Certificaat NRK

Auteur Topic: Certificaat NRK  (gelezen 5928 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2010, 17:03:47
Daar er geen wettelijke eisen en overheids erkenningen en opleidingseisen zijn voor EHBO en BHV opleidingen, iedereen elkaar op EHBO gebied dwars zit dwars zit en (EHBO)organisaties hufterig gedrag vertonen, moet er dus sprake zijn van op grote schaal totale onwetenheid, onwil om te veranderen, laksheid en bekrompenheid aangaande EHBO en BHV zaken :

Vele EHBO-ers, werkgevers en organisaties ....
1) hebben blijkbaar totaal geen idee van de werkelijke inhoud, niveau en kwaliteit van de diverse EHBO opleidingen die door landelijk opererende organisaties als het OK, NRK, LPEV, FAI en MFA worden aangeboden
2) weten blijkbaar niet dat het OK haar Goedkeuringsregeling sinds 2005 kwijt is, juist om concurrentie tussen EHBO organisaties te bevorderen
3) weten blijkbaar niet dat het OK slechts een van de landelijke opererende marktspelers is, naast die van andere zoals MFA, LPEV en FAI
4) weten blijkbaar niet dat EHBO en BHV opleidingen in niveau moeten worden aangepast aan de werkomstandigheden
5) weten blijkbaar niet dat overwegend alle standaard EHBO opleidingen dezelfde lesstof behandelen
6) weten blijkbaar niet dat er dus te kiezen is tussen opleidingen van verschillende EHBO organisaties
7) weten blijkbaar niet dat er EHBO organisatie zijn die EHBO opleidingen op hoger niveau aanbieden
8).alle certificaten en diploma's dus dezelfde rechtsgeldigheid hebben.
etc.

Commerciele EHBO en BHV opleidingsbedrijven :
1) hebben er financieel baat bij om je toch een onnodige cursus in je maag te splitsen ...
2) daardoor niet of nauwelijks de intentie hebben om andere dan hun eigen certificaten te erkennen
3) zullen niet waarschijnlijk andere dan de standaard EHBO en BHV opleidingen verkopen ...
4) daar zij hierin extra moeten investeren en energie moeten steken

Er moet nog veel water door 's-lands rivieren stromen voordat een duidelijke onderlinge erkenningsregeling van EHBO en BHV (deel)certificaten en diploma's van kracht wordt.
Het is overigens wel droevig dat het EHBO organisaties, op uitzonderingen na, elkaars diploma's niet erkennen. http://www.1ehulp.nu/Cursussen/Cursussen/Algemene_Informatie/Erkenningen
Commercieel gezien wel slim, immers een nieuwe (onnodige) cursus brengt geld op.
Een overstap cursus of opleiding is wellicht een tussen oplossing om op individuele basis om van de ene naar de andere organisatie over te (kunnen en mogen) overstappen.

Tot die tijd ben je als beroeps of vrijwillige betreurenswaardig EHBO-er gedoemd om verplicht een nieuwe EHBO cursus te volgen, welke wellicht ook nog eens beneden het reeds eerder behaalde niveau ligt.  :'(
Dit is absoluut belachelijk, droevig, kost geld en totaal onnodig.   >:(   >:(
Lang leve hufterig gedrag en de zichzelf verrijkende BHV commercie.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2010, 21:51:29
Zeg Willem D, het klink allemaal helemaal waar hoor wat je zegt maar wanneer 1 instantie een monopolie heeft lijkt me dat ook niet wenselijk. Toch?
Misschien hadden ze in den Haag eerst na moeten denken voordat ze iet aanpassen  ???. Maar ja daar zijn ze niet echt goed in. En ook ondanks alle onduidelijkheid, de consument moet zich goed informeren (hoe moeilijk dat ook soms is) en dan beslissen. Ik denk dat we door dit oerwoud heen moeten om te ontdekkendat daarachter een mooi stand ligt.... Zo zie ik de samenwerking van het OK en het NRK, om tot komen tot een onafhankelijke adviesraad, met spanning tegemoed. Ik denk dat ze genoodzaakt door de wildgroei nu weer samerking (moeten) zoeken....
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #22 Gepost op: 9 augustus 2010, 10:12:50
Het OK is de grootste EHBO organisatie in Nederland, dat is een vaststaand feit.
En wat betreft de wildgroei van organisaties valt het best wel mee hoor.
Er zijn wat lokale initiatieven en enkele commerciele BHV opleidingsbedrijven die zelf wat hebben ontwikkeld, maar die zijn en blijven beperkt met hun afzetgebied.

Lokale bedrijfs initiatieven niet meegerekend, zijn er maar weinig EHBO organisaties (niet OK gerelateerd) die zich landelijk profileren.
Van oudsher zijn er enkele van orgine buitenlandse organisaties, zoals EFR, MFA en FAI, die al op de Nederlandse markt actief waren.
Nieuw zijn echter de opleidingen van het NRK en LPEV.
Het NRK bied gelijkwaardige standaard opleidingen aan als het OK.
LPEV begeeft zich op een hoger opleidings segmant van de EHBO markt daar waar andere organisaties niet op kunnen of willen inspelen.
EHBO opleidingen op basis van e-learning staan in mijn ogen aan de absolute ondergrens van niveau en toelaatbaarheid om echt serieus genomen te worden.

