Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 33439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #100 Gepost op: 19 juli 2010, 12:30:29
We hebben ongeveer 440 gemeenten in Nederland. Materiaal is geen probleem, manschappen denk ik ook niet. De factor die de meeste invloed heeft is tijd. Later t.p. bij een grote calamiteit betekent meer schade, meer slachtoffers.

Even heel simpel gezegd zijn er twee keuzes: We willen paraat staan voor alle calamiteiten en op een zo snel mogelijke manier de juiste zorg ter plaatse hebben

JA; Dat betekent veel geld investeren om alle zorg op orde te houden, daarmee accepteren dat veel materieel weinig tot geen inzet zal hebben, maar kunnen we in redelijke tijd tp zijn bij bijvoorbeeld een Schipholbrand, Enschede, Turkisch Airways crash, Volendam, etc..
NEE; Dat betekent dat je kan downsizen en als samenleving accepteert dat er meer schade is en meer slachtoffers vallen. Dat betekent ook dat je dit in de regelgeving moet regelen om de aansprakelijkheidscraagstukken in te regelen.

Het spreekwoord Tijd=Geld gaat ook hier op. Als we sneller willen zijn (Tijd) moeten we geld inversteren.

Een paar kanttekeningen:
1) Veiligheid moet gewaarborgd zijn
2) Het moet goed gecommuniceerd worden
3) Wetgeving moet op orde zijn
4) Defensieve strategieen toepassen

De situatie nu, naar mijn mening, is dat er een uitholling plaatsvindt onder de bestaande wetgeving. Via een soort kaasschaaf methode worden de randen van het toelaatbare opgezocht en wordt er in de praktijk actief met nieuwe ideeen geexperimenteerd. Dit gaat zowel qua verantwoording als qua veiligheid ten koste van de operationele slagkracht en effectiviteit.

Pak hem beet het eerste uur kan je verschil maken. Alle tijd daarna is om de situatie te herstellen tot een veilige en verantwoorde omgeving. Of we het nu hebben over afbrand-scenario's of de berging van slachtoffers. Het eerste uur probeer je een gebouw of persoon te redden, daarna is het toeval. Als we dat accepteren staat er ons niets in de weg om met een peleton van bijv. Rotterdam naar Eindhoven te rijden om te assisteren bij een bosbrand. Of van Den Haag naar Amsterdam bij een Vliegtuigcrash, etc.. De eerste wagens bepalen het resultaat, de rest de invulling.

ZOLANG DE SAMENLEVING MAAR WEET WAARVOOR ZE KIEZEN

Ben ik tegen een TS2 of TS4; Nu JA, simpel weg omdat we in de praktijk gaan kijken hoe of wat. Als we het parallel laten lopen aan de huidige werkwijze denk ik dat we tot innovatie kunnen komen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #101 Gepost op: 19 juli 2010, 13:38:59
Citaat
Ben ik tegen een TS2 of TS4; Nu JA, simpel weg omdat we in de praktijk gaan kijken hoe of wat. Als we het parallel laten lopen aan de huidige werkwijze denk ik dat we tot innovatie kunnen komen.
Helemaal mee eens !  098uo
Citaat
De eerste wagens bepalen het resultaat, de rest de invulling
Klopt, en hier gaan we dus de mist mee in, de korpsen die nu al expirimenteren met kleinere bezettingen hebben nauwelijks aan opleidingen, inzettrainingen gedaan of procedures en protocollen afgesproken(Zeeland) Die laten gewoon een TS onderbezet uitrukken, de BVD moet als hij aankomt contact opnemen met de nog aanrijdende OVD en in overleg met hem de inzet bepalen. Als we het op die manier gaan doen kan Dhr. Van Vollenhove voorlopig nog niet met pensioen. 8)
Probleem is alleen dat de communicatie van de boodschap niet helder is. Ook door de pers, die alleen er even uit licht dat de brandweer altijd met 6 man uitrukt voor een buitensluiting, lift en de kat in de boom. Ja dan is het hele nederlandse volk er mee eens dat het wel eens wat minder kan. Dat er al korpsen zijn die met minder uitrukken voor deze klussen wordt niet verteld en dat bij echte branden de burger meer zelf zal moeten doen, de gevolgschade hoger wordt, en bij grotere incidenten het gouden uur niet meer gehaald wordt komt niet voor in het bericht.
Het is inderdaad keuzes maken, maar ik hoop dat ik die niet hoef te maken in de nog komende 9 jaar als ik voor het brandende pand aan kom. :-\
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #102 Gepost op: 19 juli 2010, 13:44:51
(...)
Het is inderdaad keuzes maken, maar ik hoop dat ik die niet hoef te maken in de nog komende 9 jaar als ik voor het brandende pand aan kom. :-\

