B vervoer

Auteur Topic: B vervoer  (gelezen 14762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #20 Gepost op: 30 december 2010, 14:17:59
Je kunt de categorieën ook bekijken als laag, middel en hoog complex. De 'B-ambulances' zijn anders ingerichte wagens bedoeld voor het laag complex, liggend vervoer. Als er om wat voor een reden een rit van een middel of hoog complex niveau uitgevoerd moet worden, dan zal daar een 'A-ambulance'voor worden ingezet en dat kan dus ook zijn voor een rit met een B-urgentie.
De categoriën A (A1 en A2) en B (B1 en B2) geven niet de complexiteit aan, maar wel de tijd waarbinnen een ambulance ter plaatse moet zijn.
Geloof niet alles wat je denkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 30 december 2010, 22:17:38
En zo kan dus een patient waarvoor besteld vervoer is aangevraagd dwz een tijd is ingepland om hem over te plaatsen naar een ander ziekenhuis gewoon een B vervoer zijn, ambu gaat met B urgentie naar ziekenhuis om aldaar bij een complexex patient de reis naar het andere ziekenhuis onder een A1 urgentie aan te vangen. Zoals Peter zegt betreft het de urgentie van de zorg/vervoer, B vervoer is alle besteld vervoer, dus alle niet 112 vervoeren. Afhankelijk van de complexitieit van de patient, vervoersafstand etc kan onder A1 een B rit worden uitgevoerd. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #22 Gepost op: 1 januari 2011, 22:17:19
Het b vervoer door externe is een grote besparing op de zorg.
Nu op de ambu zit een chauffeur die een sosa opleiding heeft en een dure pleeg.

Waarom zouden ze mensen moeten vervoeren naar huis of een andere zorginstelling met bv een gebroken heup/been of andere simpele dingen.
Voor dit soort ritten is geen extra zorg nodig en kan dus goedkoper door een taxichauffeur met EHBO diploma en een verzorgende IG (als dit al nodig is)

Zo kunnen op sommige standplaatsen heel veel ritten geschrapt worden.

Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd tot dat er bedrijven genoeg zijn die dit gat in de markt zien, ik zie hem wel!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2011, 23:37:41
Nu zie ik de laatste tijd via p2000 dat in mijn regio (ZHZ) een ambu met B prio naar de post bij mij in de buurt
worden gedirigeerd omdat de gewone ambu die daar staat naar een melding is gegaan. Het wil dus niet
altijd zeggen dat als een ambu een B rit krijgt deze ook een patient moet vervoeren.

Was laatst zelfs toen de eigenlijke ambu een melding had, en de vervanger ook een melding kreeg dat er een RR
met B naar de post moest.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2011, 00:14:10
Customs, ik weet niet in hoeverre je bekend bent in de ambulancewereld, maar de situatie die jij beschrijft noemt men VWS (Voorwaardescheppend). Dit wordt inderdaad gedaan om de ambulancedekking van een gebied zo veel mogelijk zonder gaten te houden. Zo'n paraatstelling heeft echter geen enkele vorm van spoed en daarom gebruiken veel centralisten voor zo'n rit een B-urgentie.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #25 Gepost op: 2 januari 2011, 00:19:32
Ik ben in dusvere bekend met de ambuwereld dat ik weet wat de gradaties A1,A2 en B zijn (B2 is trouwens nieuw voor mij) en weet
ook dat dit vervoer is om er voor te zorgen dat er voldoende restdekking is. Dit werd volgens mij in het verleden ook wel eens
gedaan doormiddel van een A2 melding. Het ging mij er echter om dat naast het daadwerkelijk vervoeren van patienten ook dus
de restdekking (welke zonder patient word gereden) onder de B valt.

Of ik moet dit topic verkeerd hebben geinterpreteerd dat het alleen om het vervoer van patienten gaat, dan verontschuldig ik
mij voor mijn opmerking.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #26 Gepost op: 2 januari 2011, 00:28:43
Je hoeft je niet te verontschuldigen, hoor! Zelfs al was je opmerking verkeerd geplaatst, dan had je weer wat geleerd en dat willen we toch juist? :)

Misschien begrijp ik je verkeerd en weet je dit al lang, maar de B-urgentie is per definitie voor het vervoeren van patiënten. Het gaat om Besteld vervoer, en de naam zegt het dus al: vervoer voor patiënten dat voortijdig aangevraagd en ingepland is. Het is echter zo dat, wanneer een ambulance een VWS-rit krijgt, er vaak een B aan wordt gehangen. Zo weet de ambulancebemanning meteen dat het om een VWS'je gaat en het rijgedrag van een VWS-rit is eigenlijk ook gelijk aan een reguliere B-rit.
Al met al zijn B-urgenties alleen voor besteld vervoer, maar VWS-ritten krijgen uit gemak vaak ook een B.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #27 Gepost op: 2 januari 2011, 17:37:33
Dit ligt ook weer aan de regio. In Utrecht (en zo zijn er meer) krijgen VWS-ritten een A2 status.
Geloof niet alles wat je denkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 3 januari 2011, 17:29:14
Maar goed al dat ''geneuzel'' over A1, A2, B, C ritten etc dat is meer een intern logistiek verhaal dan dat de buitenwacht of de patient in kwestie er veel mee kan...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #29 Gepost op: 4 januari 2011, 09:18:50
Precies, als het ambu-team (zowel A- als B-auto) maar weet wat ze moet doen met de aangegeven prioriteit.
Geloof niet alles wat je denkt.