Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 67234 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Lifequard Texel

• EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • Leeuwarden
Reactie #190 Gepost op: 28 juli 2010, 13:10:46
Na een ernstig motorongeluk van mijn broertje hebben wij ook de door een 112-fotograaf gemaakte foto's opgevraagd en (kosteloos) gekregen.
Dit heeft ons (en met name mijn broertje) enorm geholpen met de beeldvorming.
Hij had in eerste instantie geen idee wat er nu precies gebeurd was.

Er zaten ook foto's tussen van mijn broertje, liggend op straat, die de fotograaf bewust niet gepubliceerd had. Die waren voor ons wel heel verhelderend. We waren er dan ook erg blij mee.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #191 Gepost op: 28 juli 2010, 13:13:14
Ik kan nou niet zeggen dat ik hem heeel geweldadig over vind komen.. hij had gewoon beter op moeten letten.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #192 Gepost op: 28 juli 2010, 13:20:07
Op dit filmpje is goed te zien dat een persoon de ambulance erg hinderd in de weg staat
Kijk maar eens goed vanaf 0:30

- Je maakt video tijdens het fietsen. Als je op je plaat gaat kan de ambu er niet langs
- Je blijft op het fietspad staan zodat dat ambu-chauffeur hoe dan ook rekening met je moet houden
- Later sta je met je snufferd bovenop de brancard
- Weer later sta je veels te dichtbij wegrijdende voertuigen

Op zich heb je gelijk en is deze man niet goed bezig. Maar deze man maakt het misschien eens in zijn leven mee terwijl jij dit soort dingen als hobby hebt. Ik denk dat je dus eerder naar jezelf moet kijken als naar deze man.

Elders hebben we hele discussie over mensen zoals jij (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42150.0.html). En dan ga jij met je vingertje wijzen naar iemand die een fout maakt?

Voor de rest gaat het hier om een fout van een voetganger, niet om geweld tegen een hulpverlener. Beetje onderscheid mag er wel zijn.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #193 Gepost op: 28 juli 2010, 13:22:31
Hier zo'n 112-gast die met z'n snufferd boven op de hulpverleners gaat staan en dan commentaar heeft op een voetganger die een fout maakt:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,14915.msg789115.html#msg789115

edit: te snel op verzenden gedrukt

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #194 Gepost op: 28 juli 2010, 14:09:37
Citaat
Ik denk niet dat die opnames echt interessant zijn, behalve als het de kinderen van beroemdheden zijn. Bovendien kiezen die kinderen er niet voor. Als je voor een publieke taak kiest, krijg je te maken met publiek, in alle soorten en maten. Als je daar niet tegen kan en raak je gefrustreerd dan moet je je afvragen of je niet iets anders moet gaan doen, of je wel in de goede hoek zit.
Er zijn uitspraken van agenten die niet gefilmd wilden worden en het materiaal in beslag namen. Later oordeel de de rechter (en beaamde de minister) dat als je niet gefilmd wil worden, je geen agent moest worden: it comes with the job.
O maar ik kan heel artistiek filmen hoor.  0098
Denk dat er ondertussen binnen de beroepsgroep van hulpverleners langzaam een soort drempel bereikt wordt. Tuurlijk weten we dat we gefilmd/gefotografeerd kunnen worden tijdens het werk. En ja een mooie actie foto is ook leuk voor thuis. Maar mag ik een een grove schatting doen, 75 % van de fotografen maken zulke slechte filmpjes, of on-interessante filmpjes dat de hulpdiensten er helemaal niets mee kunnen. Dus blijven het gewoon vervelende pubers die bij elk incident(zelfs bij brandende prullenbak staan ze elkaar te verdingen) je weer op staan te wachten met zelfgekocht hesje. Wacht dacht je van de PRIO 1 filmpjes gefilmd vanuit een flat kijkend op eeen rotonde. Lekker belangrijk voegt niets toe. Voor 98% van de inwoners van dit land zijn die filmpjes niet interessant. (is wat anders als bekende personen) Een automatische melding die Prio2 wordt en nog staan ze je op te wachten bij het verzorgings tehuis.
En kijk in het topic effectief blussen, dan zoek je eens naar bruikbaar instructie materiaal, snappen ze niet wat belangrijk is om te filmen. Een politie wagen die aankomt met toeters en bellen is mooier als het filmen van de rook opbouw, een duidelijk overzicht van het pand of de inzet van de brandweer. Dan mogen ze met een PPK over het lintje en filmen ze nog niets waar ik wat mee kan. 8)
Gelukkig raak ik niet zo snel gefrustreerd, maar als de ploeg al roept bij een simpel klusjes, oh nee daar heb je hem/ze weer met hun camara's moet  je toch eens afvragen of wij nu gek zijn of die snuiters die bij nacht en ontij hun bed uit gaan om met zijn tienen een brande auto te filmen.
Van mij mogen ze filmen, en foto's maken, zal ze niets in de weg leggen, maar verwacht niet van mij dat ik ze met open armen zal ontvangen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Regio 23-Noord

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #195 Gepost op: 28 juli 2010, 18:44:13
Zo, jij scheert even iedere incidentfotograaf over één kam, zeg! Beetje jammer.

Ik ben dan niet voor mijn inkomen afhankelijk van de foto's, maar van mij zul je in de krant geen foto zien staan waarvoor niet is betaald. Juist om niet in het vaarwater van de beroeps te gaan zitten EN omdat ik gewoon ook vind dat er voor een foto betaald moet worden, of-ie nou van een beroeps is of niet.
Vergeet ook even niet dat bijna iedere krant, zeker de lokale kranten, tegenwoordig gewoon te belazerd is om voor een foto te betalen. Ze willen alles gratis.... Zo werkt het wat mij betreft niet.

