat zo was dan heeft hij ook wellicht geweten hoeveel vuurwerk er daadwerkelijk opgeslagen was. Dus geen preventiecontrole's meer bij bedrijven ? Poeh wordt veel vanaf het trottoir blussen  >:(

Blijft jammer,

Jan
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2010, 19:56:15
Natuurlijk heeft dhr.Mans gelijk!
Autospuiten gaan er voor een habbekrats uit en doen vervolgens nog 20 jaar dienst bij de oosterburen!
Tegenwoordig komen er al bij een middelbrand minimaal twee OVD's met een komplete bus!
Om de vijf kilometer een komplete autospuit met nieuwe kazerne!
Tegenwoordig zie je bij de GRIPS (iedere dag is er tegenwoordig ergens wel een grip)hele colonnes zeer goed betaalde BoBo's uiteraard allemaal per dienstvoertuig!
Alleen al dat prachtige C2000 met dat mooie P2000 wat zo makkelijk kan worden uitgelezen op de pc zodat tegenwoordig welhaast de hele bevolking een kijkje komt nemen,wat je vroeger niet had (zonder scanner wist je niks)
Bepakking die iedere keer weer wijzigt en waar fabrikanten uiteraard garen bij spinnen!
Ik weet dondersgoed dat dit alles vloeken in de kerk is maar we moeten toch allemaal konstateren dat de vette jaren over zijn helaas!