Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 33441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #80 Gepost op: 17 juli 2010, 19:32:53
En zie hier de reden waarom er alsnog politie, brandweer én ambulance naar een reanimatiemelding worden gestuurd

waarmee ik mij dan dus steeds meer afvraag of de gele tak hun basiszorg wel op orde heeft, waarom moeten die andere hulpdiensten bijspringen dan?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #81 Gepost op: 17 juli 2010, 21:08:07
waarmee ik mij dan dus steeds meer afvraag of de gele tak hun basiszorg wel op orde heeft, waarom moeten die andere hulpdiensten bijspringen dan?

Volgens mij is het zo dat bij een reanimatie elke seconde circulatiestilstand een kleinere kans op overleven tot gevolg heeft, daarbij is een kwartier aanrijdtijd voor een ambulance de wettelijke eis, echter bij een kwartier circulatiestilstand is het slachtoffer zo goed als kansloos
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #82 Gepost op: 17 juli 2010, 21:19:59
Volgens mij is het zo dat bij een reanimatie elke seconde circulatiestilstand een kleinere kans op overleven tot gevolg heeft, daarbij is een kwartier aanrijdtijd voor een ambulance de wettelijke eis, echter bij een kwartier circulatiestilstand is het slachtoffer zo goed als kansloos

moet er dan niet aan die eis van 1 kwartier gewerkt gaan worden door de verantwoordelijke hv-dienst, daar moet dan dus budget voor komen
nu wordt het "weggeschoven" naar de brandweer en/of politie, die dus weer meer kosten moeten gaan maken terwijl ze niet de eigenaar van het probleem izijn
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #83 Gepost op: 17 juli 2010, 21:20:17
Volgens mij is het zo dat bij een reanimatie elke seconde circulatiestilstand een kleinere kans op overleven tot gevolg heeft, daarbij is een kwartier aanrijdtijd voor een ambulance de wettelijke eis, echter bij een kwartier circulatiestilstand is het slachtoffer zo goed als kansloos

Waarom start de gele tak dan niet zelf een netwerk van vrijwilligers op die oproepbaar zijn? Standaard capcode bij reanimatie waarbij de laatste vier cijfers de postcode van het gebied zijn... Heb je altijd mensen in de buurt die je alarmeerd

(...)
Kortom, toch graag de 85 miljoen ergens anders vandaan zien te halen  ;)



http://www.nvbr.nl/publish/pages/14224/lshrapportcommissiemans15juni2010_v1.pdf

Citaat
(...)

Het totale pakket aan ombuigingen bedraagt
185 miljoen euro. De hiervoor noodzakelijke investeringen bedragen ruim 100
miljoen euro.

(...)

 ;) :-\


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #84 Gepost op: 17 juli 2010, 22:12:00
Ik zal de heer Mans een idee toesturen. Als hij toch zoveel wil bezuinigen, schaf die gehele gemeentlijke brandweer organisatie af. Stop met preventie, preparatie en de uitrukdienst. Laat de meldkamer over aan telemarketing bedrijven. Als er dan geen brandweer meer is, gaan de verzekeringsmaatschappijen een particuliere brandweer organisatie oprichten.

Haha...vroegah ging het ook op die manier. Leuk, brand bij een huis van verzekeraar A. Brandweer van het verzekeringskorps rukt uit, maar dan staat er al een ploeg van verzekeraar B. Niet om te blussen, maar om de brandweer van verzekeraar A het blussen onmogelijk te maken. Dát waren tijden ;D

Was de voorzitter van de onderzoekscommissie destijds niet de burgemeester van Enschede bij de vuurwerkramp ? Volgens mij was hij toen blij dat iedere beschikbare brandweerman/vrouw kwam helpen. Nu bezuinigen, jammer van een dergelijke voorzitter.

gr
Jan

Volgens mij wel. En wat was nou de hele discussie over Enschede? Een voertuig dat niet volledig bemensd was. En had de ramp voorkomen kunnen worden als er wél met volledige bemanning was uitgerukt? Andere discussie, maar laten we voor het gemak maar terug gaan naar 4 man op de wagen!

* Niet langer meer altijd met een brandweerwagen met standaard zes man uitrukken.  
Tsja, of op één post in een bepaald gebied een soort SIV/HV zetten, die bij kleinere incidenten uitrukt. Bijvoorbeeld: in het gebied Zeist/Den Dolder/Bilthoven/De Bilt/Driebergen komt één centrale SIV te staan die meldingen als een wateroverlast, liftopsluiting, kat in de boom of het reinigen van een wegdek op gaat lossen. Misschien is dat wel een waardevolle investering. Kost twee beroepskrachten, maar daarentegen zullen de vrijwilligerskorpsen een stuk minder vaak uit hoeven te rukken.

