KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44675 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #170 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:49:16
Iedereen gaat er van uit dat de knrm niet aan alle eisen voldoet en gooit verschillende zaken hier op het forum, is er gekeken in hoe verre de knrm hier niet aan voldoet.

9910001

Als de KNRM Harlingen mocht slepen dan hadden ze toch ook geen bekeuring gehad en had de burgemeester zich ook niet druk hoeven te maken voor zijn club... ::) ;) Een logische gevolgtrekking dus! O0

Is er ergens een overzicht op het WWW te vinden van de CvO's?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #171 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:54:55
Blijkbaar voldoet de sleper er ook niet aan...


De tempest en de Typhoon niet, daar kreeg hij dan ook terecht een boete voor. De Tug Hunter wel.

Maar het voorstel was om vanuit het dichterbij gelegen Harlingen een legale sleepboot te laten komen.

Natuurlijk zijn die jongens van Noordgat ook geen lieverdjes, als er een paar centen te verdienen zijn proberen ze ook de wet te ontduiken. Maar als zij een bekeuring krijgen, wordt die gewoon betaald.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #172 Gepost op: 11 augustus 2010, 13:03:41
Is er ergens een overzicht op het WWW te vinden van de CvO's?

Het verlenen van de certificaten is door Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW, waar het SI in op blijkt te zijn gegaan) uitbesteed aan aangewezen particuliere bureaus's (denk aan expertbureau's en verzekeraars) en zij doen zelf alleen nog maar 'inspectie en controle op basis van risicoprofielen'. Oftewel: Als je wordt aangehouden moet jij je papierwerk op tafel leggen en de bewijslast is aan jou! Ik vraag me af of er wel sprake is van een centrale registratie: bij certificering ontvang jij een papieren certificaat en met dat papiertje kun jij aantonen wat jouw schip kan en mag (slepen, hoeveel ton laden etc.), de certificeerder zal een kopietje houden, maar of die ook naar IVW gaat?

Mogelijk dat IVW wel een lijst heeft, maar dan is het nog maar de vraag of je die zo mag inzien. Op hun site kan ik het in ieder geval niet vinden.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #173 Gepost op: 11 augustus 2010, 19:59:28
Als we toch gaan vergelijken met afsleepbedrijven...: stel je krijgt motorpech met je wagen en je hebt zowel een gratis mobiliteitsgarantie van je automerk en bent ANWB-lid.

Als je met pech komt te staan, wie benader je dan:
- de politie of een alarmcentrale die uitkiest welk bergingsbedrijf je komt wegslepen? Er is sinds enkele jaren een contract per regio.
- de Wegenwacht om je weer mobiel te krijgen?
- de dienst van jouw mobiliteitsservice om je weer mobiel te krijgen?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #174 Gepost op: 11 augustus 2010, 20:09:38
Als we toch gaan vergelijken met afsleepbedrijven...: stel je krijgt motorpech met je wagen en je hebt zowel een gratis mobiliteitsgarantie van je automerk en bent ANWB-lid.

Als je met pech komt te staan, wie benader je dan:
- de politie of een alarmcentrale die uitkiest welk bergingsbedrijf je komt wegslepen? Er is sinds enkele jaren een contract per regio.

Die je afsleept naar de dichtsbijzijnde veilige plaats waarna je het allemaal zelf mag regelen... 0098

Citaat

- de Wegenwacht om je weer mobiel te krijgen?

Alleen vaak een noodreparatie waarna je alsnog vaak naar de garage moet

Citaat
- de dienst van jouw mobiliteitsservice om je weer mobiel te krijgen?

Gratis bestaat niet... ;) Zit echt wel in de aanschaf prijs...  0098 Je bent of lid van de wegenwacht of je hebt een mobiliteitsservice (of je moet te veel geld hebben en voor beiden betalen...)


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #175 Gepost op: 11 augustus 2010, 21:29:22
De grotere boten worden gewoon gekeurd alleen niet voor de binnenvaart en daar valt het wad en IJsselmeer en overige binnenwateren wel onder


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #176 Gepost op: 11 augustus 2010, 21:32:34
De grotere boten worden gewoon gekeurd alleen niet voor de binnenvaart en daar valt het wad en IJsselmeer en overige binnenwateren wel onder

Wat voor keuring? Sleepboot?  ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #177 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:47:02
Wat voor keuring? Sleepboot?  ???

Dat zou nog eens een stunt zijn: overal reclame maken dat je een stichting voor het redden van schipbreukelingen bent en in werkelijkheid stel je je bedrijf in op het professionele grote sleepwerk...

