KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44166 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #70 Gepost op: 2 augustus 2010, 14:47:08
Je hebt daar wel gelijk in hoor Ko zal eraan denken ,hoop dat de rest het ook gaat doen. Maar zoals een oud gezegde verbeter de wereld , begin bij jezelf

Da's mooi. Hopelijk gaat de rest volgen ;-) ;-)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #71 Gepost op: 2 augustus 2010, 15:16:41
Da's mooi. Hopelijk gaat de rest volgen ;-) ;-)

Ik kan mij daar helemaal in vinden, val mij niet aan over HOGE en ik zal het er niet over hebben.

Het was windkracht 7 die dag. De boot lag in een geul boven Breezanddijk voor anker, maar volgens haar zeggen hield het anker niet goed en dreigde het schip te stranden op een zandplaat. Maar is dat wel zo en ben je wel echt in nood als je de hulp van het eerst aangekomen schip (de Tempest van Noordgat) weigert: nee dank U, ik wacht nog even op de KNRM.

En als die omstandigheden zo slecht zijn, moet je dan niet wachten -nadat je indien nodig veilig hebt gesteld dat de schuit niet verder verdaagt - op een fatsoenlijke echte sleepboot? En als dit typisch een klus is voor de KNRM, wat blijft er dan nog over? Er is al overeengekomen dat alles wat klein is door de KNRM geholpen kan worden. Groot niet, klein niet...
Neem ook even de kanoër die volgens weer een andere burgemeester een rekening moest krijgen voor niet verleende, niet gewenste hulp van de KNRM!

Echt, het wordt steeds gekker.


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #72 Gepost op: 3 augustus 2010, 09:51:18
Waar de klipper lag, liggen volgens mij ook nog een berg basaltblokken van de strekdam. Die zijn niet heel bevorderlijk voor je schip.

Voor wat betreft Burgemeester, die heeft uitspraak gedaan die KNRM gelijk weerlegde.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #73 Gepost op: 3 augustus 2010, 09:57:45
Voor wat betreft Burgemeester, die heeft uitspraak gedaan die KNRM gelijk weerlegde.

Welke uitspraak van de burgemeester is dat geweest? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #74 Gepost op: 3 augustus 2010, 11:54:39
Wat ik me nou gewoon afvraag,als een schipper van zoals in dit geval een grote klipper hulp weigert van een berger maar wel de hulp accepteert van een in het zicht zijnde reddingsboot,en de schipper van de reddingsboot bied de hulp aan zijn er dan redenen waarom dit niet zou mogen? Ik mag als ik een grote moterboot heb ook iemand op sleeptouw nemen als ikhet maar niet commercieel doe want dan ben ik bedrijfsmatig bezig, en volgens mij is de KNRM nog steeds geen bedrijf. Kan iemand mij hier antwoord op geven zonder de discussie of een reddingsboot daar wel of niet voor is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #75 Gepost op: 3 augustus 2010, 13:31:12
De schipper van een schip in problemen bepaalt van wie hij hulp wil. Veel huurschepen hebben de instructie om bij pech om de KNRM te vragen. Voor de verhuurder is dit een goedkope optie.

Een reddingsboot mag ten alle tijde (nood)hulp verlenen, boten leegpompen, lichten in de haven, rondvaren met gasten, daar zijn geen bijzondere wettelijke beperkingen aan.
Een reddingsboot mag zelfs meer dan de doorsnee boot, zoals snel varen.

"Mogen" is altijd "van wie".  Er is een convenant afgesloten waarin de KNRM afgesproken heeft met Noordgat deze geen concurrentie aan te doen bij schepen groter dan 20 meter. Noordgat heeft daarin beloofd 24/7 een bemanning en schip inzetbaar te houden.

Van het convenant zou het dus niet mogen. Van de wet wel, als er sprake is van nood en er geen ander schip voor handen is. Dat heet "goed zeemanschap". Je bent verplicht van hetgeen de wet en regels voorschrijven af te wijken als dat voor de afwending van dreigend gevaar noodzakelijk is. Is de nood voorbij (het schip in dieper water) kun je daarna nog spreken van "nood breekt wet"? Mag een reddingsboot (passant) doorgaan met slepen zonder certificaat als de noodperiode voorbij is? Dat is iets wat uiteindelijk de rechter uitmaakt. En het komt pas bij de rechter op het moment dat er PV is opgemaakt.

