Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 34590 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #130 Gepost op: 21 juli 2010, 10:35:58
Ik zou aan het CBS niet al teveel waarde hechten.


Dat zou ik toch vreemd vinden. Gegevens die door de Brandweer over de eigen organisatie worden aangeleverd, niet vertrouwen?  Vergeet niet dat op regionaal en landelijk nivo die zelfde gegevens ook voor allerlei rapporten worden gebruikt (zoals het rapport Mans)....
Als die gegevens dus niet betrouwbaar zijn, dan heeft de Brandweer als organisatie een erg groot probleem omdat men dus blijkbaar geen zicht heeft op personeel, meldingen, kosten e.d. ?

(Waarbij ik niet wil beweren dat er geen fout marge is in de CBS gegevens, en er op details best afwijkingen kunnen zijn. Maar de gegeven op hoofdlijnen (zoals brand vs hulpverlening, loos brand alarm e.d.) lijken me toch wel betrouwbaar.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #131 Gepost op: 21 juli 2010, 11:46:24
Dat zou ik toch vreemd vinden. Gegevens die door de Brandweer over de eigen organisatie worden aangeleverd, niet vertrouwen?  Vergeet niet dat op regionaal en landelijk nivo die zelfde gegevens ook voor allerlei rapporten worden gebruikt (zoals het rapport Mans)....
Als die gegevens dus niet betrouwbaar zijn, dan heeft de Brandweer als organisatie een erg groot probleem omdat men dus blijkbaar geen zicht heeft op personeel, meldingen, kosten e.d. ?

(Waarbij ik niet wil beweren dat er geen fout marge is in de CBS gegevens, en er op details best afwijkingen kunnen zijn. Maar de gegeven op hoofdlijnen (zoals brand vs hulpverlening, loos brand alarm e.d.) lijken me toch wel betrouwbaar.)


Kwaliteitsverklaring
Het CBS heeft als missie het samenstellen en publiceren van onbetwiste, samenhangende, actuele statistische informatie die relevant is voor praktijk, beleid en wetenschap. Deze missie vereist dat de kwaliteit van de statistische informatie gegarandeerd is.

Het CBS heeft daartoe een systeem van kwaliteitzorg ingericht, dat gebaseerd is op de hoogste internationale normen. Het CBS wil daarmee op dit terrein tot de best presterende statistiekbureaus blijven horen, zonder complex uitgewerkte kwaliteitssystemen te hanteren.

Het CBS werkt ook mee aan toetsen door externe instanties, waaronder het IMF (de zogenaamde ROSC missie) en de Europese Commissie (commissie Bruto Nationaal Inkomen), en rapporteert regelmatig over kwaliteit aan het EU bureau voor de statistiek, Eurostat.


Het CBS onderschrijft de zogenaamde Europese Praktijkcode (European Statistics Code of Practice) voor statistische autoriteiten en brengt deze in de praktijk. De Europese Praktijkcode bevat de volgende principes:

Institutioneel kader
Professionele onafhankelijkheid.
Mandaat voor het verzamelen van gegevens.
Voldoende middelen.
Kwaliteitsbewustzijn.
Vertrouwelijkheid van statistische gegevens.
Onpartijdigheid en objectiviteit.
Statistische processen
Degelijke methoden.
Passende statistische procedures.
Een zo gering mogelijk belasting van respondenten.
Statistische output
Kosteneffectiviteit.
Relevantie.
Nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.
Actualiteit en stiptheid.
Coherentie en vergelijkbaarheid.
Toegankelijkheid en duidelijkheid.
Het CBS onderschrijft eveneens de Kwaliteitsverklaring van het Europees Statistische Systeem (Quality Declaration of the European Statistical System) en brengt deze in de praktijk. Deze verklaring bevat de volgende principes:

Focus op de gebruikers van statistieken.
Voortdurend doorvoeren van verbeteringen.
Gecommitteerdheid aan kwaliteit van statistieken.
Toegankelijkheid van statistische informatie.
Samenwerking in het Europese statistische systeem en daarbuiten.
Rekening houden met de wensen van leveranciers van informatie.
Gecommitteerdheid aan een kwaliteitscultuur.
Toepassen systematische kwaliteitzorg.
Effectiviteit en efficiëntie van processen.
Ontwikkeling en tevredenheid van medewerkers.
In het achtste principe van de Kwaliteitsverklaring van het Europees Statistische Systeem (ESS) wordt gesproken over systematische kwaliteitszorg. Het CBS realiseert dit principe door gebruik te maken van het zogenaamde EFQM Excellence Model, van de European Foundation for Quality Management. De Europese Praktijkcode is gerelateerd aan het EFQM Excellence Model (European Foundation of Quality Management).

