Certificaat NRK

Auteur Topic: Certificaat NRK  (gelezen 5927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2010, 23:49:51
Het OK en NRK starten volgend jaar met een onafhankelijke stichting die de eisen en kwaliteit van de eerstehulp-opleidingen moet waarborgen.
Certificaat van het Rode Kruis is Europees erkend, Oranje Kruis niet. Dat is alleen Nederlands erkend. Het Oranje Kruis hoeft RK opleidingen niet te keuren, het RK is gelijkwaardig en keurt zelf opleidingen.

Mocht de opleiding hebben aangegeven dat de zoon een Oranje Kruis diploma zou krijgen, dan kun je ze middels een aangetekende brief in gebreke stellen en eisen dat ze binnen een redelijke termijn een opleiding volgens de eisen van het OK bieden.
Lekker, gaan we ook civielrechtelijk nog eens op de barricaden !   :o
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2010, 09:44:03
Maar hoe zit het dan met de herhalings lessen?
Grof gezegd het OK erkend het Certificaat niet mits je een examen bij hun aflegd.
doe je dat dan niet dan kun je dus ook geen herhalingslessen volgen, doe je dat wel dan zal het NRK weer op hun beurt zeggen die accepteren wij weer niet.
Hij is dus zeg maar verplicht om deze lessen bij het NRK tevolgen terwijl bij ons om de hoek een OK vereniging zit en hij voor het NRK de halve stad door moet.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2010, 12:15:47
Zo blijft het circeltje in stand.
Je wilt het ene, maar dat kan niet om dat de andere dat domweg niet wil of het je niet gunt.

Feit blijft dat het Europese RK (incl. het NRK) vele malen groter is en absoluut meer gezag heeft dan het OK.
Als ik uiteindelijk zou moet kiezen tussen het OK en NRK dan wordt het absoluut het NRK.
Rode Kruis diploma's worden internationaal erkend door vele organisaties, die van het OK niet.

Het OK en NRK hebben al vele tientallen jaren een soort van haat-liefde verhouding, maar nu staat ze echt lijnrecht tegenover elkaar.
Als de grootste marktspeler, het OK, aan de ene kant een onafhankelijke stichting wil oprichten om de kwaliteit en eisen te bewaken, moet zij ook aan de andere kant beslist wat soepeler omgaan met andere marktspelers zoals het NRK, LPEV, FAI en MFA om tot een marktwaardig eisen pakket voor de EHBO-er te komen waarin alle marktspelers zich kunnen vinden.
Vooralsnog gedraagt het OK zich absoluut monopolistisch ten opzichte van het NRK en anderen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2010, 13:46:48
Even off topic Als het zo is dat het Ok het NRK certificaat niet erkend mogen theoretisch veel NRK mensen geen hulpverlening meer doen.
In veel GHOR eisen staat u dient te zorgen voor ...personen op BLS niveau volgens OK norm.

Tuurlijk weet ik dat ze er makkelijk ook NRK en LPEV etc bij kunnen zetten maar ik ben het nog nooit tegengekomen.

Het wordt tijd dat alle opleidingen uitwisselbaar zijn.

Of te wel Bv de Sail en vierdaagse nijmegen lopen dus hulpverleners rond die het doen zonder Diploma maar met een Certificaat.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

petre

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2010, 16:10:00
Grof gezegd het OK erkend het Certificaat niet mits je een examen bij hun aflegd.
doe je dat dan niet dan kun je dus ook geen herhalingslessen volgen, doe je dat wel dan zal het NRK weer op hun beurt zeggen die accepteren wij weer niet.
Hij is dus zeg maar verplicht om deze lessen bij het NRK tevolgen terwijl bij ons om de hoek een OK vereniging zit en hij voor het NRK de halve stad door moet.

Bij het OK kun je alleen herhalen als je een OK-diploma hebt. Bij het RK kun je alles herhalen is mijn ervaring.
Vraag het de EHBO-vereniging en de RK-afdeling: Wellicht mag je de OK herhalingen volgen en wordt dan door het RK na aftekening het certificaat wel verlengd.

Dus: Lessen bij de EHBO ver. volgen en daarmee voldoen aan de nascholing voor RK. Zou een oplossing zijn, is wel ff wat geregel.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2010, 16:14:10
Maakt niet uit van welke organisatie je een EHBO diploma of certifcaat hebt behaald.
Gekeken moet worden naar het niveau en opleidingsvormen.
Zo zal een theoretisch internet cursusje EHBO niet in aanmerking komen voor hulpverlening aan de vierdaagse in NIjmegen (hoop ik).
Geen enkele EHBO diploma of certificaat heeft een wettelijke status of betekenis.

Voor de vierdaagse wordt van EHBO-ers de volgende diploma's of certificaten verlangd :
http://www.rodekruisvierdaagsefeesten.nl/site/index.php?view=items&cid=1%3Avierdaagsefeesten&id=2%3Aheb-ik-een-oranje-kruis-ehbo-diploma-nodig&option=com_quickfaq&Itemid=22

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2010, 00:24:35

Als die EHBO vereniging ( want het Oranje Kruis is geen vereniging) toch om de hoek zit , waarom daar dan niet in eerste instantie het diploma laten behalen?  Lijkt mij toch dichterbij.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

helm

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 25 juli 2010, 08:02:14
Als oplossing voor dit gekissebis over onderling wel/niet erkennen zou ik zeggen kies voor NedCert certificering. Je doet examen voor SEHSO als je slaagt heb je een echt officieel certificaat dat internationaal erkend is. Nascholen kan je doen bij welke organisatie je maar wilt. Jaarlijks lever je een bewijs van scholing in en doet een theorietest. Klaar! www.nedcert.eu

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2010, 19:14:56
Als oplossing voor dit gekissebis over onderling wel/niet erkennen zou ik zeggen kies voor NedCert certificering. Je doet examen voor SEHSO als je slaagt heb je een echt officieel certificaat dat internationaal erkend is. Nascholen kan je doen bij welke organisatie je maar wilt. Jaarlijks lever je een bewijs van scholing in en doet een theorietest. Klaar! www.nedcert.eu
Leuke commerciele reclame voor Meduca en Nedcert.

Nou, dan zijn we volgens Rene eindelijk tot het standpunt gekomen dat alleen het Nedcert certificaat (inter)nationaal erkend is en daarom als enigste/enige de beste keus is.  :o
Dus alle RK-ers en EHBO-ers van andere organisaties, stap over naar Meduca Nedcert om een erkende certificering te krijgen.  >:(

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2010, 20:46:43
Als die EHBO vereniging ( want het Oranje Kruis is geen vereniging) toch om de hoek zit , waarom daar dan niet in eerste instantie het diploma laten behalen?  Lijkt mij toch dichterbij.

Omdat hij bij zijn opleiding tot Beveiliger 2 daar zijn ehbo gegeven door het NRK heeft gehaald en hij geen zin heeft om het weer opnieuw te moeten doen.
Dat is de reden waarom hij zijn ehbo niet bij de vereniging om de hoek heeft gedaan, hij kreeg hem toch al tijdens zijn opleiding niet wetende dat je dan tegen dit gezeur aanloopt