Maar bergen, slepen en pechhulp zijn allemaal gedekt als je het maar onder het tapijt van noodhul veegt. Of wanneer Noordgat besluit het aanhangig te maken. Iedere burger mag aangifte doen van een geconstateerde overtreding bij justitie op grond van art 12 Sv.

Volgens mij zit het zo:  
De KNRM is weldegelijk een "bedrijf". Bij het kiezen van de vorm maakt het niet namelijk niet uit of je een vereniging, BV, eenmanszaak, stichting of maatschap hebt. Als je bijvoorbeeld een vereniging opricht wordt altijd gekeken of je een winstoogmerk hebt en of je ook BTW cq belasting plichtig zou kunnen zijn. De KNRM is een bedrijf zonder winstoogmerk en tot het algemeen nut verklaart.

Henk


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #76 Gepost op: 3 augustus 2010, 13:44:20
De KNRM is weldegelijk een "bedrijf". Bij het kiezen van de vorm maakt het niet namelijk niet uit of je een vereniging, BV, eenmanszaak, stichting of maatschap hebt. Als je bijvoorbeeld een vereniging opricht wordt altijd gekeken of je een winstoogmerk hebt en of je ook BTW cq belasting plichtig zou kunnen zijn. De KNRM is een bedrijf zonder winstoogmerk en tot het algemeen nut verklaart.

Henk

In dat geval zijn ook KWF, het Rode Kruis, Greenpeace, Natuurmonumenten, de Zonnebloem en ga zo nog maar even door bedrijven.
Al deze organisaties incl. de KNRM (en overigens nog vele anderen) hebben van de Belastingdienst de zogenaamde ANBI-status gekregen; ofwel Algemeen Nut Beogende Instelling.
Die status wordt regelmatig gecontroleerd op allerlei criteria waarvan 1 belangrijke is: geen winstoogmerk.
Door de KNRM een bedrijf te noemen suggereer je dat deze winst maakt en dat is dus pertinent niet het geval.


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #77 Gepost op: 3 augustus 2010, 13:58:00
@Henk, dus jouw club is ook een bedrijf. Je doet precies hetzelfde als KNRM en bergers.

Gelukkig maar dat je de keuze hebt door wie je, je kan laten helpen op het water!

Vergeet niet dat er ook heel veel goed gaat. Zijn hier eigenlijk ook mensen van Rederij Noordgat die hun "volwassen" mening kunnen geven
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 3 augustus 2010, 14:12:19
@Henk, dus jouw club is ook een bedrijf. Je doet precies hetzelfde als KNRM en bergers.

Gelukkig maar dat je de keuze hebt door wie je, je kan laten helpen op het water!

Vergeet niet dat er ook heel veel goed gaat. Zijn hier eigenlijk ook mensen van Rederij Noordgat die hun "volwassen" mening kunnen geven

Een bedrijf daar zie ik van dat er een geldstroom is die management behoeft, waarbij al of niet het maken van winst een doel op zich is. Ook Greenpeace en alle andere zullen een bedrijfsvoering moeten doen. Managers moeten aanstellen. Ook de direktie heeft het over de KNRM als een bedrijf en geen kleintje.

Maar hoe je het beesje noemt is niet belangrijk. Juridisch gezien wordt er nauwelijks verschil gemaakt tussen een BV, een maatschappij vereniging of stichting. Sommigen richten een stichting op om pensioengelden te beheren. Dat je een stichting bent, wil nog niet zeggen dat je geen bedrijf bent. Dat je geen winstoogmerk hebt ook niet, dat doet er voor de wet niet toe.

De knrm zal geen winst willen maken, maar al te lang achter verlies zal ze niet vol houden, Enige bedrijfsvoering zal dus op zijn plaats zijn. En dan kan de rechter rekening houden met de algemeen nut status of niet, maar in het al of niet mogen slepen met een certificaat ten opzichte van een bedrijf dat wel gericht is op het maken van winst zou dat geen verschil maken.  Het slepen van een charterschip onder toezien van een berger heeft niets te maken met dat algemeen nut.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #79 Gepost op: 3 augustus 2010, 14:57:40
Een goed voorbeeld. De ANWB is een vereniging, maar ook een bedrijf:

http://www.anwb.nl/over-anwb/vereniging-en-bedrijf,/Vereniging-en-bedrijf.html


en net als de KNRM geen winstoogmerk:

http://www.independer.nl/premie-autoverzekering/info/anwb.aspx

Ik suggereer dus niet zoals boze tongen beweren en willen doen geloven dat de KNRM op winst uit zou zijn, hoewel ik erken dat verlies maken ook niet de bedoeling kan zijn.
Henk