Tenzij je bewust een groep "zwakkere en onderbetaalde broeders" wil handhaven.
Helaas gebeurt dat nog wel eens bij sommige EHBO-verenigingen en RK afdeling. Op zich is dat geen probleem, maar dan moet er inderdaad een coördinator staan die goed weet wat zijn mensen wel en niet (aan)kunnen. Vaak is het aantal vrijwilligers spaarzaam en zul je ook de zwakkere broeders moeten inzetten (op de juiste plaats) om aan je aanvraag te voldoen. Zoals Diederick terecht zegt, de verenigingen hebben voor sommige mensen ook ook de functie van sociale werkplek.
Keuringen en dergelijke liggen erg gevoelig. Denk ook aan de 'profcheck' of competentietest, waarbij vaak al lichamelijke beperkingen aan het licht komen: 'Ik heb last van mijn rug, ik kan nu de Rautek niet laten zien.' of 'Ik heb al jaren knieklachten, dat weten jullie, ik kan niet op mijn knieeen zitten.'
Nu zijn dat niet per se mensen die je niet kunt inzetten, op de juiste plaats kunnen ze heel waardevol zijn. Ga je deze mensen aan een medische keuring onderwerpen, dan zullen zij deels niet geschikt worden geacht voor het werk dat zij moeten doen, immers wordt van een EHBO;er verwacht dat hij hulp kan verlenen volgens (bv) het Oranje Kruis Boekje, en zul je ze dus 'aangepast werk' moeten geven waarbij zij niet of nauwelijks gehinderd worden. Ook heb je het grijze gebied van mensen met een (lichte) verstandelijke beperking, of een stoornis die het werken, denken en gedrag beïnvloed. Ik bedoel daar niets vervelends mee, maar ook dat maakt het lastig. Je kunt niet iemand op basis van 1 keuring inschatten. Ook daar komt de coördinator weer kijken, hij kent zijn mensen en zal ze op de juiste plaats moeten inzetten en bij sommige inzetten misschien niet inzetten.
Als er dan geen plaats meer is? Dat is lastig, want wie moet dan de knoop doorhakken dat iemand niet meer inzetbaar is, terwijl bijvoorbeeld het EHBO diploma nog steeds geldig is. Ik denk dat veel mensen zich daar niet aan willen branden.