Ik krijg bij deze discussie's altijd het "wij van wc-eend"-gevoel. Als blijkt dat het budget in 10 jaar tijd is verdubbeld, is dat voor mij genoeg om te zeggen dat de brandweer behoorlijk met geld aan het smijten is geweest, zeker als blijkt dat er geen brandweerpersoneel is bijgekomen. Hoe het ontstaan is, en hoe er bezuinigd kan worden weet ik inderdaad niet (en interesseert me eerlijk gezegd ook niet zo).
Je kan pas zeggen of je kan bezuinigen als je weet waar die extra 500 miljoen aan besteed is. Die onderbouwing mis ik totaal in het rapport. Als men weet dat de brandweer 500 miljoen duurder is geworden dan kan men toch ook wel met een overzicht komen waaraan dit geld allemaal besteed is?
Als er bijv uit onderzoeksrapporten nav incidenten naar voren komt dat 'vroeger' de opleiding te kort schoot en dat we nu allemaal naar zweden gaan (omdat dit in NL niet te oefenen is) om te leren hoe om te gaan met binnenbrandbestrijding moeten we binnenbrandbestrijding dan afschaffen en niet meer naar binnen gaan?
Dat zou een keuze kunnen zijn waar jij als burger niet helemaal blij met bent als je kind nog op zolder ligt...
Vroeger waren er in een heleboel gemeenten geen beroepskrachten. Vanwege de door de politiek geëiste proffesionalisering zit er nu haast in iedere gemeente beroepskrachten als officier.
We zouden ook weer terug kunnen gaan naar 'vroeger' en alle repressieve beroepskrachten afschaffen in de gemeenten waar ze vroeger ook niet waren en weer met vrijwilligers gaan werken. Wedden dat je dan een hoop bespaart, alleen zal dan de administratieve last, die ook de politiek de brandweer opgelegd heeft, moeten verminderen. (het streven van de regering is toch lastenvermindering voor de burger... Misschien ook voor de brandweer?)
Je moet eens kijken naar de administratie en het opzetten van oefeningen tussen nu en vroeger. Misschien moet wel geëvalueerd worden of de kostenstijging voor de geoefendheid wel zijn geld opbrengt? Vallen er door deze oefeningen nu minder slachtoffers onder brandweer personeel als vroeger? Worden er nu meer mensen gered als vroeger? Gaan branden sneller uit als vroeger?
Wat ik wil zeggen is dat je pas kan kijken waar je kunt bezuinigingen als je alle geldstromen in kaart hebt en waar de stijgingen de afgelopen jaren zijn opgetreden die geleid hebben tot 500 miljoen extra.
Je zal dan moeten kijken of die investeringen hun geld waard zijn of dat we weer terug kunnen naar het 'vertrekpunt'.
Als je loopt te denken in 'dienstauto's' is je blik erg beperkt... Het is niet wij van de WC eend raden WC eend aan maar ongenuanceerde meningen zonder enige onderbouwing...
Het wordt tijd voor een verplichte brandverzekering(a la zorgverzekering)per huisadres die ook de brandweerzorg vergoed bij een inzet of brandbelasting ... Waarom krijg je wel een rekening voor een ambulance maar niet voor een brandweerwagen voor je deur? In beide gevallen hoop je dat ze nooit hoeven te komen maar met beiden ben je blij als ze, als je ze nodig hebt, binnen korte tijd voor je deur staan.
Is brandweerzorg met de komst van de veiligheidsregio's nog wel een gemeentelijke verantwoordelijkheid dat betaald moet worden uit de gemeentelijke belastingen? Wat voor invloed hebben de gemeenteraden nog op het beleid? Rechtstreekse financiering uit de rijksoverheid of net zoals het waterschap met eigen belastingen zou volgens mij veel beter zijn.