Persoonlijk vind ik dat we op dit forum ook nu niet moeten speculeren over het hoe en waarom, totdat er officiële mededelingen komen van de bevoegde en ter zake kundige instanties.
(Geen kritiek op personen, puur mijn eigen mening).
Dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt geeft aan dat die instanties het ook hoog opnemen, en er zeker goed onderzoek zal worden gedaan om feiten vast te stellen. Vergeet niet dat ook ooggetuigen ter plaatse geen zicht hebben op het totaal plaatje, alleen wat er in hun omgeving is gebeurd.
Wel wil ik een aantal nuances aanbrengen, vooral over wat men exact gezegd heeft op de persconferentie (die ik in zijn geheel heb gezien)
- Ten eerste heeft men gezegd dat alle doden niet in de tunnel
zijn aangetroffen, maar de meesten bij een trap die afgesloten was, waar mensen toch op probeerden te klimmen. Er is verder geen uitspraak gedaan over waar en hoe deze mensen aan hun einde zijn gekomen.
- "Rampe" is geen "ingang" maar helling, die in dit geval als toegang diende. Op de persconferentie is gezegd dat deze nooit is afgesloten door de organisatie of Politie.
Die trap is dus te zien in deze post:
Chaos vor dem Tunnel - Massenpanik - Loveparade 2010
De doden zijn dus niet aangetroffen in het stuk wat je op de video ziet in deze post:
Op dit filmpje is duidelijk te zien dat de druk op het hele kleine buffer ruimte heel erg op loopt. Mensen worden steeds meer tegen het hek aangeduwd door de menigte daar achter. En ze kunnen geen kant op.
19 Tote bei Drama Love Parade Duisburg.