Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 34596 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #120 Gepost op: 20 juli 2010, 17:09:40
Dit zijn echte politietaken, maar ja het is al langer bekend dat die al niet meer uitgevoerd worden door de agenten...

en vervolgens zie je dat alle gemeenten weer hun eigen pseudo-politiekorpsjes gaan oprichten in de vorm van stadswacht, handhavers en wat dies meer zij.

Ik hoop dat men met deze discussie niet de politie achterna gaan en we met 25 supergespecialiseerde regionale brandweren zo veel dingen af gaan stoten dat de gemeenten dadelijk hun eigen "calamiteitenteams" gaan inrichten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #121 Gepost op: 20 juli 2010, 17:17:36
(...)


Hier is trouwens de kostenstijging te zien: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37511 Er interessant dat het aantal branden over de periode ongeveer gelijk is gebleven maar het schade bedrag anderhalf keer zoveel geworden is... Ik hoor niemand dat we daar nu ook wat aan moeten gaan doen... Wedden dat dit bedrag nog steeds gedekt worden door de verzekeringspenningen... Dus daar kan je blijkbaar wel de kosten verhogen zonder dat iemand dat erg vind... :-X
Het aantal gewonden is terug gelopen... Misschien ook door de 'betere' brandweer?  ::) ;)

In het licht van dit rapport, is het ook interessant om daar eens de jaarlijkse "Brandweer statistiek" van het CBS naast te leggen.
Dat geeft op landelijk nivo een beeld van hoeveelheid inzetten, aantallen personeel en de kosten. :)

De 2008 versie is de laatste (die ik kon vinden):
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/publicaties/archief/2009/2008-w35-pub.htm


P.S.
Dit is een statistisch rapport, dus wel uitleg over de cijfers maar geen diepgaande analyse. Ik dacht alleen dat het misschien helpt om deze discussie wat van cijfers te voorzien die op de realiteit zijn gebaseerd.

Misschien kan je wat zaken neerzetten die jou opvielen? :)


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #122 Gepost op: 20 juli 2010, 17:38:43
Als het automatische brandalarm nu wordt afgeschaft, kan het grootste deel van de besparingen worden gerealiseerd. Het automatische brandalarm heeft toch geen toegevoegde waarde, het veroorzaakt allleen maar onnodige uitrukken wat weer gevaar in het verkeer oplevert en veel geld kost. Gewoon weer ouderwets bellen is nog het meest effectief.

Heb je wel eens naar de inkomstenkant van dit systeem gekeken, je gaat vreemd opkijken denk ik wat de verplichte aansluiting de klant kost en wat daarvan in de geldlade vloeit van de regionale brandweer.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #123 Gepost op: 20 juli 2010, 17:43:51
Heb je wel eens naar de inkomstenkant van dit systeem gekeken, je gaat vreemd opkijken denk ik wat de verplichte aansluiting de klant kost en wat daarvan in de geldlade vloeit van de regionale brandweer.

Als je een beetje dicht bij het 'vuur' zit weet je al dat dit volgend jaar al over is met de invoering van de nieuwe tabel 1 van het Gebruiksbesluit / Bouwbesluit  ;) Alleen slaapfuncties + bijzondere functies (logies, KDV, ziekenhuizen, cellen, enz) moeten in sommige gevallen nog doormelden. De rest kan allemaal komen te vervallen (kantoren, bioscopen, discotheken, parkeergarages, winkels, enz).


