Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 67181 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #310 Gepost op: 1 augustus 2010, 16:09:56
Belangrijk om te onthouden is dat jij je bij het portretrecht alleen kan verzetten tegen publicatie en niet het maken van beelden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #311 Gepost op: 1 augustus 2010, 17:57:25
heb ik gedaan hoor,
over portretrecht wordt niet gerept, over privacy spreek jij kort KO

En wat zeg ik hier dan:

Mijn interpretatie is dat een hulpverlener binnen de context van zijn/haar werk in beeld mag worden gebracht. Maar dan wel functioneel binnen de context! Ergo, een brandweerman aan het blussen, een ambulanceverpleegkundige die een slachtoffer helpt, een agent die verkeer regelt e.d. Een pasfoto van een agent valt daar dus buiten. Een brandweerman die na een inzet een sjekkie draait dus ook. Mensen op de rug fotograferen is vaak ook voldoende.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #312 Gepost op: 1 augustus 2010, 19:19:16
Wat mij blijft verbazen in deze discussie, is dat al een aantal keer genoemd is dat fotografen nou eenmaal het recht hebben vrijwel alles wat ze op de openbare weg zien gebeuren vast te leggen en te publiceren, maar dat men toch maar blijft doorzeuren over hulpverleners die er last van zouden hebben. Het enige wat je er op dit moment aan kan doen, is leren om er mee om te gaan. Want dit zal nooit meer veranderen.

Ik heb geen glazen bol. Jij?

Reportage van dit ongeval is te vinden op verboden te linken naar deze site vanwege de gebruiksvoorwaarden van de betreffende site , link mag ik van deze site helaas niet plaatsen. (repo is te vinden in archief op deze site, juli1)

Ach, gebruikersvoorwaarden...niets wettelijks, dus kom op met die handel!  0098

Mee eens ... Althans niet op de korte termijn. Wat ik bedoel is: na 10-20 jaar zal men misschien 'informatie moe' worden; maar de komende jaren zal de mentaliteit en interesse van een heel volk niet veranderen. En zolang er afzetmarkt is voor de beelden, zullen ze gemaakt worden.

Voor alles bestaat een afzetmarkt.. En regionieuws zal altijd interessant blijven, voor mensen uit de regio. Ben het over het algemeen eens met de rest van je bijdrage, trouwens.

Maar waar het allemaal eindigt? Stel dat je straks bij iedere afhijsing o.i.d. een legertje mobieltjes met puisten hebt staan en hulpverlenend Nederland slaat de handen ineen? Wetjes kunnen veranderd worden, of aanvullingen krijgen. Daar hebben we een politieke weg voor. Zodra die wordt bewandeld... nogmaals: heb geen glazen bol.  :D

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #313 Gepost op: 2 augustus 2010, 09:25:29
Ach, gebruikersvoorwaarden...niets wettelijks, dus kom op met die handel!  0098

In m'n orginele post had ik de naam van de site gemeld, maar blijkbaar is of door een mod of door een automatisch proces veranderd naar wat er nu staat. Even testen of het zo lukt: K-i-l-r-o-y
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #314 Gepost op: 2 augustus 2010, 13:56:45
Ik heb geen glazen bol. Jij?

Aangezien de techniek voortschrijdt, zal het alleen maar nog makkelijker worden om nog betere foto's en video's te maken en die nog sneller online te zetten dan nu al het geval is. Belangstellenden kunnen en zullen met allerhande mobiele apparatuur deze informatie nog sneller gaan bekijken dan nu al het geval is. Mensen communiceren steeds sneller, dus het zal ook steeds sneller bekend worden dat er ergens een incident is. Nog even en dan kan men probleemloos live meekijken wat er gaande is...

Het vastleggen van hulpverleners door hele hordes 14-jarigen zal alleen stoppen als er wetgeving op dit gebied zou komen en die wetten gehandhaafd zouden gaan worden. Maar dan komen we in een soort samenleving terecht waarin andersdenkenden 's ochtends vroeg boven de Noordzee uit een vliegtuig gegooid gaan worden dat willen we ook weer niet.

