Een heel mistgorijn om de feiten.
Nil Desperandum ligt met Motorpech voor anker in een geul boven Harlingen. Noordgat is als eerste ter plaatse met de Tempest, biedt hulp aan.
De Nil Desperandum geeft aan geen hulp nodig te hebben, is niet in nood.
De later aangekomen KNRM Harlingen maakt vast na telefonisch overleg met de Schipper van de Nil Desperandum.
De Nil Desperandum is een groot schip en de reddingboot van Harlingen is niet gecertificeerd als sleepboot, ook is er niet wettelijk geregeld dat ze dat niet hoeft te zijn.
De politie verbaliseert de reddingsboot van Harlingen op aanwijzing van Noordgat die ook een reddingsboot heeft en voor hetzefde feit drie bekeuringen heeft gekrgen van dezezelfde politiemensen.
Iedereen springt boven op deze politiemensen omdat:
Het schip in nood zou zijn geweest en nood breekt wet,
De KNRM geen bekeuringen hoort te krijgen,
Er meer mensen zijn die met reddingsboten ook hele grote schepen hebben binnengebracht in het verleden,
De burgemeester de voorzitter is van de PC van de KNRM,
Het heus geen risico inhoudt met een kleine reddingsboot een groot schip te slepen, want het ging goed.
De knrm wel verplicht is schepen te slepen ook al zijn ze eigenlijk te groot. Men vroeg er nu eenmaal om.
En rederij Noordgat krijgt ook een veeg uit de pan omdat ze:
geld vraagt voor haar diensten en zo misbruik maakt van andermans ellende,
niet moet jammeren als de KNRM het werk afneemt (aanbieding, nu gratis: sleep naar Harlingen), daar hebben ondernemers nu eenmaal altijd mee te maken.
er gewoon eerder moeten zijn en vast niet in de buurt was anders had de KNRM de klus wel afgegeven.
Henk