Nog wat oudere info:
http://steinmeijer.blogspot.com/2003/08/uit-vlienieuws-dd-6-8-203-zeiljacht.htmlUit : Vlienieuws dd 6-8-203
Zeiljacht met motorstoring op zee is de officiele titel boven dit KNRM bericht .
Maar er staat eigenlijk:
'de KNRM en Rederij Noordgat hebben weer hooglopende ruzie.'
Om 15.00 uur zijn wij samen met de “ Leng “ uitgevaren naar het zeiljacht “ Dione” PG 5441 dat nabij de inloop van het Zuider Stortemelk problemen met zijn motor had gekregen en bij het K.W.C Den Helder op kanaal 16
specifiek om de hulp van de KNRM had gevraagd.
Ook de Typhoon en de Northern Diver waren naar het zeiljacht onderweg, alsook de reddingboot Frans Hogewind welke toevallig in de haven van West Terschelling lag vervoegde zich ook bij ons.
De schipper van de “ Dione” vroeg om 15.13 uur op kanaal 16 hoe lang het zou duren voor dat wij bij hem konden zijn en ons antwoord was “ binnen 2 minuten “ en de schipper maakte nogmaals duidelijk dat hij alleen gebruik van de KNRM wilde maken en op ons zou wachten
Om 15.15 uur lagen wij bij de “Dione“ doch konden nog niet langszij komen daar de Northern Diver aan haar bakboorboords kant lag en de “Typhoon” nog bezig was met zich los te maken van haar achtersteven.
Nadat de “Leng “ een opstapper aan boord v/d “ Dione “ had gezet konden wij onze sleeptros overgeven en om 15.20 uur hadden wij het jacht op sleeptouw en zijn de “Typhoon” en de Northern Diver huiswaarts gegaan en onze collega redders zijn met de “ Frans Hogewind “ om +/- 15.45 uur terug naar station gegaan.
Om 16.05 uur lagen wij voor de haven en de Leng” maakte achter op de “ Dione “ vast en om 16.15 uur lagen wij gezamenlijk afgemeerd in de haven van Vlieland.
Schipper A. Boon, Graaf van Bylandt
Vl2003-64
Geplaatst op 06-08-2003 13:11
Bron: KNRM 05-08-2003
De rivaliteit tussen de 'redders' en de 'bergers' is een bon van veel pret, of van veel ellende, in ieder geval van veel gedoe waar het convenant dat ze gesloten hebben niet veel aan verholpen heeft, zo te merken ....
"More about that story later ...."
grjoep
http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=230KNRM sluit convenant met Rederij Noordgat
Terschelling, 15 januari 2003
De KNRM sloot in het verleden een convenant met verschillende gerenommeerde bergingsbedrijven. Met onder andere Smit en Wijsmuller maakte de KNRM sluitende afspraken over hulpverlening aan vaartuigen door reddingboten van de KNRM. De essentie van dit convenant is dat de KNRM onder bepaalde voorwaarden een schip moet laten aan een tevens onderweg zijnde berger, maar dat de KNRM in andere -nader omschreven- omstandigheden ook vrij is om aan een schip hulp te verlenen. Rederij Noordgat was tot voor kort niet bereid tot het ondertekenen van een dergelijk convenant. Mede daardoor was de relatie tussen het Terschellinger bergingsbedrijf en de in die regio opererende KNRM-reddingstations van tijd tot tijd gespannen. Sommige aanvaringen’ haalden de pers en waren schadelijk voor het imago van redding en hulpverlening in het algemeen.
Dankzij aanhoudende pogingen om al pratend tot een werkbare situatie te komen, heeft Rederij Noordgat uiteindelijk toch besloten om het convenant met de KNRM te ondertekenen. Beide partijen hebben de verwachting uitgesproken dat de schriftelijke afspraken de relatie ten goede zullen komen.
De basis van het convenant is al niet echt optimaal te noemen...