Even off topic Als het zo is dat het Ok het NRK certificaat niet erkend mogen theoretisch veel NRK mensen geen hulpverlening meer doen.
In veel GHOR eisen staat u dient te zorgen voor ...personen op BLS niveau volgens OK norm.
Tuurlijk weet ik dat ze er makkelijk ook NRK en LPEV etc bij kunnen zetten maar ik ben het nog nooit tegengekomen.
Het wordt tijd dat alle opleidingen uitwisselbaar zijn.
Denk ook niet dat de monopoliepositie door het OK makkelijk wordt afgestaan dus het wordt ook voor het NRK knokken om genoemd te worden binnen de reglementen van de GHOR. (Ondanks het feit dat het NRK Sigma teams ......)
Andere EHBO organisaties als het NRK, LPEV, MFA of FAI hebben dezelfde rechten.
De wil om onderlinge uitwisseling mogelijk te maken is
geen overheids aangelegenheid maar hangt af van de goodwill van de betrokken organisaties onderling.
Kijk nog eens op
http://www.1ehulp.nu/Cursussen/Cursussen/Algemene_Informatie/Erkenningen en aanschouw met welke organisaties het NRK in zee gaat met betrekking tot onderlinge uitwisseling van EHBO certificaten en diploma's.
P.S. :
Hebben ambtenaren van de Inspectie V&W liggen slapen vanaf 2005?
http://www.arbo-binnenvaart.nl/userfiles/file/validatie_bedrijfshulpverlening/Reglement%20Veiligheidspersoneel%20Passagiersvaart.pdfToelichting op Besluit Reglement veiligheidspersoneel passagiersschepen Artikel 2.02 Eerste hulpverlener (blz.14 van het pdf bestand)"In dit artikel wordt de minimum leeftijd van de eerste hulpverlener aangegeven. Deze leeftijd sluit aan bij de leeftijd voor het verkrijgen van een EHBO-diploma dat wordt afgegeven door het Rode Kruis en dat is geaccepteerd om als eerste hulpverlener te kunnen optreden. De bijscholing van de eerste hulpverlener is eveneens gekoppeld aan de geldigheid van het EHBO-diploma."Al in 2005 wordt het Rode Kruis diploma al genoemd.
Volgens mij is hierop nooit gecontroleerd op de aanwezigheid van een
Rode Kruis diploma.
Zal wel afgedaan zijn met vermelding dat een RK-afdeling wordt vermeld op het OK diploma.
Kortom, het is belachelijk dat sommige EHBO organisaties hun poot stijf houden als het gaat om onderlinge erkenningen en uitwisselen van certificaten en diploma's.