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #124 Gepost op: 20 juli 2010, 17:55:09
Interessante vraag, waar ook Dhr Mans en de CDT'n geen antwoord opgeven. Waar zijn de enorme kosten stijgingen door veroorzaakt ! Er zijn nauwelijks meer personeelsleden in de repressieve sterkte bij gekomen, er zijn geen extra TS'n bij gekomen, (door de regionalisatie gaan er juist voertuigen uit) en worden er posten opgeheven.(lees de topics er maar op na).
De groei heeft volgens mij met name de laatste tien jaren gezeten aan de "koude" kant van de organisatie. Leidraad oefenen, Arbo wetgeving, controle en handhaving, nieuwe opelidingsstructuren etc. heeft voor een enorme groei aan "kantoorpersoneel" gezorgd. In sommige korpsen met een uitrukfunctie, in anderee puur ondersteunend.
Misschien wel goed voor de communicatie naar buiten om de kostenstijginge inzichtelijk te maken.
Eigenlijk kan een beetje journalist dat zo voor elkaar krijgen, openbaarheid van bestuur en je kunt de jaarcijfers opvragen. 1990,2000,2010 op maar eens wat te noemen.


Jaarcijfers daar wordt aan gewerkt om een juist beeld te vormen maar zeker is dat bij de brandweer 30 jaar terug geen Hoogleraren, Lectors, Professoren op de loonlijst stonden, laat staan een commandant die zich operationeel moet laten bijstaan door de ondercommandant bij gebrek aan brandweer vakinhoudelijke expertise.

Zeer grote brand was slechts een term voor het rapport bedoeld nu zien we deze kwalificatie dagelijks voorbij komen, sommige kijken er zelfs naar uit of doen aan voorspelling, maar dat het op deze manier wel iets meer kost is evident.

Mooi voorbeeld, let op niets tegen vrijwilligers, brand woonboot Amsterdam, eerste aflossing, vrijwilligers van Duivendrecht terwijl bijna de complete beroepsbezetting elders in de stad binnen zit!




zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #126 Gepost op: 20 juli 2010, 19:16:08
Misschien kan je wat zaken neerzetten die jou opvielen? :)

Ik wil me een beetje afzijdighouden van de discussie over hoeveel mensen per inzet e.d. omdat ik daar geen verstand van heb.
Moet dit overzicht van het CBS nog een keer goed door lezen, maar ik vond dit al erg opmerkelijk:

Citaat
In totaal waren bij deze korpsen 26,5 duizend brandweerlieden in dienst, zowel
beroepskrachten als vrijwilligers. Daarnaast voerden nog 3,5 duizendmensen zon-
der een brandweerrang taken uit voor de brandweer.Het personeelsbestand van de
brandweer ligt al jaren op ongeveer een constant niveau

Dus sommige aannamens over meer personeel op kantoor e.d. schijnen niet correct te zijn...

Ook opmerkelijk, zeker voor de discussie over een "lichtere" eerste uitruk:
Citaat
58 procent van de brandmeldingen in 2008 be-
stond uit loos alarm: er kwamen dus meer loze brandmeldingen binnen dan mel-
dingen van daadwerkelijke branden. Bijna negen van de tien loze brandmeldingen
waren afkomstig van een brandmeldinstallatie (BMI)..........

 In 33 procent van de gevallen van loos alarm via een BMI was de oorzaak gelegen in brandgevaarlijke
werkzaamheden (zoals lassen) of storing van/in apparatuur
(Totaal aantal meldingen is ongeveer gelijk gebleven. Melding in dit geval is een melding die doorgegeven is aan een uitrukpost, dus NIET aantal meldingen die op de meldkamer in ontvangst worden genomen.)


Citaat
Verder zijn 880 personen bij een brand gered, fors meer dan voorgaande jaren. Dit
komt doordat bij een aantal branden in één keer een groot aantal mensen moest
worden gered. In 70 procent van de gevallen gebeurde de redding door brandweer-
personeel.
(De 880 is een piek dus neem dat niet te letterlijk, de 70% lijkt me meer van belang.)


Citaat
In 2008 heeft de brandweer bijna 44 duizend terechte verzoeken om hulpverlening
ontvangen....
....en 6 procent op het reinigen van wegen of terreinen
Nogmaals, ik kan en wil niks zeggen over de praktijk, maar puur statistisch lijkt me dit toch een erg hoog percentage en grotendeels geen kerntaak van de Brandweer.

Ik moet nog goed kijken naar de personeels verdeling en de kosten voordat ik daar een samenvatting van maak, maar dit waren de delen wat mij gelijk opviel...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #127 Gepost op: 20 juli 2010, 20:36:33
Citaat
Dus sommige aannamens over meer personeel op kantoor e.d. schijnen niet correct te zijn...

De schijn kan weg op grond van b.v. Veiligheidsregio Amsterdam - Amstelland;

Hogere salariskosten
Deze oorzaak valt uiteen in:
• Veel hogere kosten per fte binnen de Amsterdamse uitrukdienst dan aanvankelijk geraamd was. Basis
voor de berekening was het middelloon maar de reële kosten waren en zijn veel hoger vanwege de
beloningssystematiek die wordt gehanteerd en het - zij het in veel mindere mate - moeten meerekenen
van piketten. Het begrote budget dat beschikbaar was voor de salarissen was daarmee niet voldoende
om de volledige (beoogde) bezetting te kunnen betalen.
• Een financieel niet gedekte uitbreiding van de formatie buiten de uitrukdienst. Een deel van deze
uitbreiding was en is absoluut noodzakelijk om grip te krijgen op de organisatie en sturing te kunnen
gaan uitoefenen, maar werd niet financieel vertaald.
• Om bij een mindere beschikbaarheid van personeel toch een volledige bezetting van alle opstelplaatsen
in Amsterdam te realiseren, is in 2009 veel en duur overwerk verricht. De oorzaak van dit overwerk is in
belangrijke mate een gevolg van te weinig sturing op de roosters i.p.v. een echt tekort aan menskracht.
Veel externe inhuur
De brandweer heeft een groot beroep moeten doen op externen, zowel voor het tijdelijk opvangen van
moeilijk opvulbare vacatures als bij het BOCAS en de unit Brandveiligheid. Daarnaast is ook voor
organisatieontwikkeling gebruik gemaakt van externen.


Jan WIllem M.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #128 Gepost op: 20 juli 2010, 20:59:31
Voorop gesteld, ik heb veel respect voor de brandweer.

Eerst even een artikel dat ik vandaag in een vakblad zag staan:
http://www.typischtransport.nl/news/1962/Renault-Trucks-levert-nieuwe-brandweervoertuigen

Wat mij daarin opviel is het volgende. ik zit ik met vragen waarom er gekozen is voor deze vrachtwagen-uitvoering. Zoals je op het plaatje kunt zien is er gekozen voor een voertuig met slaapcabine. Vanuit mijn beroep heb ik enig zicht op de meerkosten voor een voertuig met slaapcabine tegenover een normale "dagcabine". Deze zijn aanzienlijk.

Waarom kiest men voor zon cabine? Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat de brandweer overnacht in de vrachtwagen. Hoe is jullie ervaring, is er enig beleid in de aanschaf van dit soort voertuigen? Zijn er voorwaarden waar aan voldaan moet worden?

Misschien is er een goede reden waarom gekozen wordt voor dit voertuig, ik ben benieuwd.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #129 Gepost op: 21 juli 2010, 00:07:09
CBS, gegevens worden door de brandweer zelf aangeleverd. Weet dat er bij ons met uitrukgegevens niet bepaald secuur gewerkt werd. Ik zou aan het CBS niet al teveel waarde hechten.
M.b.t. kantoorpersoneel, zelf 10 jaar geleden kantoorfunctiem gehad, kon mijn werkplek uitkiezen. Nu zit men bij wijze van spreken zelfs in de gangen, zijn er extra kantooruimtes ingehuurd, de staf extern geplaatst, het museum en vergaderruimtes omgebouwd naar kantoorplekken, en PZ en automatisereing verhuisd naar het gemeentehuis. ???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar