Beste EHBO-er,
Er is een verschil tussen iemand die roept iets uitstekends te hebben tegen de hoofdpijn (hij adviseert dan om bij hoofdpijn dat middel te nemen) en iemand die op de vraag: heeft U een paracetamol want ik heb hoofdpijn, dan zegt: Ja, die heb ik bij me. Of dat nou als privé-persooon is of als EHBO'er. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat als EHBO'er, Rode Kruis vrijwilliger of anderszins, je niet op het gebied van het verstrekken van medicijnen moet begeven. Maar, het hoofdpijntabletje als service verstrekken omdat iemand er specifiek om vraagt, dat moet toch kunnen?!
Zeker, paracetamol kan leverbeschadigingen veroorzaken, maar dan wel bij inname van 4 gram (of meer) in één dosis, dan wel bij chronisch misbruik (meer dan de aangegeven dosis per 24 uur gedurende meerdere dagen).
En, een goed dienstverlener is er geen minder goede dienstverlener om als hij een paracetamoltablet geeft aan iemand die daar - met redenen omkleed - specifiek naar vraagt. Ik zou er in ieder geval geen moeite mee hebben. Maar goed, ik heb nooit paracetamol bij me...