Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?

Auteur Topic: Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?  (gelezen 12999 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2010, 10:47:18
Taal is zeker een belangrijk aspact (als verbindingsman weet je daar alles van), of je er een test voor moet invoeren weet ik niet, dat aspect wordt impliciet wel meegenomen tijdens een intake gesprek.
Maar het is ook een beetje off topic  0098
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2010, 10:34:31
Moet je niet als TV3 coordinator gewoon de juiste mensen op de juiste plek zetten?
Dit is de beste opmerking uit de hele discussie.  ;)

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie het aankomen dat de beste EHBO'ers met fysieke mankementen die er niet toe doen totaal afgestoten worden bij evenementen etc. Een voorbeeld is dat van een aantal posts hierboven, deze persoon in een rolstoel doet zijn werk perfect, maar zal bij een fysieke keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.
Ik weet niet of ik afgekeurd zou worden als stomapatient, maar in beperkte zin, wordt er bij mij in de afdeling rekening gehouden met de functie die ik op een evenement vervul. Dit houd bijvoorbeeld in, dat ik niet in het duinterrein werd ingedeeld waar geen stromend water bij de toiletten aanwezig was. Bij hele grote inzetten, zit ik meestal op de meldkamer.

Taal is zeker een belangrijk aspact (als verbindingsman weet je daar alles van), of je er een test voor moet invoeren weet ik niet, dat aspect wordt impliciet wel meegenomen tijdens een intake gesprek.
Maar het is ook een beetje off topic  0098
Taaltest niet, maar dat valt wel weer onder het op de juiste plek inzetten van je mensen.

Medische keuring? Nee.
Ik zie zelf liever dat een vrijwilliger zelf aangeeft, waar zijn beperkingen liggen.  Hier kan je dan rekening mee houden bij het indelen van de vrijwilligers.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2010, 10:45:08
Medische keuring? Nee.
Ik zie zelf liever dat een vrijwilliger zelf aangeeft, waar zijn beperkingen liggen.  Hier kan je dan rekening mee houden bij het indelen van de vrijwilligers.

het probleem is dat de vrijwilliger dit vaak niet doet of niet weten (loopt nooit hard, sjouwt nooit met mensen, weet niet dat hij/zij totaal geen conditie heeft)
Bij een burobaantje is het risico niet zo groot en hoef je dus nauwelijks te keuren, daar waar lichamelijke inspanning vereist kan worden ligt dat anders.
En vergeet niet, soms moet je de vrijwilliger tegen zichzelf in bescherming nemen

Keuren is niet bedoeld om mensen af te keuren maar om te bepalen wat ze wel kunnen om daar vervolgens mee rekening te kunnen houden.
Persoonlijk zie ik het nadeel van de keuring niet zo, het is mooi meegenomen dat er regelmatig (voor nop) naar mijn gezondheid gekeken wordt
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2010, 11:26:39
Het in bescherming nemen van de vrijwilliger ben ik wel met je eens. Ik ben in het verleden ook wel eens terug gevloten door de inzetleiding.  Een deel van de verantwoordelijkheid, zal je toch ook bij de vrijwilliger neer moeten leggen. Als iemand van zich zelf weet dat hij bijvoorbeeld niet de hele dag kan lopen, maar wel op een post dienst kan doen, zal hij dat toch moeten aangeven.

Als ik weet, dat bepaalde functies te zwaar zijn voor een vrijwilliger, zal ik hem daar niet op indelen. Weet ik dat niet, dan kan ik de betreffende vrijwilligers niet tegen die "voor hen zwaardere, functie kunnen afschermen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2010, 14:54:20
Ik werk zelf bij het NRK en heb al heel wat dienstjes er op zitten. Hier in Groningen hebben we mensen die een fysieke keuring niet zouden overleven (bij wijze van spreken), reguliere EHBO'ers natuurlijk. Maar dat betreft vaak wel mensen die een flinke bult ervaring hebben en daarom van groot nut zijn op vaste posten e.d. waar ze dan ook vooral ingezet worden. Als lopende post op een hoger-risico evenement moet je die mensen niet willen hebben.

