Ik weet niet wat je beroep is, Kaktus, maar als je als ambupleeg bij een reanimatie aankomt en iedereen is in paniek, draag je die voorbeeldfunctie, of je dat nu wil of niet. Je dient mensen te kalmeren en over te gaan op de daadwerkelijke reanimatie. Het idee dat een ambulance langsrijdt met OGS geeft sowieso de filmer het idee dat deze mensen op weg zijn naar een levensgevaarlijk incident en daar ook naar zullen handelen, daar hoort niet bij dat je als hulpverlener je middelvinger opsteekt.
Ik ben zelf verpleegkundige, coördinator en hulpverlener bij evenementen.
Ik denk dat we dan een andere definitie van voorbeeldfunctie hebben. Ik vind kalm blijven in een acute situatie, directief zijn en adequaat handelen wat anders als een voorbeeldfunctie vervullen. Ik vind dat meer professioneel handelen.
Zoals ik in mijn vorige posting noemde vind ik de term voorbeeldfunctie een gevolg van de houding van veel mensen in de maatschappij waarbij ze iemand anders de schuld van hun handelen gaan geven. 'Hij doet het, dus daarom mag ik het ook! Als je mij erop wilt aanspreken, spreek eerst hem ermaar op aan...'
Als het zo is dat mensen (ik heb het hier niet over kinderen!) een voorbeeldfunctie nodig hebben, omdat ze hun handelen baseren op het voorbeeld dat ze van anderen krijgen en niet zelf meer na gaan denken over wat wel en niet kan (goed of fout) , vind ik dat een trieste ontwikkeling.
Ik ben wel van mening dat je je als hulpverlener netjes hoort te gedragen en wil het gedrag van de persoon in het filmpje ook niet goed praten.