Intensiveer controles
http://www.brandveilig.com/weblog/intensiveer-controles-30404Leo Oosterveen | 11-11-2010
Commissie stelt voor controles op brandveiligheid af te schaffen. Dat ving ik eind juli op in het achtuurjournaal. Van verbazing viel ik bijna letterlijk van mijn stoel. Dat kon toch niet waar zijn?
Het bleek te gaan om het rapport van de Commissie Mans, dat is gemaakt in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg & Rampenbestrijding. Meteen dat rapport maar eens gelezen. En ja hoor: er staat dat de Commissie Mans voorstelt om de controles op brandveiligheid te schrappen. Daarbij staat wel dat er meer gedaan moet worden aan preventie. Maar wat wil nu het geval?
De controles door de brandweer zijn misschien wel hét middel om preventief te handelen. Opmerkelijk is dat de commissie in een bijzin in het rapport aangeeft dat bij heel veel, misschien wel vrijwel alle, gebouwen iets mis is op het gebied van brandveiligheid. Trek hier een parallel met snelheidsovertredingen. Wat te doen als iedereen te hard gaat rijdt? Gewoon minder controleren want het is vervelend om een bon te sturen? Natuurlijk niet, controles worden dan intensiever en blijven intensief.
Het gaat erom dat de gebouweigenaar zich bewust wordt van brandveiligheid en dat hij daar verantwoordelijk voor is. Hoe vaak word je als gebouweigenaar eraan herinnerd dat als het misgaat je aanspreekbaar en aansprakelijk bent? Duidelijk te weinig gezien het feit dat het overgrote deel van de gebouwen brandonveilig is.
Er zijn gevallen bekend waarbij complete brandwerende scheidingen tussen bedrijfsgebouwen zijn weggehaald om in een magazijn meer opslagruimte te krijgen. Daarmee worden de omliggende gebouwen en de mensen in die panden in een onveilige situatie gebracht. Het is een taak van de overheid om burgers te beschermen tegen elkaar.
Daarmee betoog ik dat controles op brandveiligheid direct gerelateerd zijn aan de overheidsverantwoordelijkheid om burgers te beschermen voor elkaar. Het uitvoeren van brandveiligheidscontroles is dan ook niet altijd een dankbare taak. Het vereist overtuigingskracht van de brandweerpreventisten om de misstanden die zij constateren in een pand over te brengen aan de gebouweigenaar, opdat die actie onderneemt. Dat moet leiden tot een brandveiliger gebouw, vooral ook een gebouw waarbij er voor de omgeving geen gevaar dreigt.
Voor de gebouweigenaar zelf is nog steeds weinig gedaan aan de bescherming van zijn eigen materiële zaken in het gebouw en het gebouw zelf. Regelgeving als het bouwbesluit concentreert zich op veilig vluchten. Dat het pand en de zaken die erin zitten verbranden, wordt niet in deze regelgeving meegenomen. Uiteindelijk kan een gebouweigenaar zelfs besparen door te controleren. Intensievere controles door de brandweer zijn een overheidstaak, een must! Daarbij behoort de gebouweigenaar geholpen te worden bij het realiseren van een brandveilige situatie.