Het betreft weldegelijk de rampenzender aansturing.
Echter is het ook te gebruiken om zelf geschreven informatie ipv de standaart te laten tonen.
Er is in dit geval geen sprake van een ramp, dat bedoel ik.
In Nederland bestaan dertien rampenzenders. Dit zijn de publieke regionale omroepen. Deze zenders houden de burgers op de hoogte als er een ramp in hun regio gebeurt. Anders gezegd: de regionale publieke omroep is de aangewezen 'rampenzender' voor Nederland.
Afgesproken is dat zowel in het acute geval van een dreiging van gevaar, als voor het op de hoogte houden van de bevolking, de publieke regionale omroepen als rampenzender fungeren
Is er sprake van dreigend gevaar? Stank kan hooguit vervelend zijn, lijkt me. Daarom is het in dit verband een stukje informatieverschaffing en dat is wat anders als (lees goed) "optreden als rampenzender". In het laatste geval wordt dikwijls de complete programmering omgegooid omdat vrijwel de gehele uitzending in het teken staat van "de ramp".
Daar denk ik aan als ik zie "aansturing rampenzender", met andere woorden "RTVNH gaat optreden als rampenzender". Dat probeer ik slechts te ontkrachten...