Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 67186 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #340 Gepost op: 4 augustus 2010, 20:43:12
Ik geef toe; in die foto van Fotojbz zitten een paar vreemde dingen (die gympen en zo).

Maar in de praktijk zie ik in ieder geval vaak genoeg ambulance personeel foto's maken van de situatie ter plaatse; ongetwijfeld bedoeld om de artsen in het ziekenhuis informatie te geven over de situatie waarin ze het slachtoffer hebben aangetroffen. Of: misschien voor de opleiding ?

Dus wat dat betreft kijk ik er verder niet van op. Dergelijke foto's komen in ieder geval (bij mijn weten) nooit in de media terecht.

Peen
Redacteur van

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #341 Gepost op: 4 augustus 2010, 21:55:31
Mogelijk is het een collega van de ambulancedienst (OVDG ?) die foto maakt tbv onderwijs ,voor nascholing etc.

Ontbreken van de veiligheidsschoenen en werkkleding die aan de veiligheidsnormen voldoen is wel een omissie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #342 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:48:31
Van aanrijdingen of van slachtoffers van aanrijdingen, iets dat de arts in het ziekenhuis ook kan zien...?
Ik snap best dat het handig is om te weten hoe hard het ongeveer gegaan is, maar je kan toch ook een foto maken nadat het slachtoffer weggehaald is. Scheelt in dit geval een seconde of vijf, denk ik zomaar. Dan heb je ook nog eens een foto zonder mensen er op, zodat de impact nog duidelijker is.

Ik kan me best voorstellen dat er om een of andere reden foto's gemaakt moeten worden, maar een vaak gehoord argument bij ongevallen (en terecht!) is dat het slachtoffer het uiterst onprettig zal vinden als er iemand boven op zijn/haar neus staat te fotograferen...

Even uit de Slachtofferkant bekeken. (In het verleden heb ik ook zo'n foto mee terug gekregen toen ik van de EHBO terug kon naar huis na een kopstaart botsing. Later heb ik als uitleg gekregen dat de foto gemaakt is, toen ik nog in de auto zat . Waarschijnlijke  reden, dat de brandweer opdat moment nog geen schaar in de auto gezet had. Hierdoor kon de arts onder andere zien, dat ik dus niet met mijn hoofd tegen de voorruit was gekomen en dat mijn airbag niet afgegaan is.
Overigens kom ik die foto afentoe nog wel eens tegen, en dan rijd ik toch altijd nog rustiger dan normaal
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #343 Gepost op: 7 augustus 2010, 00:03:55
Overigens ziet elk persoon die echt weet hoe een spiegelrelflex werkt wel dat dit geen beroepsfotograaf is te zien aan de manier waarop hij de camera vast houdt ;). 998765
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #344 Gepost op: 7 augustus 2010, 00:53:23
Overigens ziet elk persoon die echt weet hoe een spiegelrelflex werkt wel dat dit geen beroepsfotograaf is te zien aan de manier waarop hij de camera vast houdt ;). 998765
Je moest eens weten hoe beroeps soms hun camera vasthouden. Bovendien is het ook nog mogelijk dat hij staat te filmen met de camera. En dan moet je op het display kijken ;-)

Overigens betrof het een ongeval op de A27 bij Hilversum op 03-08-2010:
http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index.html?menu=zoeken&id=111000459025&web=link111000459025

Daar is nog een tweede foto waarop deze man met de camera bezig is. Die foto sterkt mijn vermoeden dat hij aan het filmen is.

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #345 Gepost op: 7 augustus 2010, 00:58:10
Mwa, dat kun je a.d.h.v. deze foto echt niet zo stellen: Kun jij zien wat voor merk/type camera het is dan? Er zijn tegenwoordig ook spiegelreflexen met live view, d.w.z. dat je op je scherm kijkt i.p.v. door de zoeker voor het nemen van de foto. Zelfs als het geen live view camera is, wie zegt dat er op het moment van deze foto, een foto wordt genomen door hem? Hij kan ook wel op het scherm kijken naar een foto die hij net genomen heeft.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #346 Gepost op: 7 augustus 2010, 10:24:31
Ik ben altijd erg blij als bijv. een chauffeur een foto heeft gemaakt  O0
Het geeft ons ontzettend veel informatie om de beeldvorming te bevestigen bij de overdracht van de ambulance naar de SEH.

Op deze foto zie ik iemand (niet in volledig) ambulance kleding met naast hem een koffer op de grond waar duidelijk ovd op staat
ik zie een auto in de kreukels en ik hoor tijdens de overdracht de impact (snelheid) geweest is , het ongevalsmechanisme etc.
Als ik een foto van een auto in de kreukels zie, geeft het mij handvatten welke letsels ik bij het slachtoffer kan verwachten

bij deze foto ga ik er dus vanuit (als ik conclusies moet gaan trekken 8)) dat dit de OVD is van de ambu, foto bestemd zijn voor overdracht, opleiding, feedback etc.
met als die meerwaarde het leer component cq. overdracht.

Geen idee of er binnen de opleiding tot ovd ook een foto cursus zit 0098
Mwa, dat kun je a.d.h.v. deze foto echt niet zo stellen: Kun jij zien wat voor merk/type camera het is dan? Er zijn tegenwoordig ook spiegelreflexen met live view, d.w.z. dat je op je scherm kijkt i.p.v. door de zoeker voor het nemen van de foto. Zelfs als het geen live view camera is, wie zegt dat er op het moment van deze foto, een foto wordt genomen door hem? Hij kan ook wel op het scherm kijken naar een foto die hij net genomen heeft.
dit is denk ik niet van belang voor een hv forum, maar eerder iets voor een foto forum ;)

112GenV

• Forum gebruiker
    • www.112gooienvechtstreek.nl
Reactie #347 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:07:00
hebben jullie meschien er aan gedacht dat die foto's/film voor intern wordt gebruikt, en jah die spoedrit wordt inderdaad op youtube neer gezet, maar je zien niet de locatie waar die heen rijdt.
zelf vind ik het mooi om tezien hoe zo spoedrit gaat, dan zie je pas waarom vaak zo lang duurt voordat de amnulance terplaatse is met de hoeveelheid verkeer, en de leidining gevenden van de RAV Gooi en Vechtstreek zullen vast wel op de hoogte zijn dat hij foto's/filmt. want dit kun je mooi voor na bespreking gebruiken of de inmpact van een ongeval.........

Gast48368

• Gast
Reactie #348 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:14:52
hebben jullie meschien er aan gedacht dat die foto's/film voor intern wordt gebruikt, en jah die spoedrit wordt inderdaad op youtube neer gezet, maar je zien niet de locatie waar die heen rijdt.
zelf vind ik het mooi om tezien hoe zo spoedrit gaat, dan zie je pas waarom vaak zo lang duurt voordat de amnulance terplaatse is met de hoeveelheid verkeer, en de leidining gevenden van de RAV Gooi en Vechtstreek zullen vast wel op de hoogte zijn dat hij foto's/filmt. want dit kun je mooi voor na bespreking gebruiken of de inmpact van een ongeval.........

Volgens mij is je toetsenbord aan vervanging toe............... ::)

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #349 Gepost op: 8 augustus 2010, 01:45:30
Volgens mij is je toetsenbord aan vervanging toe............... ::)

Ik denk dat ie gewoon weer naar de les Nederlands gestuurd moet worden  ;) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)