Nu zijn NRK afdeling volgens mij wel van dusdanig kleine schaal dat coördinatoren de beperkingen van hun vrijwilligers goed genoeg kunnen inschatten. Bovendien is het EHBO werk van het NRK (en van EHBO ver. etc.) lang niet zo intensief als bijvoorbeeld het werk van een SIGMA lid, waar ik een fysieke keuring weer wel erg belangrijk vind. Ik was ook verbaast dat ze dat er uit hebben gegooid...

Feit is dat als je als EHBO'er moeite hebt met op je knieën zitten, met tillen of met langdurige inspanning, je niet volledig kunt functioneren op die positie. Natuurlijk willen mensen zich blijven inzetten voor het goede doel, maar hun eigen veiligheid moet niet op het spel gaan staan en de organisatie moet zich bewust zijn van de beperkte functie van een lid.

Een medische keuring vind ik dus niet nodig zolang EHBO-voorzieners de capaciteit en kunde hebben om hun mensen in te schatten en de verleende zorg op peil te houden.

Met taal is het eigenlijk precies hetzelfde. Als EHBO'ers altijd met twee man op pad zijn kun je iemand die wat beperkt Nederlands spreekt best mee laten draaien zolang die in gezelschap is van iemand die wel ABN spreekt.

Bovendien, vrijwilligers zijn schaars de laatste tijd, je kunt niet meer zo kieskeurig zijn - alleen inspannen om de hulpverlening op peil te houden evenals de bezetting van diensten.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 2 april 2011, 18:19:29
Op een motorcross waar je soms over flinke bulten zand moet rennen/lopen is conditie wel handig en een fysiek gestel. Als ik er als eerste ben en mijn maatje loopt nog honderd meter achter me is dat niet samen werken

Ik ken ook een rode kruiser in een rolstoel die perfect zijn werk doet. EHBO technisch super, een slachtoffer liggend op de grond springt ie gewoon uit de rolstoel.
Veel valide mensen zouden er een voorbeeld aan mogen nemen.

Moet je niet als TV3 coordinator gewoon de juiste mensen op de juiste plek zetten?

Voor mij hoeft een keuring niet.

Ik ben zelf coordinator. Onze afdeling is zo klein dat wij echt geen keuze hebben om iedereen te plaatsen waar hij geschikt voor is.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #26 Gepost op: 2 april 2011, 19:11:35
Bij vrijwilligers of beroepskrachten in of voor de uitvoering van dezelfde en gelijkwaardige functie mag er wettelijk gezien geen verschil zijn ten aanzien van rechten en plichten. Dit geldt ook voor beloning en opleiding :-X
Als er voor beroepskrachten in een gelijkwaardige functie psychische of fysieke keuringseisen gelden, dan dienen die ook te gelden voor vrijwilligers. Tenzij je bewust een groep "zwakkere en onderbetaalde broeders" wil handhaven.

Je bent als EHBO vereniging of RK afdeling verantwoordelijk voor de veiligheid, gezondheid en welzijn van je EHBO-ers. Er is immers sprake van een soort arbeidsovereenkomst in de zin van de wet indien je mensen (lees EHBO-ers) inhuurt en/of inzet.

Alle EHBO-ers dienen zowel fysiek als psychisch ALLE EHBO taken te kunnen uitvoeren. Zij worden daar immers voor ingehuurd.
Een (eigen) medische verklaring omtrent het vermogen en geschiktheid om alle EHBO handelingen te kunnen verrichten is binnen de Nederlandse EHBO wereld absoluut op zijn plaats, maar wordt helaas als een groot taboe gezien.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 2 april 2011, 19:16:23
Hmm,

Ja het jammere is gewoon dat heel veel (Jonge) mensen weinig tijd heeft. En dat je er "oudere" mensen heen moet sturen die al heel lang bij het NRK zitten.

Zelf ben ik dan persoonlijk blij dat ik dan mijn aanvraag rond heb.

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #28 Gepost op: 3 april 2011, 02:23:03
Ik heb niet lang genoeg in het coördinaat gezeten (ben nu materiaalbeheerder) om mee te kunnen praten over het vol krijgen van diensten. Wel weet ik dat, zoals ik in het vorige bericht al aangaf, dat we als coördinaat wel weten wie er in de categorie 'zwakkere EHBO'er' en 'betere EHBO'er' zitten binnen onze afdeling (en ook enkele binnen omliggende afdelingen). Minder sterke EHBO'ers laten we nooit alleen staan en zetten we in gekoppeld aan een sterkere EHBO'er. Sommige gaan zelfs uitsluitend mee als 'derde man', net als stagiairs.

Dat iemand ingehuurd wordt als volledige EHBO'er kan ik inkomen, maar wij worden vaak gevraagd om de hulpverlening bij een evenement te verzorgen, niet om een x aantal EHBO'ers te leveren. Daar zit verschil in. Zouden we echt mensen verhuren, dan is er een punt, maar dat zou het verlies van minstens een kwart van het ledental van onze afdeling betekenen - zeker als we ook (hoge) eisen gaan stellen aan de sociale en mentale capaciteit van EHBO'ers. Er zijn genoeg EHBO'ers die ik niet vertrouw in een situatie waarbij er echt een leven op het spel staat, en dat is niets persoonlijks, puur mijn inschatten van hun fysieke maar vooral ook geestelijke capaciteit.

Vrijwilligerswerk is voor sommige mensen een soort sociale werkplek. Een plaats waar ze zich belangrijk kunnen voelen wanneer de rest van hun bestaan ze niet een dergelijke zelfwaardering doet ervaren. Niet dat ik nu incapabele EHBO'ers een hand boven het hoofd wil houden, maar op dit moment is het gewoon zo dat de mensen die er over gaan het niet over hun hart kunnen verkrijgen om mensen weg te sturen of omdat ze bang zijn te weinig vrijwilligers over te houden. Eigenlijk is dat ook geen excuus, maar het ongeluk wil dat de meest capabele EHBO'ers 40 uur per week werken of 40 uur per week studeren...

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening en reflecteert niet per se de mening van het coördinaat van het NRK mijn afdeling.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 3 april 2011, 09:29:50
Tenzij je bewust een groep "zwakkere en onderbetaalde broeders" wil handhaven.
Helaas gebeurt dat nog wel eens bij sommige EHBO-verenigingen en RK afdeling. Op zich is dat geen probleem, maar dan moet er inderdaad een coördinator staan die goed weet wat zijn mensen wel en niet (aan)kunnen. Vaak is het aantal vrijwilligers spaarzaam en zul je ook de zwakkere broeders moeten inzetten (op de juiste plaats) om aan je aanvraag te voldoen. Zoals Diederick terecht zegt, de verenigingen hebben voor sommige mensen ook ook de functie van sociale werkplek.

Keuringen en dergelijke liggen erg gevoelig. Denk ook aan de 'profcheck' of competentietest, waarbij vaak al lichamelijke beperkingen aan het licht komen: 'Ik heb last van mijn rug, ik kan nu de Rautek niet laten zien.' of 'Ik heb al jaren knieklachten, dat weten jullie, ik kan niet op mijn knieeen zitten.'

Nu zijn dat niet per se mensen die je niet kunt inzetten, op de juiste plaats kunnen ze heel waardevol zijn. Ga je deze mensen aan een medische keuring onderwerpen, dan zullen zij deels niet geschikt worden geacht voor het werk dat zij moeten doen, immers wordt van een EHBO;er verwacht dat hij hulp kan verlenen volgens (bv) het Oranje Kruis Boekje, en zul je ze dus 'aangepast werk' moeten geven waarbij zij niet of nauwelijks gehinderd worden. Ook heb je het grijze gebied van mensen met een (lichte) verstandelijke beperking, of een stoornis die het werken, denken en gedrag beïnvloed. Ik bedoel daar niets vervelends mee, maar ook dat maakt het lastig. Je kunt niet iemand op basis van 1 keuring inschatten. Ook daar komt de coördinator weer kijken, hij kent zijn mensen en zal ze op de juiste plaats moeten inzetten en bij sommige inzetten misschien niet inzetten.

Als er dan geen plaats meer is? Dat is lastig, want wie moet dan de knoop doorhakken dat iemand niet meer inzetbaar is, terwijl bijvoorbeeld het EHBO diploma nog steeds geldig is. Ik denk dat veel mensen zich daar niet aan willen branden.