Wat zou jij doen in onderstaande situatie?

Auteur Topic: Wat zou jij doen in onderstaande situatie?  (gelezen 3483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2010, 11:44:44
Prima... Er is uiteraard een verschil tussen de theorie en de praktijk. Ik denk dat je jezelf in die situatie de volgende vraag moet stellen.

Wil ik mede schuldig zijn aan de dood van % personen? of neem ik een risico en waarschuw ik ze waardoor ik levens kan redden....
Wat mij betreft een simpele keuze, en nogmaals ik kan me echt niet voorstellen dat het zo zwart wit is als jij nu schetst, zou je met een voorbeeld kunnen komen (bron) waar dit zo zwart wit geschreven staat?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2010, 12:12:34
Hellaas hebben jullie het allemaal mis, zo als ik het vertelde is het nou eenmaal.

Wat is dan exact het doel van dit topic??


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2010, 16:40:06
Wat is dan exact het doel van dit topic??

Vroeg me het zelfde af.. :|


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 16 september 2010, 20:51:04
Gezien het feit dat hulp bieden bij een mede-mens in nood zo'n beetje overal als normaal wordt beschouwd en zelfs e.e.a. wettelijk is vastgelegd (uitzonderingen daargelaten), heeft TS misschien nog wat toe te voegen of kan dit topic als verloren worden beschouwd?  ::)


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #14 Gepost op: 16 september 2010, 23:08:54
Ik heb het nog eens nagekeken op de site van de Canadese berggidsen. Het lijkt er inderdaad op dat ze daar de weg een beetje kwijt zijn.  0098
Als ik hun verplichte weaver bekijk vraag je je af waarom je nog een gids neemt http://www.acmg.ca/pdf/ACMGRELEASE.pdf

Maar de vraag was wat ik zou doen. Wel, communiceer gewoon...

In het geval dat je iemand met een jonge (zwarte) beer ziet spelen zou ik mijn groep waarschijnlijk in een defensieve groep laten opstellen en vervolgens met mijn groep zoveel mogelijk kabaal maken. Samen iets schreeuwen als "only fools play with cubbs". Je bent daardoor als groep zelf veiliger voor de moederbeer en je deelt tegelijkertijd een waarschuwing uit. Voor de rechter kun je altijd beweren dat je de nieuwe groepsyell aan het proberen bent.

In het geval van de canyongroep die drijgt te verzuipen kun je proberen te roepen of op de lokale veiligheidsfrequenties contact te zoeken. Je kunt jouw verwachtingen uitspreken over de veiligheidssituatie. Het is dan aan henzelf om daar conclusies uit te trekken.

Ik ben zelf maar 1 keer op stap geweest in British Colombia, op betrekkelijk veelbezochte plaatsen. Toch is mijn ervaring dat hikers elkaar wijzen op gevaren: bv. berenpoep op het pad. Dergelijke mededelingen bevatten impliciet een verwijzing naar de veiligheid.

Je kunt hulpdiensten ook informeren. Dat is wat anders dan een reddingsactie op touw zetten.

Dit is in Noorwegen (waar ik meer ervaring heb) heel gebruikelijk. Je laat weten wat je plannen zijn aan de locals: wat je reisdoel is en wanneer je verwacht terug te zijn. Op veel trails vind je zelfs boekjes in een brievenbus aan het begin waar je je aankomsttijd en reisplannen in opschrijft. In de berghutten laat je ook weten waar vandaan komt en waar je naar toegaat.
Een simpele redding verloopt dan zo: http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyhende/article5254417.ece (in het noors  natuurlijk   998765)

Ik heb zelf jaren geleden een Duitser met een huurboot wel eens bewust belazerd, voor zijn eigen veiligheid.
In de geul in het Zwartewater voer ik richting van de vluchthaventje bij het Ganzendiep.  Het was West tot Noordwest 5 en het liep naar de 6 Beaufort. Het was denk ik half zeven en de westelijke hemel hing vol donkere wolken. Bij het Vogeleiland werd ik aangeroepen door een groot plastiek motorjacht, met grote blauwe stootwillen rondom.
De kapitein wees naar het westen  en riep: "Ist dies dem Weg zu Lemmer?"
Ik bedacht dat het wel zou spoken bij Rotterdamse Hoek, bedacht dat hij niet wist waar hij was en wees naar de Kadoeler Sluis. "Nein, den Weg nach Lemmer ist da".
Ik wist dat hij niet verder zou komen dan de sluis van Blokzijl die na zes uur niet werd bediend en pas de volgende dag (binnendoor) naar Lemmer kon.

Niet correct misschien, maar wel veilig. Ik zou het zo weer doen  ;)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #15 Gepost op: 17 september 2010, 13:32:27

Ik heb zelf jaren geleden een Duitser met een huurboot wel eens bewust belazerd, voor zijn eigen veiligheid.

Niet correct misschien, maar wel veilig. Ik zou het zo weer doen  ;)

Helemaal goed. Altijd leuk om een duitser te plagen.

Maar je hebt gelijk een leugentje om bestwil (van de duitse zeiler) mag altijd.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #16 Gepost op: 17 september 2010, 21:47:32
Wat een onzin  :-X

Onderstaande tekst komt van www.acmg.ca, de organisatie van Canadese wildernisgidsen en ze hanteren dezelfde regels als die we in NL hanteren bij EHBO/hulpverlening. Eigen veiligheid eerst, daarna helpen waar je helpen kan:

Citaat
Association of Canadian Mountain Guides
Code of Conduct
Members of the Association of Canadian Mountain Guides, in the ftiltillinent of their
professional duties, shall:
1. I bid paramount the safety, health and welfare of their clients.
2. Assist members of the public who find themselves in difficulty or distress in the outdoors, without jeopardizing themselves or their clients.
3. Perform services only in areas permitted by their level of certification and in accordance with the ACMG Professional and Terrain Guidelines.
4. Conduct themselves so as to enhance the honour, reputation and usefullness of the ACMG and the guiding profession.
5. Meet their obligations as an ACMG member as outlined in Association bylaws, policies and guiding documents.
6. Continue their professional development throughout their careers by engaging regularly in professional pract ice and meeting the required standards as outlined in the ACMG Continuing Professional Development document.

Misschien dat TS zijn opmerkingen nog ergens mee kan onderbouwen...