Verouderde seinen op rampspoor StavorenSTAVOREN - Het spoor bij Stavoren, waar zondagavond een trein dwars door een winkel reed, is voorzien van een oud systeem van seinborden. Ook de automatische treinbeveiliging werkte niet. Er staan geen brandende oranje of rode seinen, maar drie borden die 's avonds niet zijn verlicht, schrijft het AD.
Dat blijkt uit het officiële spoorschema van spoorbeheerder Prorail dat in bezit is van deze krant. Dit oude seinbordensysteem wordt nog amper toegepast op reguliere spoorlijnen in Nederland.
De borden, op ongeveer één kilometer van Stavoren, dienen als oranje sein: de trein moet langzamer gaan rijden om op tijd stil te staan bij het volgende rode sein. Stavoren heeft echter geen rood sein: op het stootblok staat een stopbord. Ook onverlicht.
In plaats van te letten op oranje en rode seinen, moesten de machinisten in Stavoren letten op de onverlichte borden. De kans is groot dat de machinisten de borden hebben gemist. Het ongeval gebeurde 's avonds laat. De trein is vermoedelijk met hoge snelheid door het stootblok gereden.
Na het missen van de seinborden greep ook het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB) niet in, omdat er op de trein en in het spoor bij Stavoren twee verschillende versies van ATB worden gebruikt. Hierdoor is het mogelijk dat een trein na het missen van seinen of borden met hoge snelheid doorrijdt.
Om zonder werkende treinbeveiliging te rijden, hebben werktreinen een ontheffing nodig van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, bevestigt een woordvoerder van Prorail. "Een gebruikelijke procedure. Of en hoe die ontheffing is gegeven, is deel van het onderzoek.''
Op dit type werktreinen zit een goedkopere versie van treinbeveiliging, die is geïnstalleerd nadat een trein van dit type eerder betrokken was bij een ongeval in Zwolle in juni 2007, blijkt uit documenten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Inspectie vond het toen voldoende dat werktreinen worden uitgerust met 'een vereenvoudigde vorm van ATB', meldt het officiële onderzoeksrapport. Dit vereenvoudigde systeem werkt niet op het spoor bij Stavoren en op veel andere sporen in het noorden en oosten van het land.
De werktrein kwam zondag uit Rotterdam en is tot aan Zwolle getrokken door een locomotief die wél een werkend veiligheidssysteem had, melden bronnen uit de spoorwereld. Was deze locomotief met de werktrein doorge
treden naar Stavoren, dan had het ongeval niet kunnen plaatsvinden. Waarom de werktrein het laatste stuk zelf heeft gereden, zonder beveiliging, is niet duidelijk. Dat is onderdeel van het onderzoek, maar het is volgens de spoorbeheerder niet in strijd met de regels. De inspectie heeft inmiddels de veiligheidsvergunning van aannemer BAM ingetrokken. De werktrein reed onder supervisie van BAM.
Bron: AD.nl