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #178 Gepost op: 12 augustus 2010, 09:21:49
De grotere boten worden gewoon gekeurd alleen niet voor de binnenvaart en daar valt het wad en IJsselmeer en overige binnenwateren wel onder

alle nieuwe schepen boven de 20 meter (ongeacht functie, dus ook pleziervaart!) moeten tegenwoordig bij ingebruikname gekeurd worden voor een Certificaat van Onderzoek plus CE-keur, voor de oudere schepen geldt een overgangsregeling tot 2018. Voor alle wetgeving hierover plus een samenvatting kijk je op de site van Expertisebureau Bos: http://www.xs4all.nl/~bosq/downloads_wetten.htm

Uit die keuring blijkt wat jouw schip kan en mag en of je dus bijvoorbeeld droge lading, containers, gevaarlijke stoffen of passagiers mag vervoeren en vooral hoeveel dan. Als het een pleziervaartschip is wordt er aangegeven voor welke wateren het beschikt wordt bevonden en als het een sleper is hoeveel hij mag slepen. Dat de grote KNRM-schepen worden gekeurd voor een Certificaat van Onderzoek is mooi, maar de vraag is natuurlijk: wat staat er in het Certificaat? Zijn ze gekeurd als pleziervaart? sleepboot? reddingboot?

Ik weet eigenlijk niet eens of 'reddingboot' een categorie is voor het Certificaat van Onderzoek? Ik ben wel benieuwd onder welke categorie ze worden gekeurd als die er niet is?
Afhankelijk van die keuring val je dan namelijk ook in een andere categorie vaarbewijzen! Als de categorie 'reddingboot' onder de pleziervaart valt heb je nu namelijk alleen nog een Klein Vaarbewijs nodig en straks een Groot Pleziervaartbewijs (=KvB + prakijkexamen op je eigen schip). Als 'reddingboot' onder beroepsvaart valt of als ze gekeurd zijn als sleepboot, dan heb je een Groot Vaarbewijs nodig!

We dwalen wel een beetje af, maar heb me jarenlang in deze droge theorie verdiept voor ons voormalig vrachtschip bij Scouting en ben nu wel benieuwd hoe dit werkt bij de reddingsdiensten ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #179 Gepost op: 12 augustus 2010, 09:36:25
alle nieuwe schepen boven de 20 meter (ongeacht functie, dus ook pleziervaart!) moeten tegenwoordig bij ingebruikname gekeurd worden voor een Certificaat van Onderzoek plus CE-keur, voor de oudere schepen geldt een overgangsregeling tot 2018. Voor alle wetgeving hierover plus een samenvatting kijk je op de site van Expertisebureau Bos: http://www.xs4all.nl/~bosq/downloads_wetten.htm

Uit die keuring blijkt wat jouw schip kan en mag en of je dus bijvoorbeeld droge lading, containers, gevaarlijke stoffen of passagiers mag vervoeren en vooral hoeveel dan. Als het een pleziervaartschip is wordt er aangegeven voor welke wateren het beschikt wordt bevonden en als het een sleper is hoeveel hij mag slepen. Dat de grote KNRM-schepen worden gekeurd voor een Certificaat van Onderzoek is mooi, maar de vraag is natuurlijk: wat staat er in het Certificaat? Zijn ze gekeurd als pleziervaart? sleepboot? reddingboot?

Ik weet eigenlijk niet eens of 'reddingboot' een categorie is voor het Certificaat van Onderzoek? Ik ben wel benieuwd onder welke categorie ze worden gekeurd als die er niet is?
Afhankelijk van die keuring val je dan namelijk ook in een andere categorie vaarbewijzen! Als de categorie 'reddingboot' onder de pleziervaart valt heb je nu namelijk alleen nog een Klein Vaarbewijs nodig en straks een Groot Pleziervaartbewijs (=KvB + prakijkexamen op je eigen schip). Als 'reddingboot' onder beroepsvaart valt of als ze gekeurd zijn als sleepboot, dan heb je een Groot Vaarbewijs nodig!

We dwalen wel een beetje af, maar heb me jarenlang in deze droge theorie verdiept voor ons voormalig vrachtschip bij Scouting en ben nu wel benieuwd hoe dit werkt bij de reddingsdiensten ;)
 



Maar heeft de KNRM boten > 20 meter?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Certificaat_van_onderzoek

Citaat
(...)

De eisen waaraan elk schip moet voldoen bepaalt de eigenaar van het schip zelf, namelijk door aan te geven hoe hij het gebruikt. Hij kan kiezen tussen de technische eisen die in de Europese richtlijn 2006/87/EG vermeld staan in bijlage II voor de volgende scheepstypen:

Vrachtvaart: technische eisen vermeld in hoofdstuk 3 t/m 14
Passagiersschepen: technische eisen vermeld in hoofdstuk 15
Zeilende passagiersschepen: technische eisen vermeld in hoofdstuk 15a
Sleep- en duwboten: technische eisen vermeld in hoofdstuk 16
Schepen die andere schepen langer dan 20 m willen slepen, duwen of langszij mee nemen: technische eisen vermeld in hoofdstuk 16
Drijvende werktuigen: technische eisen vermeld in hoofdstuk 17
Schepen bestemd voor bouwwerkzaamheden: technische eisen vermeld in hoofdstuk 18
Historische schepen: technische eisen vermeld in hoofdstuk 19, dit is echter nog leeg.
Pleziervaartuigen: technische eisen vermeld in hoofdstuk 21

Het schip kan als een kameleon van functie veranderen, waarmee dan telkens aan andere eisen moet worden voldaan.