Uitrukken bij een brand met minder mensen vind ik persoonlijk 'not done'. Hoevaak zie je niet dat een buitenbrand of containerbrand overslaat, of dat een melding in eerste instantie onjuist is? Daar kom je dan met je 4 man aan, binnenaanval zal niet vaak gedaan worden......


* Geen brand meer blussen met drinkwater. Dat gebeurt nu standaard wel. 95 procent van de branden kan worden geblust met water uit de tank van de wagen zelf. Als dat op is gaat de brandweer over op drinkwater uit de brandkranen. Als het netwerk van brandkranen kan worden geschrapt, bespaart dat op jaarbasis 7,5 miljoen euro.



Dit vind ik nog de mooiste. Tuurlijk, bij een flinke woningbrand  in 'mijn' omgeving kan je meteen een dompelpomp gereed maken. Jammer dat de dichtstbijzijnde waterwinning een kilometer of 7 verderop zit...

En bovendien, wat zijn de kosten als je iedere keer extra voertuigen moet laten aanrukken om de waterwinning op orde te krijgen. Een DPH wordt over het algemeen vergezeld door een TS. 8 man die moeten uitrukken. Een waterwagen erbij dan? Moeten aangeschaft worden en hebben vervolgens ook een bemanning van minstens twee personen. Je kan dan bij een melding van een brand wel meteen met twee TS'en uitrukken, dan kan de tweede TS de waterwinning gereed gaan maken, want als dat door de bemanning van de eerste TS gedaan moet worden zal er in een (groot) aantal gevallen weinig van de blussing terechtkomen (opbouwen op open water/geboorde put en mogelijk over een lange afstand).

Bezuinigen kan soms best, maar zeker niet door geen gebruik te maken van brandkranen. Behalve de minimale besparing zal het tot veel problemen gaan leiden ben ik bang...

En waardoor zou de kostenstijging van de brandweer verklaard kunnen worden? De bureaucratie, zoals dat ook bij de politie het geval is? De verscherpte ARBO-eisen waardoor opleiden en oefenen een stuk duurder wordt?
Computergestuurde informatie (crash-recoverysystem/CityGIS etc) waardoor de brandweer veel effectiever op kan treden, maar waardoor er welke extra kosten gemaakt moeten worden?

Ik weet het niet, maar ik heb er toch niet echt een goed gevoel bij. Deze dingen die ik hier kan bedenken, kunnen de makers van het rapport dat zelf niet?????
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #85 Gepost op: 17 juli 2010, 22:19:43
Waarom start de gele tak dan niet zelf een netwerk van vrijwilligers op die oproepbaar zijn? Standaard capcode bij reanimatie waarbij de laatste vier cijfers de postcode van het gebied zijn... Heb je altijd mensen in de buurt die je alarmeerd

http://www.nvbr.nl/publish/pages/14224/lshrapportcommissiemans15juni2010_v1.pdf

 ;) :-\

Soortgelijk iets http://www.aed4.eu/


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #86 Gepost op: 18 juli 2010, 12:09:27
Prima, wij meer ambulances erbij, jullie nog meer bezuinigen....  O0

(grapje jongens  ;))
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #87 Gepost op: 18 juli 2010, 12:32:09
Laat de brandweer zich gewoon beperken tot de kerntaak.
Het optreden bij brand en ongevallen.
Kelders leegpompen, omgewaaide bomen, kat in de boom, wegdek reinigen, instorting voorkomen.
Allemaal zaken die volgens mij niet door de brandweer gedaan hoeven te worden.
Voor elk van deze incidenten kun je ook een bedrijf bellen. Behalve dan die kat in de boom maar die komt vanzelf wel als hij honger krijgt.


dourkilt

  • Hoofdbrandwacht,Wvd,Chauffeur/Pompbediener
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #88 Gepost op: 18 juli 2010, 13:19:24
idd joost en niet met 4 op een tas maar gewoon met 6 want kom je bij een brand met 4 man dan moet je wacht en staan huilen omdat je er niet bij mag komen omdat je rug dekking mist en is het huis af geschreven terwiijl bij 6 gelijk in gegrepen kan worden
brandweer kennermerland: post beverwijk


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #89 Gepost op: 18 juli 2010, 13:35:58
ieder heeft recht op een brandje in zijn eigen brandcompartiment
dat huis is afgeschreven, jammer dan
als de buren er maar geen last van hebben
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation