Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?

Auteur Topic: Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?  (gelezen 12997 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #40 Gepost op: 4 april 2011, 03:03:39
Waarom zouden ze dan jou als "man" niet mogen sturen? Je kunt het wel een hele leuk sport vinden? Je zit er voor de hulpverlening als er iets zou gebeuren. En niet voor de vooroordelen die de ouders maken. Elke man nou over 1 kam scheren is ook een beetje waardeloos. Dan zouden we niks meer kunnen doen.

Toch kun je als man alleen soms in vervelende situaties terecht komen.
Ik heb het jaren geleden als jong broekie gehad dat bij een meisje van een jaar of 15, 16 door een aangespeelde bal de metalen steun van haar bh in haar borst terecht kwam. Ik was nauwelijks 6 jaar ouder en als enig aanwezige NRK-er was ik degene die iets verstandigs over die blessure moest zeggen.
Natuurlijk reageer je professioneel, maar zowel zij als ik voelden ons best wel wat opgelaten...
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #41 Gepost op: 4 april 2011, 09:13:55
Toch kun je als man alleen soms in vervelende situaties terecht komen.
Ik heb het jaren geleden als jong broekie gehad dat bij een meisje van een jaar of 15, 16 door een aangespeelde bal de metalen steun van haar bh in haar borst terecht kwam. Ik was nauwelijks 6 jaar ouder en als enig aanwezige NRK-er was ik degene die iets verstandigs over die blessure moest zeggen.
Natuurlijk reageer je professioneel, maar zowel zij als ik voelden ons best wel wat opgelaten...
Ik denk dat het vaak voor zowel slachtoffer als hulpverlener prettiger is om door het zelfde geslacht te worden geholpen. Uiteraard, als het niet anders is op dat moment, doet iedereen zo professioneel mogelijk zijn of haar werk.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #42 Gepost op: 4 april 2011, 10:26:08
Zullen we weer terug naar de oorspronkelijke discussie gaan? Namelijk of je vrijwilligers FYSIEK moet keuren.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #43 Gepost op: 5 april 2011, 20:33:42
Wat houd de keuring voor Sigma precies in en waarvoor dient het?

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #44 Gepost op: 8 april 2011, 17:46:50
Wat houd de keuring voor Sigma precies in en waarvoor dient het?
Wat de inhoud van de keuring is weet ik niet, want ik heb hem nooit gehad... Maar het nut er van is om te controleren of een vrijwilliger fysiek in staat is 8 uur non-stop zwaar werk te leveren, onder stressvolle omstandigheden. Dat zware werk gaat van het fijnere assisteren bij medische handelingen tot het grovere over een veld banjeren met twee ALS koffers.

Onder de omstandigheden waarin een SIGMA kan moeten opereren is het nou niet bepaald wenselijk om in de eigen gelederen afvallers te krijgen. Zeker omdat we een niet onbelangrijke taak binnen de GnKC hebben en die professionals natuurlijk niet in de steek willen laten.

Dat een EHBO'er af en toe echt niet in staat is om z'n eigen EHBO tas te dragen, op de knieën te gaan bij een s.o. of door eigen stommiteit bijna onderkoeld raakt - is vaak niet zo'n ramp. EHBO'ers worden wanneer ze echt belangrijk zijn ook massaal ingezet. Bij het SIGMA is dat toch wel even anders en moet je het de eerste paar uur als team met z'n achten redden - en ben je niet 95% van de tijd aan het wachten tot er iets gebeurt.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 8 april 2011, 19:46:28
Is dat eigenlijk ooit voorgevallen in dit land, dat SIGMA 8 uren non-stop heeft moeten buffelen? Zo ja, bij welke ramp was dat dan?

Citaat
Maar het nut er van is om te controleren of een vrijwilliger fysiek in staat is 8 uur non-stop zwaar werk te leveren, onder stressvolle omstandigheden.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #46 Gepost op: 8 april 2011, 19:49:25
Ik heb van de zomer de keuring voor het sigma doorlopen.
Deze bestond uit een vragenlijst, antropometrische zaken als lengte, gewicht, gehoor, zicht, longfunctie, cholesterol, urine, en bloeddruk en een gesprek met de keuringsarts.

Heel hoge eisen zijn het niet, ik heb meer het idee dat het een soort van basismeting is, en je zult niet snel zakken, ook niet met diabetes of hypertensie, problemen aan het bewegingsapparaat zou eventueel kunnen, maar dat moet je zelf aangeven en ik denkt dat je zelf beter kunt inschatten of je het werk als SIGMA aankunt dan de keuringsarts.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 8 april 2011, 19:52:38
ik denk dat je zelf beter kunt inschatten of je het werk als SIGMA aankunt dan de keuringsarts.

Precies, dat denk ik ook. Iemand met wat voor beperking dan ook, op welk gebied dan ook, zal dat zelf wel aangeven. Aan bijna alles valt een mouw te passen.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #48 Gepost op: 9 april 2011, 10:07:09
moet diegene wel zijn verantwoordelijkheid nemen natuurlijk 8)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 9 april 2011, 11:56:08
...maar dat moet je zelf aangeven en ik denkt dat je zelf beter kunt inschatten of je het werk als SIGMA aankunt dan de keuringsarts.

Hm. Ik denk dat je daarmee de keuringsarts een beetje tekort doet. Oke, een keurig is relatief oppervlakkig en kijkt vooral vanuit medisch en niet vanuit functioneel oogpunt. Toch kan er bij een keuring al een aardige inschatting gemaakt worden. De kandidaat zal inderdaad eerlijk moeten zijn over zijn eigen mogelijkheden en een goed zelfinzicht moeten hebben. Nu denk ik echter wel dat die mogelijkheden soms overschat worden, en men liever zwijgt over tekortkomingen omdat men graag toegelaten wil worden tot de SIGMA. (daarmee wil ik niet generaliseren).

Gelukkig zijn er altijd oplossingen te bedenken voor beperkingen, daar zijn we in Nederland erg goed in. Moet ook wel, anders wordt het weer lastig om het team te vullen ;).