Nou, reken maar dat het vóórkomt hoor! De hoogte van de bloedsuiker hoeft niet veel te zeggen: Ieder lichaam reageert anders op de hoogte van hun bloedsuiker. De ene patiënt zal bv bij 20 niets voelen, terwijl een ander al suf wordt...
Het is zelfs een levensbedreigende situatie, moetv zeker niet onderschat worden!
Bij een hyperglycaemie treden er complexe verschuivingen op in de electrolyten: Er wordt heel veel vocht uitgescheiden (bedenk dat iemand met een hyper ook veel moet plassen en dorst heeft), en de electrolyten worden door de war gestuurd. Vaak is een "hyperglycaemisch coma" daarom ook een IC indicatie!
U bent dan ambulanceverpleegkundige, maar ik wil toch even sterk de aandacht richten op de HYPO of te wel te laag bloedsuiker.
Mijn vader ondervind dat aan den lijfe en mijn ervaringen over hem is dat je eerder zorgen zou moeten maken met een hypo dan een hyper.
Het komt zo nu en dan voor dat hij gewoonweg zwetend
op de bank of stoel zit en gewoon weg de neiging heeft om het bewustzijn te verliezen.
Hij moet continue zijn suiker in de gaten houden en is,
behoorlijk afgevallen.
(hij was te zwaar, en is bovendien hartpatient).
Sinsdien moest hij de dosering insuline behoorlijk aanpassen, doet hij dat niet dan daalt z'n bloedsuiker zodanig dat hij dan in een hypo raakt en vervolgens, wat al een paar keer gebeurd is, het bewustzijn verliest.
Hij heeft het nu wel onder controle, maar een te laag bloedsuiker en hartpatient........