Dat zou ik toch vreemd vinden. Gegevens die door de Brandweer over de eigen organisatie worden aangeleverd, niet vertrouwen? Vergeet niet dat op regionaal en landelijk nivo die zelfde gegevens ook voor allerlei rapporten worden gebruikt (zoals het rapport Mans)....
Als die gegevens dus niet betrouwbaar zijn, dan heeft de Brandweer als organisatie een erg groot probleem omdat men dus blijkbaar geen zicht heeft op personeel, meldingen, kosten e.d. ?
(Waarbij ik niet wil beweren dat er geen fout marge is in de CBS gegevens, en er op details best afwijkingen kunnen zijn. Maar de gegeven op hoofdlijnen (zoals brand vs hulpverlening, loos brand alarm e.d.) lijken me toch wel betrouwbaar.)
Kwaliteitsverklaring
Het CBS heeft als missie het samenstellen en publiceren van onbetwiste, samenhangende, actuele statistische informatie die relevant is voor praktijk, beleid en wetenschap. Deze missie vereist dat de kwaliteit van de statistische informatie gegarandeerd is.
Het CBS heeft daartoe een systeem van kwaliteitzorg ingericht, dat gebaseerd is op de hoogste internationale normen. Het CBS wil daarmee op dit terrein tot de best presterende statistiekbureaus blijven horen, zonder complex uitgewerkte kwaliteitssystemen te hanteren.
Het CBS werkt ook mee aan toetsen door externe instanties, waaronder het IMF (de zogenaamde ROSC missie) en de Europese Commissie (commissie Bruto Nationaal Inkomen), en rapporteert regelmatig over kwaliteit aan het EU bureau voor de statistiek, Eurostat.
Het CBS onderschrijft de zogenaamde Europese Praktijkcode (European Statistics Code of Practice) voor statistische autoriteiten en brengt deze in de praktijk. De Europese Praktijkcode bevat de volgende principes:
Institutioneel kader
Professionele onafhankelijkheid.
Mandaat voor het verzamelen van gegevens.
Voldoende middelen.
Kwaliteitsbewustzijn.
Vertrouwelijkheid van statistische gegevens.
Onpartijdigheid en objectiviteit.
Statistische processen
Degelijke methoden.
Passende statistische procedures.
Een zo gering mogelijk belasting van respondenten.
Statistische output
Kosteneffectiviteit.
Relevantie.
Nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.
Actualiteit en stiptheid.
Coherentie en vergelijkbaarheid.
Toegankelijkheid en duidelijkheid.
Het CBS onderschrijft eveneens de Kwaliteitsverklaring van het Europees Statistische Systeem (Quality Declaration of the European Statistical System) en brengt deze in de praktijk. Deze verklaring bevat de volgende principes:
Focus op de gebruikers van statistieken.
Voortdurend doorvoeren van verbeteringen.
Gecommitteerdheid aan kwaliteit van statistieken.
Toegankelijkheid van statistische informatie.
Samenwerking in het Europese statistische systeem en daarbuiten.
Rekening houden met de wensen van leveranciers van informatie.
Gecommitteerdheid aan een kwaliteitscultuur.
Toepassen systematische kwaliteitzorg.
Effectiviteit en efficiëntie van processen.
Ontwikkeling en tevredenheid van medewerkers.
In het achtste principe van de Kwaliteitsverklaring van het Europees Statistische Systeem (ESS) wordt gesproken over systematische kwaliteitszorg. Het CBS realiseert dit principe door gebruik te maken van het zogenaamde EFQM Excellence Model, van de European Foundation for Quality Management. De Europese Praktijkcode is gerelateerd aan het EFQM Excellence Model (European Foundation of Quality Management).
Het institutionele kader is in 2006 door collega’s van andere nationale statistische bureaus gereviewd. De bevindingen van deze review zijn vastgelegd in het Peer Review Report.
De tekst van de CBS Kwaliteitsverklaring inclusief toelichting kan worden gedownload. De toelichting beschrijft hoe de Europese Praktijkcode en de Kwaliteitsverklaring van het ESS in de praktijk wordt of zal worden gebracht.
De CBS Kwaliteitsverklaring is goedgekeurd door het Directieberaad van het CBS d.d. 28 april 2008.
© Centraal Bureau voor de Statistiek, 2010
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/organisatie/kwaliteitsverklaring/default.htmOok al zijn gegevens van het CBS gebruikt in de verwerking van het rapport "Inzet gereed" dan geeft dit geen garantie over de juistheid van de ingenomen standpunten door de vereniging NVBR. Daarnaast acht ik ze strijdig met de brandweer en of rampenwet van 1985.
Probeer nu eerst maar van alle Veiligheidsregio's de financiële cijfers van de afgelopen 10 jaar te verzamelen inclusief de daarbij behorende feitelijke uitleg.
Statisch is het gegeven over het aantal branden, de inzet en het schadebedrag, nu nog het kostenaspect van de inzet, is het verhoudingsgewijs duurder geworden en wat waren daarvan de oorzaken of zijn de kosten onevenredig gestegen maar ook dan wat was daarvan de oorzaak.
Meetbaar, toetsbaar, reproduceerbaar om het rapport “Inzet gereed” op dat onderdeel te beoordelen maar nu reeds staat vast dat er onjuistheden in staan op zijn zachts gezegd en aannames die niet juist zijn om nu nog maar te zwijgen over de tegenstrijdigheden met wet- en regelgeving.