Het institutionele kader is in 2006 door collega’s van andere nationale statistische bureaus gereviewd. De bevindingen van deze review zijn vastgelegd in het Peer Review Report.

De tekst van de CBS Kwaliteitsverklaring inclusief toelichting kan worden gedownload. De toelichting beschrijft hoe de Europese Praktijkcode en de Kwaliteitsverklaring van het ESS in de praktijk wordt of zal worden gebracht.



De CBS Kwaliteitsverklaring is goedgekeurd door het Directieberaad van het CBS d.d. 28 april 2008.

© Centraal Bureau voor de Statistiek, 2010 http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/organisatie/kwaliteitsverklaring/default.htm

Ook al zijn gegevens van het CBS gebruikt in de verwerking van het rapport "Inzet gereed" dan geeft dit geen garantie over de juistheid van de ingenomen standpunten door de vereniging NVBR. Daarnaast acht ik ze strijdig met de brandweer en of rampenwet van 1985.

Probeer nu eerst maar van alle Veiligheidsregio's de financiële cijfers van de afgelopen 10 jaar te verzamelen inclusief de daarbij behorende feitelijke uitleg.

Statisch is het gegeven over het aantal branden, de inzet en het schadebedrag, nu nog het kostenaspect van de inzet, is het verhoudingsgewijs duurder geworden en wat waren daarvan de oorzaken of zijn de kosten onevenredig gestegen maar ook dan wat was daarvan de oorzaak.

Meetbaar, toetsbaar, reproduceerbaar om het rapport “Inzet gereed” op dat onderdeel te beoordelen maar nu reeds staat vast dat er onjuistheden in staan op zijn zachts gezegd en aannames die niet juist zijn om nu nog maar te zwijgen over de tegenstrijdigheden met wet- en regelgeving.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #132 Gepost op: 21 juli 2010, 12:00:31
Ook al zijn gegevens van het CBS gebruikt in de verwerking van het rapport "Inzet gereed" dan geeft dit geen garantie over de juistheid van de ingenomen standpunten door de vereniging NVBR. Daarnaast acht ik ze strijdig met de brandweer en of rampenwet van 1985.


Om misstanden te voorkomen: ik wil idd niet beweren dat de conclusies in het raport (on)juist zijn. Daar kan ik niet veel over zeggen omdat ik niet bij de Brandweer werk.
Ik vind alleen dat je van de CBS cijfers niet zo maar kan zeggen dat "je er niet te veel waarde aan moet hechten".  ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #133 Gepost op: 21 juli 2010, 12:43:01
Om misstanden te voorkomen: ik wil idd niet beweren dat de conclusies in het raport (on)juist zijn. Daar kan ik niet veel over zeggen omdat ik niet bij de Brandweer werk.
Ik vind alleen dat je van de CBS cijfers niet zo maar kan zeggen dat "je er niet te veel waarde aan moet hechten".  ;)

In dit geval kun je stellen Nihil en blijft de vraag dus ook waarom de tekst "Brandweer is geldverspillend bezig"

Voor mij staat geenszins vast dat het repressieve deel geld verspild
Voor mij staat geenszins vast dat het preventieve deel geld verslind
Voor mij staat wel vast dat het management geld verspild


