TIS 3.1 Trein door winkelstation - Stavoren 25-07-2010

Auteur Topic: TIS 3.1 Trein door winkelstation - Stavoren 25-07-2010  (gelezen 14295 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2010, 09:44:40
Ook Prorail blunderde bij Stavoren

AMSTERDAM -  Ook spoorbeheerder Prorail heeft fouten gemaakt bij het ongeluk in Stavoren. Twee borden die snelheidsvermindering moesten aangeven langs het traject, bleken er helemaal niet te staan.

De borden stonden wel in de wegwijzer, het boekje voor de machinist waar de seinen en dergelijke in staan.

Prorail meldt de blunder in een vertrouwelijke brief van 5 augustus aan de vervoerders. ,,Op de BVS-tekening bij Stavoren staan een snelheidverminderingsbord en snelheidsbord vermeld op respectievelijk km 49.375 en km 50.000. Deze borden zijn echter fysiek niet langs de baan aanwezig", schrijft de spoorbeheerder. Prorail meldt verder dat ,,het vaststellen van de oorzaak en mogelijke corrigerende maatregelen met de hoogste prioriteit wordt uitgevoerd".

Opmerkelijk is dat Prorail vorige week Spoorflex, het bedrijf dat de veiligheidsbegeleiders voor de ramptrein in Stavoren leverde, schorste. Omdat na onderzoek meerdere "ernstige houding- en gedragsfouten tijdens de begeleiding van treinen" aan het licht kwamen.

Bellen

Het ontbreken van de borden geeft de buitenlandse machinist de mogelijkheid te zeggen dat hij wachtte op de snelheidsverminderingsborden, maar dat hij die niet gezien heeft. Dat pleit hem waarschijnlijk niet vrij. Omdat aan het einde van het traject een stopbord staat. Mogelijk heeft hij dit bord en het station gemist, omdat na de laatste reizigerstrein op het station de lichten worden gedoofd. Ook zou de machinist aan het bellen zijn geweest op het moment dat hij het station naderde.

Uit de vertrouwelijke gegevens blijkt dat de machinist niet heeft geremd. Met volle vaart schoot hij door het stootblok op het station, ramde een tankwagen en denderde door een watersportwinkel.

Bron: Telegraaf
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 13 september 2011, 12:25:53
Ravage Stavoren door gebrekkige veiligheid  

DEN HAAG - Het treinongeval bij Stavoren in juli 2010 is veroorzaakt doordat bedrijven het niet zo nauw namen met de veiligheid. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een dinsdag gepubliceerd rapport.
Zo verzuimde spoorbeheerder Prorail voldoende veiligheidseisen te stellen aan verscheidene aannemers. ''Het onderzoek schetst een ontluisterend beeld van de beheersing van de veiligheidsrisico’s.’’

Remsysteem
De onderhoudstrein schoot door de stootblokken, sloeg een gat van 30 meter in een watersportwinkel, schoot nog eens 100 meter door en eindigde op een winkelplein. De machinist van de zogenoemde slijptrein reed niet zelf, maar begeleidde een Italiaanse collega.
Het ongeval gebeurde doordat de machinist een volgens de raad ongebruikelijk sein niet opvolgde en het remsysteem niet functioneerde. Dat systeem communiceerde bovendien onvoldoende met een dergelijk systeem op de spoorbaan. Ook constateerde de raad in werktekeningen fouten en ontbraken langs het spoor bepaalde hectometerbordjes.

Begrenzing snelheid
Prorail wil dat er voor de begrenzing van de snelheid van onderhoudstreinen tot 40 kilometer per uur een systeem komt waardoor machinisten die beperking niet handmatig kunnen uitzetten, zoals nu het geval is.
Dat laat de spoorbeheerder dinsdag weten in een eerste reactie op het kritische rapport van de Onderzoeksraad.

Geschrokken
Het rapport toont volgens Roel Berghuis van FNV Spoor aan dat spoorwegveiligheid van iedereen is maar tegelijkertijd van niemand. Berghuis is geschrokken van de ''stevige toon'' in het rapport.
Volgens hem verliezen alle partijen uit het oog dat het spoorsysteem een samenhangend geheel is. ''Personenvervoerders, goederenvervoerders en onderhoudsbedrijven worden momenteel vooral ‘geprikkeld’ om de eigen belangen na te streven."
http://www.nu.nl/binnenland/2614098/ravage-stavoren-gebrekkige-veiligheid.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 13 april 2012, 15:59:11
Machinist treinongeval Stavoren niet vervolgd

bron: http://www.om.nl/actueel-0/nieuws-persberichten/@158708/machinist/
12 april 2012 - Arrondissementsparket Leeuwarden

Het Openbaar Ministerie (OM) in Leeuwarden concludeert na uitgebreid onderzoek door het KLPD (Spoorwegpolitie) naar het treinongeval in Stavoren van juli 2010 dat strafrechtelijke vervolging van de 60-jarige machinist uit Goor niet opportuun is.  

Eerder, op 11 april 2011, berichtte het OM dat zij strafvervolging zou instellen tegen de destijds 59-jarige man. Het KLPD (Spoorwegpolitie) verrichtte na het incident uitvoerig onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Uit het definitieve proces-verbaal dat het KLPD opmaakte naar aanleiding van dit strafrechtelijke onderzoek blijkt onder andere dat er gebreken zijn geconstateerd aan het spoorbaanvak. Ook zou er sprake zijn van onvolkomenheden in de werkopdracht van de machinist. Op basis van alle voorhanden zijnde onderzoeksbevindingen is het OM tot de conclusie gekomen dat strafrechtelijke vervolging van de machinist niet opportuun is.

Slijptrein Speno schoot op 25 juli 2010 in Stavoren door een stootjuk, ramde een tankwagen en verpulverde de watersportzaak van Henk de Groot, met een grote ravage tot gevolg.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid
Op 13 september 2011 publiceerde de Onderzoeksraad voor de Veiligheid haar definitieve bevindingen naar aanleiding van het onderzoek dat zij los van het strafrechtelijk onderzoek deed naar dit incident. Van het rapport en de bevindingen van de Onderzoeksraad heeft het OM kennis genomen.
Samen sterk in de hulpverlening!