Maar is het nou dat 112-fotografen zich naar de mening van sommige hulpverleners massaal niet aan geschreven/ongeschreven regels dan wel omgangsvormen houden dan wel de hulpverlening verstoren, of is het dat veel hulpverleners gewoon moe worden van al die (vooral jonge) fotografen die bij ieder incident opduiken die op zich niemand kwaad doen?
Als ik bijv. de reacties van Tower Ladder lees gaat het in zijn geval met name om het laatste. Heb ook niet de indruk dat fotografen massaal het werk van de hulpdiensten bemoeilijken.
Vroeger, dan praat ik over een jaar of 15 geleden of zo, werden programma's zoals 112 weekend populair. Daar heb ik toch wel persoonlijk meegemaakt dat cameramensen in het begin een stapje te ver gingen. Door je, als hulpverlener, opzij te duwen voor een beter shot of door je, terwijl je druk bezig was, op de schouder te tikken en te vragen of je even opzij konden gaan omdat je in beeld stond
Echt gebeurt.
Tegenwoordig sta ik wel eens met enige verbijstering te kijken naar de enorme hoeveelheid hobbyfotograafjes die foto's van ongevallen komen maken. De zoveelste aanrijding waar een dak eraf moet. Binnen de kortste keren staan er, niet overdreven, 15-20 gastjes foto's te maken van iets wat tegenwoordig gewoon een routineklus is. En ik heb wel eens fotografen tot hun middel in een sloot zien staan om zo een nog beter shot te kunnen maken
Maar ik heb al heel lang niet meer meegemaakt dat fotografen de hulpverlening hinderden. Blijkbaar weten de vele hobbyfotograafjes wel precies waar de grens ligt en respecteren ze die.
Overigens maak ik wel te vaak mee dat collega's uit alle disciplines nogal eens bijzonder onprofessioneel tegen (hobby-)fotografen tekeer gaan, inclusief schreeuw- en scheldpartijen op straat en bedreigen "dat als.... dan..." enzovoort. Of neem nou zo'n zielepoterig brandweerkorps, die met z'n allen demonstratief op rij voor een camera gaan staan als een filmploeg beelden maakt van een gecrasht vliegtuig. Ik betaal belasting om de brandweer branden te laten blussen of mij te redden als ik nood ben, maar niet om te laten bepalen wat ik als burger wel en niet mag zien via de media.....
Ik durf te beweren dat juist de hulpverlening maar moet leren omgaan met de moderne media, in plaats van maar te blijven schoppen naar fotografen.