Ik scheer niet over 1 kam. Dit zijn praktijkondervinderlijke voorbeelden en niet van mij alleen. Buiten dat niemand van de hulpverleners er op zit te wachten dat er hordes 112 cowboys achter de afzetting komt!  Uiteraard heb ik er geen probleem mee als iemand een foto verkoopt als die achter de afzetting gemaakt is, maar laat de PPK houders dan ook hun voorrecht hebben om voor de afzetting
foto's te maken. Het is hun broodwinning.

Gast48368

• Gast
Reactie #196 Gepost op: 28 juli 2010, 22:14:32
Hier zo'n 112-gast die met z'n snufferd boven op de hulpverleners gaat staan en dan commentaar heeft op een voetganger die een fout maakt:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,14915.msg789115.html#msg789115

edit: te snel op verzenden gedrukt

Dat heb ik afgesplitst en in dit topic gezet.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #197 Gepost op: 29 juli 2010, 00:33:54
Wat een kansloze berichten dit zeg, als je dat niet aanstaat, waarom meld je je dan in hemelsnaam aan voor een forum waar het stikt van fotografen? :-X Post dan niets en hou je stil, hier zit niemand op te wachten. Misschien eerst even voorstellen voordat je allemaal dingen roept? :-\

Er zijn hier wel meer kanslozere berichten gepost, dus hou je zelf eens even in lars!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #198 Gepost op: 29 juli 2010, 10:37:34

Ik ervaar fotografen als een flinke last tijdens mijn werkzaamheden en nog veel erger als een hele grote last voor mijn patiënten. Maar aangezien er hypotheken afgelost dienen te worden mag ik dat niet zeggen?

Edit; ik zie dat strongbow het wat eloquenter kan beschrijven. :)

Het argument dat het fotograferen een last is voor patiënten, of woorden van gelijke strekking, wordt vaak gebruikt, vooral door hulpverleners.

Wat echter zelden of nooit genoemd wordt, is dat (veel) slachtoffers de foto's willen bekijken om beter te kunnen begrijpen welk onheil ze nu eigenlijk overkomen is. Vaak bij wijze van verwerking. Ik ken casussen waarbij familieleden van overleden verkeersslachtoffers de foto's van het incident willen zien. Vaker dan gedacht hebben die foto's een plek bij het verwerken van het verdriet. Het is een aspect van het fotograferen waar zelden aandacht aan besteedt wordt. Veel hulpverleners bezigen "politiek correct gewauwel" over privacy enz. enz. terwijl deze foto's wel degelijk een belangrijke roil spelen.

En laten we één ding zeker niet vergeten: er zijn misschien een paar honderd hulpverleners in Nederland die een hekel aan nieuwsfotografen hebben, daartegen ageren en gehoord worden, terwijl er honderduizenden mensen toch graag naar dit soort foto's kijken. Zouden deze foto's geen bestaansrecht hebben, dan zouden de 112 sites ook niet als paddestoelen uit de grond schieten.....

Ik zou zelfs willen stelllen dat één van de competenties waar een hulpverlener anno 2010 over moet beschikken iis het omgaan en respecteren van nieuwsmedia.....

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 29 juli 2010, 11:25:23
Ik ben een aantal jaar terug aangereden door een auto terwijl ik op mijn scooter reed en als gevolg daarvan een week op de intensive care beland. Mede door het letsel kan ik mij niet heel veel van het ongeval herinneren, ook niet dat ik daarna nog gewoon bij geweest ben en pas de volgende dag in een coma ben gezakt. Ik heb mij een jaar later helemaal suf gezocht naar foto's en diverse lokale fotografen benaderd of zij toevallig foto's hadden van het incident omdat ik wel een beschrijving heb gehad maar nooit het plaatje had kunnen zien. Helaas had niemand wat. Dat heb ik altijd als jammer ervaren want ik heb alleen een korte tijd naar foto's van het VOA rapport kunnen kijken maar toen ik dat zag kwamen er wel weer dingen terug van de dag van het ongeval. Ik kan mij ook voorstellen dat nabestaanden en slachtoffers net zoals mij een behoefte hebben om achteraf foto's te hebben. Ook om aan anderen te laten zien hoe het eruit zag.

Als hulpverlener heb ik ook ervaringen met 112fotografen maar ik moet zeggen dat waar ik nu werk de verhouding redelijk goed is. Ieder doet zijn werk en ik ben niet eens interessant genoeg want ik heb nog steeds geen foto's van mij op de bekende sites zien opduiken. Ik denk dat het wel anders was als ik een middelvinger opgestoken had. Je trekt daarmee alleen maar de aandacht die je juist niet wilt. Er zitten natuurlijk ook wel een paar etters tussen maar dat is bij professionele persfotografen niet anders. Misschien is het nog wel erger daar
(blablabla persvrijheid blablabla brood verdienen blablabla ik mag daar wel komen blablabla wie ben jij dat je mij tegen houdt? Ik ben journalist van de Telegraaf en ik wil nu JOU dienstnummer) 0021
Een fotograaf die hindert gaat achter het lint en als dat lint er nog niet hangt hang ik hem ook nog speciaal op. Als iedereen met elkaar samenwerkt kunnen wij ons werk doen en de 112fotografen hun hobby.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein