Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 34353 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #30 Gepost op: 14 juli 2010, 20:26:39
slecht voorbeeld ;) voor kelderprocedure alleen al heb je 3 man nodig, wel lekker als je dan me 4 achterin zit.
Sorry, ik bedoelde containerbrandje. Zeg maar een standaard huisvuilcontainer, of zo'n rolcontainer op wielen die je bij bedrijven en instellingen wel eens ziet. Met 1 x hogedruk kom je dan een heel eind.
Voor een kelderbrand zou ik sowieso een gewone blusploeg laten uitrukken, met een normale tankautospuit (net als nu het geval is) - een kelder bevindt zich immers altijd in een gebouw.

Overigens denk ik dat er, als het gaat om het beperken van kosten van uitrukken, heel veel winst te behalen is in het minder 'zwaar' uitrukken bij automatische brandalarmen. Als bij mij in de buurt een brandalarm in een verzorgingstehuis afgaat, rijden er 2 x tas en 1 x hw (stad Groninge). Vrijwel altijd is het loos alarm, waardoor er onnodig veel materiaal naar zo'n alarm wordt toegestuurd. Zou je er slechts een 'snelle hulpverleningsvoertuig' heen sturen (met een bemanning van 4) dan kan er flink worden bespaard. Blijkt er toch daadwerkelijk een incident te zijn, dan
- wordt er vaak wel extra gebeld (door de instelling waar het alarm af gaat, of door omstanders)
- gaan er soms meerdere oms'jes in 1 pand af - indicatie voor meldkamer om meerdere voertuigen te sturen,
waardoor er niet eens zo veel tijd verloren hoeft te gaan.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 14 juli 2010, 20:29:50
Tegenwoordig komen er al bij een middelbrand minimaal twee OVD's met een komplete bus!

Negatief. bij een middelbrand komt er maar 1 OvD!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #32 Gepost op: 14 juli 2010, 20:30:25
Negatief. bij een middelbrand komt er maar 1 OvD!
Maar vaak wel een HOvd...


risico maatschappij

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #33 Gepost op: 14 juli 2010, 20:36:17
Het lijkt er steeds meer op dat ze de brandweer de nek willen omdraaien ???.
Ze (de politiek) gaan zeker voortaan zelf aan de bak als het weer een puinhoop is met een storm zoals nu.
Succes!!!


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #34 Gepost op: 14 juli 2010, 20:40:42
dan weet ik voor jullie beide nog een leuk citaat van Hunter:

"Als er iets opgepiept wordt betekent het niet altijd dat die persoon ook uitrukt"
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #35 Gepost op: 14 juli 2010, 20:41:45
Maar vaak wel een HOvd...

Ligt blijkbaar erg aan de regio. hier in de regio heb ik de HOvD enkel gezien bij zeer grote branden en niet eerder!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #36 Gepost op: 14 juli 2010, 20:42:21
Het lijkt er steeds meer op dat ze de brandweer de nek willen omdraaien ???.
Ze (de politiek) gaan zeker voortaan zelf aan de bak als het weer een puinhoop is met een storm zoals nu.
Succes!!!
Niet overdrijven, er mag best eens kritisch gekeken worden naar de brandweertak. Zeker als je ziet dat het sinds 2000 het budget verdubbeld is!
Dat dat voor de beroepsgroep wellicht wat gevoelig ligt, is logisch. Maar je kan niet blijven roepen"alles voor de veiligheid", dat is te makkelijk.

dan weet ik voor jullie beide nog een leuk citaat van Hunter:

"Als er iets opgepiept wordt betekent het niet altijd dat die persoon ook uitrukt"
Nee, natuurlijk niet, maar de functies bestaan wel allemaal.

Ligt blijkbaar erg aan de regio. hier in de regio heb ik de HOvD enkel gezien bij zeer grote branden en niet eerder!
In Zeeland wordt bij bijna elke uitruk meteen de OvD gepiept, en vanaf middelbrand ook de HOvD


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #37 Gepost op: 14 juli 2010, 20:44:07
Misschien info code OVD, info code HOVD? ::)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #38 Gepost op: 14 juli 2010, 20:44:31
Misschien info code OVD, info code HOVD? ::)
Ja, maar die discussie gaat het nu toch helemaal niet om ::)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #39 Gepost op: 14 juli 2010, 20:50:13
Klopt, discussie gaat over of het nodig is dat al deze functies er a) uberhaupt zijn en b) of deze steeds bij meldingen betrokken moeten worden (hetzij er info, hetzij ter plaatse). Hoe dat gaat is regio verschillend en moet lekker buiten deze discussie blijven.

Volgens mij is het alleen redelijk gebruikelijk dat je in een organisatie meerdere lagen hebt... als ik een offerte van 1,5 ton heb mag m'n eigen manager die ook niet tekenen. Zo werkt het in het bedrijfsleven, de politiek en ook de brandweer. We hebben te maken met verschillende lagen en bevoegdheden.

En dat kan best een discussie zijn maar dan wel graag breder voeren dan de brandweer, de functionarissen worden echt niet voor niets opgeleid, geoefend en bij grote incidenten gepiept. Maarja ze staan natuurlijk niet met een straal in de handen dus lijkt het misschien of ze overbodig zijn. (wat soms misschien ook wel zo is ;))