Zouden de huidige managers (/commandanten) die dit traject inzetten over 9 jaar nog op hun huidige positie zitten... ::)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #103 Gepost op: 19 juli 2010, 17:08:00
Ik las in één van de commentaren en onderbouwingen van de kleinere TS bezettingen dat man in het buitenland hier al langer mee werkt.
Mooi voorbeeld van samenwerking in dit filmpje, maar of we daar nou op zitten te wachten;
&feature=player_embedded
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #104 Gepost op: 19 juli 2010, 17:24:39
Helemaal mee eens !  098uoKlopt, en hier gaan we dus de mist mee in, de korpsen die nu al expirimenteren met kleinere bezettingen hebben nauwelijks aan opleidingen,
....knip....
Het is inderdaad keuzes maken, maar ik hoop dat ik die niet hoef te maken in de nog komende 9 jaar als ik voor het brandende pand aan kom. :-\

Hear Hear. Ik heb ook al op andere plaatsen gezegd. Innovatie top; moeten we doen, de juiste procedures en veiligheidsmaatregelen kan het prima werken. Innovatie voorwenden en training on the job om een bezuiniging te verpakken; nee niet doen, want je gokt met mensenlevens.......Het kan goed gaan, maar pas aub op......

Zeker een TS2 werkt alleen maar als je per definitie uitgaat van een defensieve strategie als uitgangspunt.

Let wel: Op dit moment worden, als het allemaal doorgaat, eerstelijns voertuigen vervangen door TS2. Dat betekent dat de backup TS6 per definitie NIET binnen de initiele uitruk tijd aanwezig zal zijn. Nogmaals; Prima maar informeer de bevolking duidelijk en helder wat je beslissing is en de mogelijke gevolgen.......
TS2 NAAST een TS6 is een ander verhaal; Dan kan de eerste slag juist wel met meer in kortere tijd.....

Maar dat is mijn kopje thee :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #105 Gepost op: 19 juli 2010, 17:29:30
Leuke video. Bij het zien van de video kwam de volgende gedachte bij me op: Naast een AED in de politievoertuigen kunnen we er altijd ook nog wel een kleine One7 er bij in zetten. Misschien dat de politievoertuigen dat wat groter moeten worden, maar dat mag de pret niet drukken. :P
Wellicht hebben we dan over een jaar of 5 de discussie die nu over de brandweerbezuinigingen gaat, kunnen voeren over de politie  998765


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #106 Gepost op: 19 juli 2010, 17:55:36
Laat de brandweer zich gewoon beperken tot de kerntaak.

Laten we daar ook bij de politie eens mee gaan beginnen .... Burenruzie's naar de gemeente, gevaarlijke situatie's op de weg naar de wegbeheerder, gevonden voorwerpen naar de gemeente ......
Inbraakalarmen, overvalalarmen naar het PAC etc. etc.


Misschien zouden ze naast de politie-regio's ook de brandweerregio's moeten schrappen óf een betere inter-regionale samenwerking.
VC's, COH's, A-wagens etc allemaal van ''zo dicht mogelijk'' in plaats van ''uit de eigen regio''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #107 Gepost op: 19 juli 2010, 18:28:19
......., gevonden voorwerpen naar de gemeente ......




Dat is hier in Fryslan al langere tijd het geval. Politie bemoeit zich niet meer met gevonden/verloren voorwerpen. Daarvoor is een speciaal loket in het gemeentehuis. Dus die ontwikkeling is al gaande  :P


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #108 Gepost op: 19 juli 2010, 21:33:05
Laten we daar ook bij de politie eens mee gaan beginnen .... Burenruzie's naar de gemeente, gevaarlijke situatie's op de weg naar de wegbeheerder, gevonden voorwerpen naar de gemeente ......
Inbraakalarmen, overvalalarmen naar het PAC etc. etc.

Dit zijn echte politietaken, maar ja het is al langer bekend dat die al niet meer uitgevoerd worden door de agenten...

Ik hoop dat het bij de brandweer en GHOR niet zover komt, dat zij hun echte taken niet meer uitvoeren.
Maar als ik dit draadje lees, dan denk ik dat dat wel goed komt.
Zijn weten/begrijpen wat de burgers van hen verwachten en zij staan daarvoor.

Hulde voor hen :)


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #109 Gepost op: 19 juli 2010, 22:27:52
De eerste politicus die de handschoen oppakt; http://www.webregio.nl/amsterdam/webregio-tv/webregio-tv.aspx en er volgt meer, dat verzeker ik u.