De grotere boten worden gewoon gekeurd alleen niet voor de binnenvaart en daar valt het wad en IJsselmeer en overige binnenwateren wel onder
alle nieuwe schepen boven de 20 meter (ongeacht functie, dus ook pleziervaart!) moeten tegenwoordig bij ingebruikname gekeurd worden voor een Certificaat van Onderzoek plus CE-keur, voor de oudere schepen geldt een overgangsregeling tot 2018. Voor alle wetgeving hierover plus een samenvatting kijk je op de site van Expertisebureau Bos:
http://www.xs4all.nl/~bosq/downloads_wetten.htmUit die keuring blijkt wat jouw schip kan en mag en of je dus bijvoorbeeld droge lading, containers, gevaarlijke stoffen of passagiers mag vervoeren en vooral hoeveel dan. Als het een pleziervaartschip is wordt er aangegeven voor welke wateren het beschikt wordt bevonden en als het een sleper is hoeveel hij mag slepen. Dat de grote KNRM-schepen worden gekeurd voor een Certificaat van Onderzoek is mooi, maar de vraag is natuurlijk: wat staat er in het Certificaat? Zijn ze gekeurd als pleziervaart? sleepboot? reddingboot?
Ik weet eigenlijk niet eens of 'reddingboot' een categorie is voor het Certificaat van Onderzoek? Ik ben wel benieuwd onder welke categorie ze worden gekeurd als die er niet is?
Afhankelijk van die keuring val je dan namelijk ook in een andere categorie vaarbewijzen! Als de categorie 'reddingboot' onder de pleziervaart valt heb je nu namelijk alleen nog een Klein Vaarbewijs nodig en straks een Groot Pleziervaartbewijs (=KvB + prakijkexamen op je eigen schip). Als 'reddingboot' onder beroepsvaart valt of als ze gekeurd zijn als sleepboot, dan heb je een Groot Vaarbewijs nodig!
We dwalen wel een beetje af, maar heb me jarenlang in deze droge theorie verdiept voor ons voormalig vrachtschip bij Scouting en ben nu wel benieuwd hoe dit werkt bij de reddingsdiensten