Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 34322 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #150 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:15:22
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/bezuinigingen/20101007_artikel_mans_112.pdf

Nader bericht namens
brandmeester Cerberus
De ultieme zelfredzame maatschappij!

Mooi betoog, ik zeg in een enveloppe met postzegel adresseren aan onze kersverse MP dhr. Rutte.

Helaas zal de maatschappij de rekening betalen als de politiek dit soort waanzin gaan doorzetten. OVer 10 jaar is alles weer terug bij het oude (lees huidige), omdat ze er dan achter zijn gekomen dat het toch niet zo slim is om alles weg te bezuinigen. En daar valt nu juist de bezuiniging te halen, door niet te bezuinigen. Dit spaart namelijk het opnieuw aanschaffen en opleiden uit van alle mensen die nu hun leven wagen om ons te redden in nood, dus ook de MP !!!
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #151 Gepost op: 26 oktober 2010, 09:53:06
Ook in de industrie kan er met een TS4 uitgerukt worden... ::)

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Foktober%2FGezamenlijke%20Brandweer%20vreest%20bezuinigingen

Gezamenlijke Brandweer vreest bezuinigingen

26 oktober 2010

Personeelsleden van de Gezamenlijke Brandweer in onze regio trekken aan de bel. De bedrijfsbrandweer krijgt te maken met bezuinigingen, maar is bang dat daardoor de veiligheid in het geding komt.
Een van de plannen is bijvoorbeeld om minder brandweermannen op een spuitwagen te laten mee rijden. Dat aantal zou omlaag moeten van zes naar vier. De Gezamenlijke Brandweer wordt vooral ingezet bij bedrijven in het haven- en industriegebied.

Carlo Bakker van de Gezamelijke Brandweer denkt dat het terugbrengen van het aantal brandweerlieden op een wagen gevolgen heeft voor de snelheid waarbij bij een incident kan worden ingegrepen.

De gezamelijke brandweer zou het liefst zien dat de jaarlijkse contributie omhoog gaat van de bedrijven waarvoor de brandweer klaarstaat. De meeste bedrijven vinden dat idee maar niets.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #152 Gepost op: 26 oktober 2010, 13:56:44
Citaat
Bij bepaalde meldingsclassificaties zoals containerbrandjes, wateroverlast, stormschade en buitenbranden is het verantwoord om met minder mensen uit te rukken.

Moet het niet zijn: bij bepaalde meldingen kan langer gewacht worden op de 5+6e manschap om zo toch met een TS 6 uit te rukken.
Ik volg het niet helemaal, als de melding niet direkt spoedeisend is,(en je dus best nog een minuut langer kunt wachten op de laatste vrijwliiger) gaan we met 4 man uitrukken om er snel te zijn, wat helemaal niet belangrijk is. Maar is het een melding van serieuze aard, wachten wel op de twee laatste manschappen, of weten we dat ze nodig zullen zijn en schalen we al vast op  :o En dus moeten er nog meer zwaarbelaste vrijwliigers opgeroepen worden van andere posten die je met een TS 6 lekker op hun werk had kunnen laten.
Lijkt wel wiskunde, ergens in de bereking klopt er iets niet, maar we maken het antwoord gwoon kloppend.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #153 Gepost op: 26 oktober 2010, 16:50:11

Moet het niet zijn: bij bepaalde meldingen kan langer gewacht worden op de 5+6e manschap om zo toch met een TS 6 uit te rukken.
Ik volg het niet helemaal, als de melding niet direkt spoedeisend is,(en je dus best nog een minuut langer kunt wachten op de laatste vrijwliiger) gaan we met 4 man uitrukken om er snel te zijn, wat helemaal niet belangrijk is. Maar is het een melding van serieuze aard, wachten wel op de twee laatste manschappen, of weten we dat ze nodig zullen zijn en schalen we al vast op  :o En dus moeten er nog meer zwaarbelaste vrijwliigers opgeroepen worden van andere posten die je met een TS 6 lekker op hun werk had kunnen laten.
Lijkt wel wiskunde, ergens in de bereking klopt er iets niet, maar we maken het antwoord gwoon kloppend.