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #134 Gepost op: 21 juli 2010, 15:05:46
CBs is wel te vertrouwen, Brandweer ook maar hoe komen de gegevens tot stand?
Automatsiche meldingen als voorbeeld. Wat is een loos alarm, wat een brandgerucht, en wanneer een terechte melding. Dus wat verrtelt de klant je, wat constateer jezelf, en wat kost de minste tijd om in te vullen in het systeem.
Assistentie Ambulance is er ook zo één. Vraag waren er gewonden, ja daarom was de ambulance er. Maar als je Ja aangeeft moet je allerelei vragen beantwoorden over aard letsel, oorzaak etc. En we komen alleen om iemand naar beneden te helpen. Dus, antwoord, geen gewonden.
Aantal brandweerlieden, voorbeeldje hoe worden de combi functiies geteld? Van 8 tot 5 kantoorwerk, peraparatie of zo, indien uitruk onderbezet overdag ook op de TS, en na 5 uur oproepbaar als vrijwilliger. In welke categorie tel  je mee, en hoe zit het met de beroeps die ook nog eens vrijwilliger zijn in hun woonplaats?
Laatste voorbeeld, hier op het filmpjes topic veel te zien. Vrijw korps wordt gealarmeeerd en de eerste man die binnen komt meldt de TS in bij de AC, en meldt dat ze uitrukken. Dan nog wachten op de rest van de bezetting voordat ze uitrukken, en ver voordat je ter plaatse bent alvast de status TP doorgegevn. Dit om goede uitruk tijden te houden, en geen uitrukgebied kwijt te raken.
Dit bedoel ik met de let op met de gegevens van het CBS, die door de brandweer aangeleverd worden en waar soms een "brandwacht" op stille uren de CBS invoer moet doen van maanden uitrukrapporten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #135 Gepost op: 25 juli 2010, 18:54:11
Volkskrant 24 juli 2010

Niemand weet waarom brandweer duurder wordt

JOOP QUINT
De brandweer heeft zich de vraag gesteld of ze niet te duur wordt en wat daar aan te doen is. Dat is een goede vraag. De brandweer heeft die vraag voorgelegd aan de commissie-Mans, genoemd naar de voorzitter, de voormalige burgemeester van Enschede. Hij is thans waarnemend burgemeester van Maastricht.
De uitgaven van de gemeenten voor de brandweer zijn gestegen van 522 miljoen euro in 2000 naar ruim één miljard euro in 2008. In zijn rapport doet de commissie-Mans voorstellen waarmee structureel 185 miljoen euro bespaard kan worden. Daarvoor is een eenmalige investering van 100 miljoen euro nodig.
De commissie heeft een bijzonder rapport gemaakt. Niet zozeer om wat er in staat – het rapport is overigens ongehoord slecht geschreven – maar vooral om wat er niet in staat. Er ontbreken tenminste drie zaken: de analyse, de rol van de verzekeraars en het onderscheid tussen de beroeps- en vrijwillige brandweer.
Het komt niet vaak voor dat een commissie oplossingen aandraagt, zonder dat ze een analyse geeft van het probleem. In dit geval gaat het dus om de kostenstijging bij de brandweer.
De voor de hand liggende vraag is natuurlijk: waardoor wordt de brandweer alsmaar duurder? Moet er vaker uitgerukt worden? Gaat het om meer gecompliceerde situaties, breken vaker branden uit met gevaarlijke stoffen? Heeft de brandweer er taken bij gekregen? Hoeveel menskracht vragen die taken dan ongeveer? Is het materieel (voertuigen, blusapparatuur etc.) duurder geworden? Zijn de kazernes duurder? Hoeveel personeel, vrijwilliger en beroeps, is er bij gekomen? Hoeveel duurder is een vrijwilliger en een beroepsbrandweerman geworden? Zitten er ondoelmatigheden in werkwijze en organisatie? We weten het niet. En de commissie-Mans weet het ook niet. Maar de commissie komt wel met voorstellen, die uit de lucht gegrepen lijken te zijn.
Als men kosten wil ombuigen, is het een goede zaak te kijken met wie men de kosten kan delen. De verzekeraars zijn in dit geval een natuurlijke partner voor de brandweer. Beiden hebben groot belang bij de vermindering van het aantal branden. Maar de verzekeraars komen niet voor in het rapport van de commissie-Mans. Een voorbeeld. Zeer terecht stelt de commissie voor dat er onderwijsprogramma’s en projecten moeten komen waarmee de zelfredzaamheid en het veiligheidsbewustzijn van de burgers vergroot worden. Op die manier wordt de repressieve taak van de brandweer verlicht. De commissie vindt dat daarin ruim 22 miljoen euro geïnvesteerd moet worden. Het geld moet komen van de brandweer. Hoeveel de verzekeraars moeten bijdragen, staat er niet.
Er zijn ongeveer 28 duizend brandweerlieden. Daarvan zijn er 6.000 beroeps en 22 duizend vrijwilliger. Zij verzorgen de brandweer in ongeveer vierhonderd gemeenten. De twintig grootste gemeenten hebben een brandweerkorps dat geheel (of vrijwel geheel) uit beroepskrachten bestaat. In de overige gemeenten zijn er één tot vijf beroepskrachten, de commandant en eventueel een aantal staffunctionarissen, de rest is vrijwilliger.
Het systeem van opleiden en oefenen is zodanig dat een beroeps- en een vrijwillige brandweerman met dezelfde rang hetzelfde kunnen. Maar er is natuurlijk een groot verschil tussen een beroeps- en een vrijwillig korps, al was het maar vanwege de kosten. Maar de commissie-Mans heeft het alleen over de brandweer.
In een bijlage bij haar rapport geeft de commissie zelf aan hoezeer die kosten verschillen. Tussen 2001 en 2005 zijn de kosten voor vrijwilligers gestegen met 18 miljoen euro en die voor beroepspersoneel met 117 miljoen. Geen klein verschil. Het lijkt dus verstandig om voor bezuinigingen vooral te kijken naar de beroepsbrandweer. Misschien is in die korpsen het aantal managementlagen en administrateurs wel onevenredig toegenomen zoals in het onderwijs, de zorg en bij de politie.
We weten het niet. De commissie-Mans weet het ook niet, want die komt alleen maar met maatregelen voor de hele brandweer in Nederland. Misschien moet er wel geïnvesteerd worden om meer vrijwilligers te werven die dure beroepskrachten kunnen vervangen. Dat levert zeker een kostenbesparing op. Maar dat schijnt vloeken in de (beroeps-)kerk te zijn.
De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) is de opdrachtgever van de commissie-Mans. De NVBR heeft besloten tot een zogenoemde Strategische Reis. Daarbij wil ze het rapport van de commmissie-Mans als wegwijzer gebruiken. Maar gevreesd moet worden dat de NVBR de weg kwijt raakt.

Joop Quint
De auteur is organisatieadviseur in Amsterdam en auteur van Manager van de wereld. Hij was projectmanager bij de invoering van het huidige opleidingssysteem van de brandweer. De hogere kosten zitten volgens hem bij de beroepskorpsen, maar niemand heeft dat goed onderzocht. Ook de commissie -Mans niet.


Tmdejager

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #136 Gepost op: 25 juli 2010, 23:25:54
Voorop gesteld, ik heb veel respect voor de brandweer.

Eerst even een artikel dat ik vandaag in een vakblad zag staan:
http://www.typischtransport.nl/news/1962/Renault-Trucks-levert-nieuwe-brandweervoertuigen

Wat mij daarin opviel is het volgende. ik zit ik met vragen waarom er gekozen is voor deze vrachtwagen-uitvoering. Zoals je op het plaatje kunt zien is er gekozen voor een voertuig met slaapcabine. Vanuit mijn beroep heb ik enig zicht op de meerkosten voor een voertuig met slaapcabine tegenover een normale "dagcabine". Deze zijn aanzienlijk.

Waarom kiest men voor zon cabine? Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat de brandweer overnacht in de vrachtwagen. Hoe is jullie ervaring, is er enig beleid in de aanschaf van dit soort voertuigen? Zijn er voorwaarden waar aan voldaan moet worden?

