Verder ben ik niet "omgeturnd of gebrainwashed"... ik heb deze mening al heel lang (en o.a. een jaar of 5 geleden geschreven op www.brandweernederland.nl, helaas 'ter ziele').
Ik ben het verder vrijwel helemaal met je eens
Gelukkig, ik was even ongerust geworden.
Probleem is dat mensen met praktijk ervaring 100% ervan overtuigd zijn dat je veel meldingen met 2-4 of 6 mensen kunt doen. Alleen moeten de randvoorwaarden wel kloppen. Ik ben best bereid om twee man met een busje weg te sturen om een wateroverlast/buitensluiting/kat in de boom ed op te lossen. Redden ze het niet krijgen ze hulp van extra handjes. Maar de vraag is, krijg ik die twee man extra op mijn kazerne, of gaan ze van mijn bezetting af? Want dan blijft mijn TS ineens met 4 man achter. Maar een andere oplossing is om een TS 4 te ontwikkelen die al die kleine klusjes en brandjes kan doen, de zgn basis eenheid, of RIV eenheid of hoe je het ook noemt. Aan de basiseenheid koppel je een zware bluswagen, met grotere watertank, speciale blusmiddelen, een blusarm (net als de crashtenders van vliegvelden) bezet met 2 man. Deze trein is dan weer een komplete TS die hetzelfde en zelfs meer kan als de huidige TS'n. En bij binnenbranden stuur je een TS 4 van de dichtsbijzijnde post, de zware bluswagen van de dichtsbijzijnde post, een RV en een TS 4 van de tweede post volgens de KVT. Betekent dat je alle functies gedekt hebt, extra bluskracht, meer mogelijkheden etc. Besparing, per 2 of 3 TS'-4 komt er één zware bluseenheid, de TS-4 hebebn dus geen HV gereedschap, geen chemiepakken, geen 16 3"slangen en geen 1500 liter in de tank.Dit kunnen dus veel goedkopere voertuigen worden als de hedendaagse genormeerde TS'n. Moet BZK wel zijn bepakkingsnorm laten vallen, en de brandweercompagnieen anders opzetten
Nu hoop ik dat dit soort ideeen vallen onder de 100milj die Mans eerst wil investeren voordat de bezuinigen gerealiseerd worden.