Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 33470 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #70 Gepost op: 16 juli 2010, 18:55:10
Ik ben van mening dat men bij de brandweer zich ook moet richten op de kerntaken en deze goed moet operationaliseren; ik vind het persoonlijk van de zotte dat de brandweer in Utrecht-Stad gaat experimenteren met een first-responder met AED, terwijl de ambu-dekking vrij goed is in het Utrechtse, maar meer nog: alle noodhulpeenheden van de politie zijn ook gerust met een AED. Ik vraag me dan echt af: waarom investeren in een dergelijk project...  Klaarblijkelijk weet men dan niet waar ze het geld aan moeten uitgeven...

Van een bezuiningsronde gaat men altijd kritisch kijken naar de eigen processen en hoe men deze efficienter kan maken. Ik denk dat dat helemaal niet verkeerd is. Alleen dan moet men niet gaan roepen hoeveel men wil bezuinigen, maar eerst de organisatie BETER moeten doorlichten en niet gaan streven naar een bedrag X...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #71 Gepost op: 16 juli 2010, 18:58:44
Ik ben van mening dat men bij de brandweer zich ook moet richten op de kerntaken en deze goed moet operationaliseren; ik vind het persoonlijk van de zotte dat de brandweer in Utrecht-Stad gaat experimenteren met een first-responder met AED, terwijl de ambu-dekking vrij goed is in het Utrechtse, maar meer nog: alle noodhulpeenheden van de politie zijn ook gerust met een AED. Ik vraag me dan echt af: waarom investeren in een dergelijk project...  Klaarblijkelijk weet men dan niet waar ze het geld aan moeten uitgeven...

Vergeet niet dat dit een test is. ook op posten als Achterveld word deze test uitgevoerd. en ik kan je vertellen dat de ambulance daar niet in 10 minuten terplaatse is!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #72 Gepost op: 16 juli 2010, 19:01:04
Bezuinigen door voertuigen een aantal jaren langer in dienst te houden is niet echt iets wat miljoenen oplevert, net als het verminderen van dienstvoertuigen. De meeste personenauto's worden geleast, en er wordt gewoon een vast bedrag per maand voor betaald. Dit gaat al via centrale aanbesteding, dus veel efficienter kan het niet. En of het er minder kunnen worden, tja je kunt ook op de fiets of scooter naar een controle, overleg, regio bijeenkomst of cursus.
En volgens mij hanteren de beroepskorpsen een looptijd van 10 jaar voor blusvoertuigen, en 15 jaar voor redvoertuigen en andere voertuigen. Misschien kun je een TS wel 20 jaar in dienst houden, als je hem na 10 jaar een mid-life up-dat geeft. Maar vergeet niet dat een TS van de grote korpsen meestal flink te lijden heeft gehad, en het economisch goedkoper is een nieuw voertuig aan te schaffen en gelijk vernieuwingen door te voeren, als hem kompleet te reviseren en nog langer in dienst te houden.
In deze hoek is niet echt enorme winst te behalen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #73 Gepost op: 16 juli 2010, 19:06:45
AEd zou een mooi toevoeging aan het diensten pakket van de brandweer zijn. Nu worden er voor een reanimatie twee ambulances gestuurd. De tweede is alleen nodig voor de handjes, en dat betekent dus dubbele kosten en een groter gat in de dekking van ambulances. Indien je nu een ambulance(opkomsttijd 15min) kan koppelen aan een brw voertuig (TS of een RIV) met een opkomsttijd van 8 min, is de slagingskans van een reanimatie vele malen hoger en is het niet nodig een tweede dure ambulance in te zetten voor taken die makkelijk door brw personeel met hetzelfde ABC protocol kan worden gedaan. Lijkt wel of sommige regio's de ambulance diensten het uitrukken voor reanimatie door de BRW afhouden om hun inkomsten van de tweede ambulance (en vergunningen = aantal ambulances) veilig te stellen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #74 Gepost op: 16 juli 2010, 22:52:11
Ik wilde eigenlijk niet inhoudelijk reageren op de operationele taken van brandweer personeel, omdat ik daar niet genoeg kennis of ervaring mee heb.

Desondanks vind ik de AED taak een mooi voorbeeld van het grijze gebied wat voortkomt uit de omschreven Kerntaken.  Vanuit een landelijk oogpunt zou de brandweer zich hier niet mee bezig moeten houden.
Voor "beroeps" korpsen is het wel logisch om dit te doen omdat zij meestal een betere "response tijd" hebben dan de Gele tak. Maar voor korpsen met voornamelijk vrijwilligers gaat dit juist weer niet op.
Hier blijkt weer de versnippering door de beslissing bevoegdheden van de lokale overheid: gemeentes met een "beroepskorps" zullen opdracht geven aan de brandweer om dit als extra taak uit te voeren. In gemeentes met
overwegend vrijwilligers zal dit niet als extra taak op worden genomen...

Kort door de bocht: De brandweer draait op voor iets wat eigenlijk in de "gele kolom" opgelost zou moeten worden.. En als daar geen oplossing is, dan zou men regionaal (of eigenlijk landelijk) een oplossing moeten bedenken...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #75 Gepost op: 16 juli 2010, 22:56:27
Ik wilde eigenlijk niet inhoudelijk reageren op de operationele taken van brandweer personeel, omdat ik daar niet genoeg kennis of ervaring mee heb.

Desondanks vind ik de AED taak een mooi voorbeeld van het grijze gebied wat voortkomt uit de omschreven Kerntaken.  Vanuit een landelijk oogpunt zou de brandweer zich hier niet mee bezig moeten houden.
Voor "beroeps" korpsen is het wel logisch om dit te doen omdat zij meestal een betere "response tijd" hebben dan de Gele tak. Maar voor korpsen met voornamelijk vrijwilligers gaat dit juist weer niet op.
Hier blijkt weer de versnippering door de beslissing bevoegdheden van de lokale overheid: gemeentes met een "beroepskorps" zullen opdracht geven aan de brandweer om dit als extra taak uit te voeren. In gemeentes met
overwegend vrijwilligers zal dit niet als extra taak op worden genomen...


Kort door de bocht: De brandweer draait op voor iets wat eigenlijk in de "gele kolom" opgelost zou moeten worden.. En als daar geen oplossing is, dan zou men regionaal (of eigenlijk landelijk) een oplossing moeten bedenken...


Daar juist wél, aangezien er veel gebieden met overwegend vrijwilligers lang moeten wachten op hulp van de ambulance. Die tijd wordt op de Veluwe en nu ook steeds meer in de Randstad overbrugt door een brandweervoertuig met AED er naartoe te sturen, wat toch aanmerkelijk scheelt.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #76 Gepost op: 16 juli 2010, 22:58:40
.
Voor "beroeps" korpsen is het wel logisch om dit te doen omdat zij meestal een betere "response tijd" hebben dan de Gele tak. Maar voor korpsen met voornamelijk vrijwilligers gaat dit juist weer niet op.

Andere kant is dat in gebieden met beroepsposten een ambu vaak in de buurt is. in landelijk gebied duurt dit soms 20 minuten. als de brandweer dan gewoon de 7 minuten haalt heb je meer voordeel als waneer de brandweer er in 6 minuten is en de ambu in 8 á 9.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #77 Gepost op: 16 juli 2010, 23:14:29
Ok, dat is duidelijk, Ï stand corrected" :)
Zoals ik al aangaf wil ik zeker niet de illusie opwekken dat ik ervaring heb met Operationele kant van de Brandweer, of andere takken. Mijn opmerking was gebaseerd op wat ik heb waargenomen in delen van regio IJsselland, waar juist de Ambulance zorg werd geprofessionaliseerd. Ook in delen waar de Brandweer gewoon overwegend vrijwillig bleef....

Desondanks is het, puur vanuit organisatie en kerntaken gezien, eigenlijk geen taak waar de Brandweer zich uit eigen initiatief op moet gaan storten. Tenzij dit landelijk wordt bepaald als taak voor alle brandweer korpsen...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #78 Gepost op: 16 juli 2010, 23:14:54
AEd zou een mooi toevoeging aan het diensten pakket van de brandweer zijn. Nu worden er voor een reanimatie twee ambulances gestuurd. De tweede is alleen nodig voor de handjes, en dat betekent dus dubbele kosten en een groter gat in de dekking van ambulances. Indien je nu een ambulance(opkomsttijd 15min) kan koppelen aan een brw voertuig (TS of een RIV) met een opkomsttijd van 8 min, is de slagingskans van een reanimatie vele malen hoger en is het niet nodig een tweede dure ambulance in te zetten voor taken die makkelijk door brw personeel met hetzelfde ABC protocol kan worden gedaan. Lijkt wel of sommige regio's de ambulance diensten het uitrukken voor reanimatie door de BRW afhouden om hun inkomsten van de tweede ambulance (en vergunningen = aantal ambulances) veilig te stellen.

 ::)

Sorry, maar dan heb je dus geen idee waarom er een tweede ambulance mee gaat.

Prima als de brandweer als tweede wagen ipv een tweede ambulance meegaat, maar dan wordt er wel het nodige van jullie verwacht. Het gaat helemaal niet om de extra handjes, het gaat om de kennis en kunde die er ter plaatse komt.

Er moet geïntubeert worden, er moet 1, liefst twee intraveneuze infusen geplaatst worden, wanneer dit niet gaat moet er een botboring plaast vinden, adrenaline, cordorone en/of atropine in combinatie met een snellopend infuus  (bij de botboring onder druk) moet gereed gemaakt worden. Eventueel nog een twaalf kanaals ecg, etc etc.

Als het ene team start met intubatie is het tweede team begonnen met het inbrengen van de infusen. Maar zeg maar welke taken neem jij als brandweerman ondertussen over?
Ohw en vergeet je de familie niet in de brandweer wagen te zetten, want die willen we wel ook nog even overbrengen naar het ziekenhuis.... engel

De teams van de ambulance hebben (zeker in het begin) het erg druk met verschillende handelingen, liefst zo snel mogelijk achter elkaar. Als lijkt het soms zeer ontspannen er eraan toe te gaan.  Hier laten we vaak de meegestuurde agenten masseren zodat wij als ambuteams de handen vrij hebben.

In geval van nood kan 1 ambulanceteam een reanimatie, met hulp van brandweer- of politiemensen die masseren, een reanimatie prima af. Maar voor de kwaliteit en het snelle handelen is een tweede wagen zo belangrijk.

Een beetje de omgekeerde wereld zo, de brandweer moet bezuinigen en probeert dat via de ambulancedienst te doen.....  ;D

Als first responder is het prima dat de brandweer en/of politie direct op een reanimatie ter plaatse komt. Zo snel mogelijk masseren en defibrilleren! Maar voor de totale reanimatie zijn twee ambu teams toch het meest wenselijk.

Kortom, toch graag de 85 miljoen ergens anders vandaan zien te halen  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #79 Gepost op: 17 juli 2010, 07:47:42
Sorry, maar dan heb je dus geen idee waarom er een tweede ambulance mee gaat.

En zie hier de reden waarom er alsnog politie, brandweer én ambulance naar een reanimatiemelding worden gestuurd
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !