paracetamol

Auteur Topic: paracetamol  (gelezen 23301 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Michel

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2003, 14:14:14
Het lijkt allemaal zo simpel, heeft iemand hoofdpijn dan geef je toch zo'n paracetamol?
Maar ik zeg dat het ook heel simpel is; het geven van een paracetamol is een verpleegkundige handeling, dus niet één van een EHBO'er. Het is juist van de EHBO'er te verwachten dat hij weet dat een paracetamol niet altijd goed is. Dan doe je dat toch ook niet? Tenminste niet op jou verantwoordelijkheid.
Een volgens mij goede, al door andere aangedragen oplossing, is niet geven of een verklaring laten ondertekenen dat ze het het op eigen verantwoording hebben ingenomen. Veel succes.

Groeten van Michel

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2003, 14:22:14
Michel,

Voor de duidelijkheid: het geven van een paracetamol als pijnstiller aan iemand die meldt pijn te hebben, is geen verpleegkundige handeling! Verpleegkundigen mogen nl. (net als EHBO'ers...) geen medicijnen voorschrijven! Wel mag een verpleegkundige medicijnen verstrekken in opdracht van de arts: daarvoor is een medicatieopdracht nodig waarop staat welk geneesmiddel aan welke patiënt moet worden gegeven, welke sterkte en hoe vaak per dag.

Paracetamol is als OTC-medicijn bedoeld voor zelfmedicatie, net als b.v. ibuprofen (Brufen, Nerofen). Daar is dus geen voorschrift van de arts vor nodig, alleen het gezonde verstand van degene die het medicijn nodig denkt te hebben.

De hele discussie lijkt zich een beetje te gaan herhalen, en dat is natuurlijk voor een forum niet de bedoeling. Ik zal het probleem eens voorleggen aan de kaderinstructeurs in mijn NODE-kring, en horen wat di ervan vinden.

Bytehunter

• Junior gebruiker
  • **
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2003, 15:40:30
Jos,

Zoals ik al eerder heb getypt, is het onderwerp afgelopen maandag tijdens mijn cursus aanbod gekomen.

Hier werd gezegd dat je als E.H.B.O 'er geen paracetemol mag verstrekken. Dit is overigens voor alle geneesmiddelen/medicijnen

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2003, 15:48:04
Bytehunter,

Met alle respect voor degene die deze uitspraak heeft gedaan: ik denk daar als kaderinstructeur iets genuanceerder over, vandaar mijn idee om dit eens te toetsen bij een groep kaderinstructeurs.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2003, 00:20:26
Jos, persoonlijk ben ik het, zoals je het nu formuleerd, helemaal met je eens.
Maar in algemene zin is het RK beleid om geen paracetamol aan hulpvragers te verstrekken.

Daar houd ik mij in algemene zin dan ook aan.  ;D

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2003, 00:24:57
Is duidelijk, en daar is het algemene beleid dan ook voor om je er in algemene zin aan te houden.
Ik laat in het weekend wel wat terug horen.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2003, 08:39:23
hoi jos

ik ben benieuwd naar je reactie.

hoi ehbo'er (de persoon :P)

Vanzelf dat ik me houd ik mij aan de richtlijn. Maar daarom is het wel eens goed om er over te praten. toch.

max

bert

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2003, 09:08:51
Toch even proberen mijn bijdrage te leveren.

Je spreekt over aansprakelijk stellen. Wel als iemand iets bij een drogist, buren, .. gaat halen, zal hij die zeker niet aansprakelijk stellen. Maar jij bent als EHBO'er in een medische functie en hebt daar een bepaalde verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid is bovenaan beperkt door te zeggen wat je niet mag, en onderaan door aan te geven wat je allemaal mag.

Deze begrenzing is er om in de eerste plaats JOU te beschermen. Want iemand die een anafylaxische reactie doet of een acute leverinsufficientie (in Engeland is paracetamol de oorzaak van 70% v/d hyperacute leverinsufficientie ... ook bij kleine dosis!!!) zal je wel aanklagen. (of er is toch een grote kans) en als hij dat niet doet zal je hoe dan ook verschillende uitbranders krijgen en zelfs risico lopen uit je organisatie gezet te worden (in België toch).

Dus je bent inderdaad perfect in staat om paracetamol te geven, maar in je functie als EHBO'er hoort dat niet tot je taken en ben je echt beter dat je dat niet doet, voor je eigen veiligheid.

bert

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2003, 10:55:18
Bert,

Toch even een reactie op jouw stelling:
"Maar jij bent als EHBO'er in een medische functie en hebt daar een bepaalde verantwoordelijkheid." Als EHBO'er heb je géén medische functie. De taak van een EHBO'er is om in voorkomende gevallen door het bieden van deskundige hulp bij ongevallen te voorkomen dat erger ontstaat tot deskundigen het van je overnemen (even kort door de bocht gesteld). Daarnaast heeft de EHBO'er een functie als hij/zij aanwezig is bij evenementen. Maar die functie is om in voorkomende gevallen hulp te verlenen. Soms definitieve hulp (denk aan pleister plakken, splinter verwijderen, hulp bij flauwvallen), soms eerste opvang om door te sturen.

Je komt in het grijze gebied van het hulpverlenerschap bij het geven van een paracetamol als de hulpvrager er specifiek om vraagt, dat realiseer ik me maar al te goed.

bert

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 9 januari 2003, 18:29:46
wat ik maar bedoelde met medische functie is dat je door de gemiddelde man in de straat aanzien zal worden als iemand die op medisch vlak meer kennis heeft als hijzelf. Als jij dan paracetamol geeft, en er gaat iets mis, dan zal hij je dat kwalijk nemen.

Z'n buurman zal hij niets verwijten want die weet er evenveel van.

Ik hoop dat je zo mijn punt beter snapt.