Wat ik toch nog wel belangrijk vind om te zeggen: als hulpverlener kies je er voor je werk in de openbaarheid te doen. Je moet daar gewoon mee kunnen omgaan. Ook al is de fotograaf een jochie van 14 die in jouw ogen volslagen onbenullige beelden maakt.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #315 Gepost op: 2 augustus 2010, 14:08:11
Nieuwswaarde:
http://www.112bollenstreek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=7621:29-07-brandmeldingen-oms-st-jeroen-noordwijk&Itemid=518
of deze
http://www.112bollenstreek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=7564:20-07-gezondheid-n206-katwijk&Itemid=518
en dit ook gewoon een Prio2 of misschien zelfs wel  niet eens, maar
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/3777-geen-kraan-maar-spierkracht
of deze Prio2 buitenbrand,
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/3713-container-bij-school-weer-in-brand
Aleemaal melding en die nou niet bepaalt spectaculair zijn, en na 10 min surfen al gevonden op slechts twee sites. Maar wel telkens weer een fotograaf die even een camara onder je neus duwt en overal plaatjes van maakt en deze zelfs publiceert op een website.
Dat ik als hulpverlener tijdens mijn werk gefotografeerd zal worden oké, dat is begrijpelijk bij spectaculaire incidenten en hoort bij het werk. Heb ik vrede mee, en is ook wat de rechter bedoelt zal hebben met de uitspraak tegen de politie agent die daar problemen mee had. Oorzaak zit volgens mij in Websites die het maken van foto's door deze groep jongens(meisjes?) aanmoedigt of in elk geval een platform geeft om ze te publiceren. Zou die jongen nog foto's maken als hij ze niet op het Internet zou kunnen plaatsen?
Maar ik hoop dat men nu begrijpt dat veel hulpverleners het een beetje zat worden worden om telkens weer die club fotografen tegen te komen ook bij niet spectaculaire meldingen zoals liftinsluitingen, assistentie Ambulance, buiten alarm uitschakelen, een lekkende brandstoftank, een wateroverlastje, en hoe lang moet ik nog doorgaan, nou niet zo lang, ik kap er mee  0021
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #316 Gepost op: 2 augustus 2010, 14:57:39
Weetje, ik snap niet dat je er nog druk om maakt.... er energie in stopt.....

Het mag.... door een rechter bepaalt.... en dus heb je er maar mee te leven....

Oftewel zonde van je energie om je overal druk over te maken....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #317 Gepost op: 2 augustus 2010, 15:16:31

Wat ik toch nog wel belangrijk vind om te zeggen: als hulpverlener kies je er tegenwoordig voor je werk in de openbaarheid te doen. Je moet daar gewoon mee kunnen omgaan. Ook al is de fotograaf een jochie van 14 die in jouw ogen volslagen onbenullige beelden maakt.

Mee eens. Ik denk alleen dat je het woordje "tegenwoordig" vergeten bent. Niemand, dus ook een diender, pleeg of spuitgast had 20 jaar geleden kunnen denken dat ze later wel eens door het grote publiek bekeken zouden kunnen worden. Zij kozen er niet voor en zullen er nu wel mee om moeten leren gaan. Kies in in déze tijd voor een HV baan, ben je je er wel van bewust dat je zomaar "wereldnieuws" kan zijn. Dat is een verschil.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #318 Gepost op: 2 augustus 2010, 17:23:36
Mee eens. Ik denk alleen dat je het woordje "tegenwoordig" vergeten bent.

Irrelevant, openbaar is openbaar. Openbare geweldpleging kun je net zo goed plegen zonder dat je gefilmd wordt.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #319 Gepost op: 2 augustus 2010, 17:39:07
Irrelevant, openbaar is openbaar. Openbare geweldpleging kun je net zo goed plegen zonder dat je gefilmd wordt.

???

Wat ik bedoel te zeggen is dat de oudere generatie HV-ers wellicht meer moeite hebben met de nieuwe media omdat veel ervan nu oa. op internet verschijnt. Vroeger -toen zij aan de opleiding begonnen- was dit medium er immers nog niet.