Ben het helemaal met je eens. Ik weet niet hoe het in andere regio´s is, maar bij alarm komt iedereen die beschikbaar is naar de kazerne, dus geld be¨spaar je er niet mee. Als je dan bij bijv. prio 3 melding twee man van het voertuig haalt gaat dat alleen maar ten koste van de motivatie van je mensen. Ik ben juist van mening dat je met een prio 3 melding best even wat langer kan wachten en iemand die niet zo vaak op het voertuig zit naar het incident laat gaan. Ik vind het wel goed dat je bijvoorbeeld met 4 man uitrukt naar reanimaties.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #154 Gepost op: 11 november 2010, 20:58:50
Intensiveer controles

http://www.brandveilig.com/weblog/intensiveer-controles-30404

Leo Oosterveen  |  11-11-2010
Commissie stelt voor controles op brandveiligheid af te schaffen. Dat ving ik eind juli op in het achtuurjournaal. Van verbazing viel ik bijna letterlijk van mijn stoel. Dat kon toch niet waar zijn?

Het bleek te gaan om het rapport van de Commissie Mans, dat is gemaakt in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg & Rampenbestrijding. Meteen dat rapport maar eens gelezen. En ja hoor: er staat dat de Commissie Mans voorstelt om de controles op brandveiligheid te schrappen. Daarbij staat wel dat er meer gedaan moet worden aan preventie. Maar wat wil nu het geval?
De controles door de brandweer zijn misschien wel hét middel om preventief te handelen. Opmerkelijk is dat de commissie in een bijzin in het rapport aangeeft dat bij heel veel, misschien wel vrijwel alle, gebouwen iets mis is op het gebied van brandveiligheid. Trek hier een parallel met snelheidsovertredingen. Wat te doen als iedereen te hard gaat rijdt? Gewoon minder controleren want het is vervelend om een bon te sturen? Natuurlijk niet, controles worden dan intensiever en blijven intensief.
Het gaat erom dat de gebouweigenaar zich bewust wordt van brandveiligheid en dat hij daar verantwoordelijk voor is. Hoe vaak word je als gebouweigenaar eraan herinnerd dat als het misgaat je aanspreekbaar en aansprakelijk bent? Duidelijk te weinig gezien het feit dat het overgrote deel van de gebouwen brandonveilig is.
Er zijn gevallen bekend waarbij complete brandwerende scheidingen tussen bedrijfsgebouwen zijn weggehaald om in een magazijn meer opslagruimte te krijgen. Daarmee worden de omliggende gebouwen en de mensen in die panden in een onveilige situatie gebracht. Het is een taak van de overheid om burgers te beschermen tegen elkaar.
Daarmee betoog ik dat controles op brandveiligheid direct gerelateerd zijn aan de  overheidsverantwoordelijkheid om burgers te beschermen voor elkaar. Het uitvoeren van brandveiligheidscontroles is dan ook niet altijd een dankbare taak. Het vereist overtuigingskracht van de brandweerpreventisten om de misstanden die zij constateren in een pand over te brengen aan de gebouweigenaar, opdat die actie onderneemt. Dat moet leiden tot een brandveiliger gebouw, vooral ook een gebouw waarbij er voor de omgeving geen gevaar dreigt.
Voor de gebouweigenaar zelf is nog steeds weinig gedaan aan de bescherming van zijn eigen materiële zaken in het gebouw en het gebouw zelf. Regelgeving als het bouwbesluit concentreert zich op veilig vluchten. Dat het pand en de zaken die erin zitten verbranden, wordt niet in deze regelgeving meegenomen. Uiteindelijk kan een gebouweigenaar zelfs besparen door te controleren. Intensievere controles door de brandweer zijn een overheidstaak, een must! Daarbij behoort de gebouweigenaar geholpen te worden bij het realiseren van een brandveilige situatie.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #155 Gepost op: 11 november 2010, 21:25:40
ongelovelijk.... weet je waar de brandweer zich eens mee bezig moet gaan houden....

centrale inkoop en distributie van materieel en materiaal. Nog steeds heeft elke korpsje een verschillend ingedeelde TAS HV etc etc.... Laat dat nu eens centraal regelen en inkopen. Dit kun je krijgen voor een TAS en dat voor een HV etc etc.  