Consumenten, bedrijven, overheden zullen zich beter moeten orienteren op de EHBO opleidings mogelijkheden die er zijn en een bewuste keuze moeten moeten tussen EHBO organisaties welkle het beste bij hun behoefte past.
Het tijdperk van de eenheidsworst in de EHBO is sinds 2005 voorbij.
Lang leve de vrije markt.
Dat geeft een aan de ene kant de ruimte voor organisaties die kwalitatief goede EHBO diensten en producten willen leveren, aan de andere kant kunnen ook "snelle jongens" hun slag slaan door minderwaardige producten op de markt te zetten (e-learning ?!?!?!?).

Een mooi voorbeeld van gebrek aan inzicht bij de overheid is de EHBO voor kinderen bij gastouders.
In eerste instantie werd uitsluitend het OK diploma erkend. Later kwamen daar meer bij.
Lekker dan als je net je OK diploma hebt laten overzetten naar een NRK diploma.
Het Ministerie van OCW erkend het NRK diploma weer niet, dus is het voor (NRK) gastouders weer OPNIEUW een verplichte OK cursus volgen tbv de kinderopvang  !  >:( :'( of een andere certificeringsweg te vinden tegen betaling.
Terugzetten van het NRK naar een OK diploma gaat ook weer niet omdat het OK het NRK diploma weer niet erkend !  >:( :'(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:24:18
Het OK is de grootste EHBO organisatie in Nederland, dat is een vaststaand feit.
En wat betreft de wildgroei van organisaties valt het best wel mee hoor.
Er zijn wat lokale initiatieven en enkele commerciele BHV opleidingsbedrijven die zelf wat hebben ontwikkeld, maar die zijn en blijven beperkt met hun afzetgebied.

Lokale bedrijfs initiatieven niet meegerekend, zijn er maar weinig EHBO organisaties (niet OK gerelateerd) die zich landelijk profileren.
Van oudsher zijn er enkele van orgine buitenlandse organisaties, zoals EFR, MFA en FAI, die al op de Nederlandse markt actief waren.
Nieuw zijn echter de opleidingen van het NRK en LPEV.
Het NRK bied gelijkwaardige standaard opleidingen aan als het OK.
LPEV begeeft zich op een hoger opleidings segmant van de EHBO markt daar waar andere organisaties niet op kunnen of willen inspelen.
EHBO opleidingen op basis van e-learning staan in mijn ogen aan de absolute ondergrens van niveau en toelaatbaarheid om echt serieus genomen te worden.

Consumenten, bedrijven, overheden zullen zich beter moeten orienteren op de EHBO opleidings mogelijkheden die er zijn en een bewuste keuze moeten moeten tussen EHBO organisaties welkle het beste bij hun behoefte past.
Het tijdperk van de eenheidsworst in de EHBO is sinds 2005 voorbij.
Lang leve de vrije markt.
Dat geeft een aan de ene kant de ruimte voor organisaties die kwalitatief goede EHBO diensten en producten willen leveren, aan de andere kant kunnen ook "snelle jongens" hun slag slaan door minderwaardige producten op de markt te zetten (e-learning ?!?!?!?).

Een mooi voorbeeld van gebrek aan inzicht bij de overheid is de EHBO voor kinderen bij gastouders.
In eerste instantie werd uitsluitend het OK diploma erkend. Later kwamen daar meer bij.
Lekker dan als je net je OK diploma hebt laten overzetten naar een NRK diploma.
Het Ministerie van OCW erkend het NRK diploma weer niet, dus is het voor (NRK) gastouders weer OPNIEUW een verplichte OK cursus volgen tbv de kinderopvang  !  >:( :'( of een andere certificeringsweg te vinden tegen betaling.
Terugzetten van het NRK naar een OK diploma gaat ook weer niet omdat het OK het NRK diploma weer niet erkend !  >:( :'(

Dit is dus wat ik ook probeer uitteleggen.
Waarom moeilijk doen als het o zo makkelijk kan 1 diploma voor alle opleiders.
En als het OK de grootste organisatie in nederland is snap ik de reactie op andere fronten niet wat betreft het NRK. zoals bv OGS word er alleen gekeken naar vroeger en wat er al is of wordt er gekeken naar de grote van de organisatie.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2010, 18:57:52
Dit is dus wat ik ook probeer uitteleggen.
Waarom moeilijk doen als het o zo makkelijk kan 1 diploma voor alle opleiders.
En als het OK de grootste organisatie in nederland is snap ik de reactie op andere fronten niet wat betreft het NRK. zoals bv OGS word er alleen gekeken naar vroeger en wat er al is of wordt er gekeken naar de grote van de organisatie.
Wat bedoel je hiermee?