Ook Prorail blunderde bij Stavoren
AMSTERDAM - Ook spoorbeheerder Prorail heeft fouten gemaakt bij het ongeluk in Stavoren. Twee borden die snelheidsvermindering moesten aangeven langs het traject, bleken er helemaal niet te staan.
De borden stonden wel in de wegwijzer, het boekje voor de machinist waar de seinen en dergelijke in staan.
Prorail meldt de blunder in een vertrouwelijke brief van 5 augustus aan de vervoerders. ,,Op de BVS-tekening bij Stavoren staan een snelheidverminderingsbord en snelheidsbord vermeld op respectievelijk km 49.375 en km 50.000. Deze borden zijn echter fysiek niet langs de baan aanwezig", schrijft de spoorbeheerder. Prorail meldt verder dat ,,het vaststellen van de oorzaak en mogelijke corrigerende maatregelen met de hoogste prioriteit wordt uitgevoerd".
Opmerkelijk is dat Prorail vorige week Spoorflex, het bedrijf dat de veiligheidsbegeleiders voor de ramptrein in Stavoren leverde, schorste. Omdat na onderzoek meerdere "ernstige houding- en gedragsfouten tijdens de begeleiding van treinen" aan het licht kwamen.
Bellen
Het ontbreken van de borden geeft de buitenlandse machinist de mogelijkheid te zeggen dat hij wachtte op de snelheidsverminderingsborden, maar dat hij die niet gezien heeft. Dat pleit hem waarschijnlijk niet vrij. Omdat aan het einde van het traject een stopbord staat. Mogelijk heeft hij dit bord en het station gemist, omdat na de laatste reizigerstrein op het station de lichten worden gedoofd. Ook zou de machinist aan het bellen zijn geweest op het moment dat hij het station naderde.
Uit de vertrouwelijke gegevens blijkt dat de machinist niet heeft geremd. Met volle vaart schoot hij door het stootblok op het station, ramde een tankwagen en denderde door een watersportwinkel.
Bron: Telegraaf