Dan heb ik nog niet eens over kleding, materiaal etc etc.... DAAR zit je geldwinst in....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #156 Gepost op: 29 november 2010, 16:45:52
Waarom zou je dat doen, dan is driekwart van het materiaal op een voertuig overbodig......waarom niet een basis bepakking aangevuld met gebiedsspecifieke middelen?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #157 Gepost op: 29 november 2010, 19:55:53
Citaat
centrale inkoop en distributie van materieel en materiaal. Nog steeds heeft elke korpsje een verschillend ingedeelde TAS HV etc etc.... Laat dat nu eens centraal regelen en inkopen. Dit kun je krijgen voor een TAS en dat voor een HV etc etc.  


Ach daar bezuinig je geen miljoenen mee. Of je nu merk A neemt of merk B, deze bedrijven willen gewoon een prijs hebben voor hun artikelen. En ik heb zelf aan die kant van het proces gewerkt, en of je nu één brandslang koopt of 100 stuks, je krijgt natuurlijk nooit slangen beneden de prijs waar de leverancier nog wat aan verdient.
En bijna alle TS'n hebben een BIZA/BZK bepakking, dus is al standaard, en hebben nog een klein beetje vrije ruimte om inzetgebied specifieke materialen op het voertuig te leggen. En de aankoop van voertuigen gaat ook al jaren via mantelovereenkomsten, (10-20 TS'n) waarbij men voor meerdere jaren met leveranciers een overeenkomst afsluit. Dus daar is ook het onderste al uit de kan gehaald.

Citaat
Dan heb ik nog niet eens over kleding, materiaal etc etc....

Heel Haaglanden heeft uitrukkleding van één merk, kazernekleding van één merk, en een net uniform via het landelijk inkoop centrum, dus daar is al lang niets meer te bezuinigen.
Dus ik weet niet waarom jij denkt dat we daar geld over de balk smijten, maar op dat gebied is de bodem al bereikt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #158 Gepost op: 29 november 2010, 21:01:09
Iedereen die net als ik ruim 30 jaar in de organisatie zit weet donders goed dat zéker de laatste jaren er verschrikkelijk veel geld over de balk is gesmeten met allerlei "poppenkast"waar werkelijk niemand op de werkvloer echt blij van is geworden en die klauwenvol geld heeft gekost!
Jaaa! kader genoeg,en wat denk je van die Arbo!!
Maar of het hele spul ook slagvaardiger is geworden bij vergeleken bij dertig jaar geleden??
Kom mannen,jullie weten ook wel beter!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #159 Gepost op: 5 december 2010, 14:11:49
In het kader van zelfredzaamheid:

Burgers krijgen meer verantwoordelijkheid

Uitgegeven: 5 december 2010 14:06
Laatst gewijzigd: 5 december 2010 14:05

DEN HAAG - Veruit de meeste gemeenten in Nederland leggen de komende jaren veel meer verantwoordelijkheid bij hun burgers.
Ze kijken niet alleen naar wat zij hun inwoners kunnen aanbieden, maar vooral wat die burger zelf wil doen.

''Dat moet je niet negatief zien. Mensen willen in deze moderne samenleving zaken veel meer zelf opknappen dan vroeger'', aldus een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Als voorbeeld geeft hij een vuil plantsoen waar burgers bij de gemeente over klagen. ''In plaats dat de gemeente dat opruimt, zou je mensen geld kunnen geven. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld bezems aanschaffen om de buurt samen schoon te houden.''

Een ander voordeel is volgens de VNG dat wanneer 80 procent van de burgers zelfredzaam is, gemeenten meer tijd en geld kunnen besteden aan de 20 procent die echt hulp nodig heeft.

http://www.nu.nl/binnenland/2394776/burgers-krijgen-meer-verantwoordelijkheid.html