Volgens mij is dit een vrij grote auto en ik denk niet dat hij zonder slaapcabine uitgevoerd kan worden, kijk maar naar de Daf XF 105, zie je ook niet zonder slaapcabine O0

Misschien is er een goede reden waarom gekozen wordt voor dit voertuig, ik ben benieuwd.
-Liebherr LTC 1050-3.1-


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #137 Gepost op: 26 juli 2010, 00:02:25
Mooi stukje uit de Volkskrant. Ik kan me wel vinden in de kritiek, en heb een beetje het gevoel dat de NVBR een onderbouwing zoektt voor hun strategische reis. Tja en wie de opdracht geeft kan natuurlijk ook bepalen wat er wel en wat er niet ih het rapport Mans komt te staan.
Zou wel heel vervelend zijn voor de NVBR als Dhr Mans zou ontdekken dat de strategische reis geen voordeel oplevert de zelfredzaamheid van burgers tot grotere brandschades zal leiden en er meer slachtoffers onder burgers en brandweer zouden zijn als de bluseenheden met kleinere bezettingen gaan rijden.
Maar dan zou het ook een onafhankelijk onderzoek moeten zijn, misschien iets voor de club van Pieter van V om een tegen onderzoekje te doen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #138 Gepost op: 26 juli 2010, 01:10:13
Mooi stukje uit de Volkskrant. Ik kan me wel vinden in de kritiek, en heb een beetje het gevoel dat de NVBR een onderbouwing zoektt voor hun strategische reis. Tja en wie de opdracht geeft kan natuurlijk ook bepalen wat er wel en wat er niet ih het rapport Mans komt te staan.
Zou wel heel vervelend zijn voor de NVBR als Dhr Mans zou ontdekken dat de strategische reis geen voordeel oplevert de zelfredzaamheid van burgers tot grotere brandschades zal leiden en er meer slachtoffers onder burgers en brandweer zouden zijn als de bluseenheden met kleinere bezettingen gaan rijden.
Maar dan zou het ook een onafhankelijk onderzoek moeten zijn, misschien iets voor de club van Pieter van V om een tegen onderzoekje te doen.


De effecten van de 'strategische reis' zullen zich pas openbaren na een zekere tijd. Veel van de huidige managers zullen dan waarschijnlijk niet meer op dezelfde plaats actief zijn.

Wanneer is een proces nog omkeerbaar? Zijn er in de strategische reis ook piketpalen neergezet wanneer er zo'n punt bereikt wordt?


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #139 Gepost op: 26 juli 2010, 01:11:11
Waarom wordt de brandweerzorg duurder?
A) Taakverzwaring, dus meer uitrukken en opleidingen
Voorbeeld AED; Opleiding, apparatuur, en uitrukken
B) Paraatstelling bij evenementen; Meer voertuigen zijn hogere kosten
C) De poging om meer beroeps neer te zetten (zijn duurder) op plaatsen waar het niet noodzakelijk is
D) Managementlagen die wel of niet functioneren
E) Dienstreizen naar weet ik veel waar naar toe
F) Dure locaties voor de regionaliseren (en overhead in de oude kazernes die niet meer gebruikt wordt)
G) De onmacht voor goede oefen locaties waardoor Zweden en Engeland favoriet zijn
H) Verschuiving naar Community Safety (taakverzwaring?), waardoor er meer uren gedraaid worden
I) Foutieve planning (Voorbeeld niet spoedeisend voertuig (HA, AB, etc bij beroepsplaatsen); is soms factor 10 duurder
J) Specialisatie voertuigen aanschaffen (bijv IBP) Duur maar noodzakelijk.

en als laatste:
K) Innovatie
Tegenwoordig zijn we als samenleving in staat om heel veel zaken te verbeteren. Hier staat een prijs tegenover. Simpel voorbeeld:
Vroegah had ieder voertuig een paar ordners met straten en plannen, tegenwoordig een Mobiele data terminal
De kwaliteit van de uitrusting is omhoog gegaan en de prijs ook
Vroegah waren er minder (arbo)eisen, om aan die eisen te voldoen moet geinvesteerd worden. (Valbeveiligingen etc zijn heeel duur. Redvesten, porto's die nu iedereen heeft ipv per team, etc)

Kortom voldoende redenen om duurder te worden, de vraag is, is het noodzakelijk.....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat