KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44197 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2010, 15:34:33
lekker offtopic: kan het zijn dat ik je zondag heb gezien Henk?
Bij Almere was het een enorme drukte met RIB's, BZK-vletten en wat al niet meer.
RB Almere, Blaricum en Huizen waren er in ieder geval en ook de NW kwam nog lekker golvend voorbij.

Er was iets te doen met kano's ofzo?

Ik kwam voorbij als schipper op onderstaande combinatie:



 8)




Ja, samen met de Almeerse Brigade, Notwin en andere vrijwilligers bewaakten wij daar de Swimchallage Almere, een zwemtocht van 4,5 km voor het goede doel. Er waren 60 deelnemers.

Gelukkig mag je met een groot schip wel een paar kleine bootjes slepen.

Wat een mooie foto!

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2010, 10:31:52

Gelukkig mag je met een groot schip wel een paar kleine bootjes slepen.

Wat een mooie foto!

Henk

Dankje, credits gaan naar Jonkman Fotografie, foto heeft ook in de Schuttevaer (krant) gestaan!

Dat laatste is trouwens ook nog een hele discussie: volgens het BPR is een sleep alleen een sleep als een groot schip een ander groot schip sleept. Onderstaande wordt dus niet als een sleep gezien, maar als een groot pleziervaartschip met bijbootjes..... En zolang de totale combi binnen 110 meter blijft, mag dat inderdaad gewoon!

Wat er fout ging bij KNRM Harlingen is dat je met een klein schip geen groot schip mag slepen (andersom dus wel), tenzij het kleine schip is gekeurd als 'sleper' (Certificaat van Onderzoek) en daarmee wordt het volgens het BPR dan een groot schip. Dan sleep je dus met een groot schip een groot schip en dat is een sleep, waar je dan weer wel Groot Vaarbewijs voor nodig hebt omdat je met een groot schip vaart. (dat dus kleiner is dan 20 meter, maar toch 'groot' omdat het een sleepboot is...)

Maar omdat onze sleep dus geen sleep is, mogen wij bijvoorbeeld geen sleepton en sleepverlichting voeren, wat weer gevaarlijke situaties oplevert omdat andere schippers denken snel achterlangs het grote schip te kunnen kruisen en zich dan rot schrikken als ze de sleep zien. Zo hebben we vorig jaar bijna een aanvaring gehad met een vrijvarend voetvoer dat de sleep nauwelijks kon ontwijken. Daarom varen we tegenwoordig met een grote nederlandse vlag in ieder gesleept bootje, voor de herkenbaarheid.....

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 28 juli 2010, 11:30:35
Tja, geen sleep is geen sleep, de nadelen-nie en ook devoordelen-nie.

Ik snap de opgewonden standjes niet die zich in al hun onkunde zo opwinden over het optreden van de politie. Alsof goede doelen, vrijwilligers en hulpverleningsinstanties boven de wet staan.
Die overenthousiaste vrijwilligers die aan zelfoverschatting lijden en met kleine niet gekeurde boten dingen doen waarvoor die bootjes nooit bedacht of ontworpen zijn moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden.
Zou je dat niet doen dan zie je ze vandaag of morgen aan een booreiland sjorren. En natuurlijk moet de politie optreden, we moeten van dat gevoel af dat alles mag als je maar op een reddingsboot zit.

Als je de NW gezien hebt, heb je ook kunnen zien hoe snel deze nodeloos voer en hoeveel golven dat trekt. En de Blaricum 1 en de Gooier, allemaal de hele dag vol gas, geen gashandle maar een schakelaar: aan of uit. De hele dag racen zinloos reddings en bergingsboten hier heen en weer en sommige watersporters gaat dat knap irriteren. Ik zou het niet erg vinden als daar een keertje tegen opgetreden werd en niet als in wat roepen over 16, maar gewoon een prent die de schipper dan mag betalen. Komt er maar een stuk op de televisie dat de politie de heilige KNRM een bekeuring geeft...

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2010, 21:09:25
Natuurlijk moet ook een boot van de KNRM zich aan de regels houden net als overige vaarwater gebruikers maar als jsh of een boot van welke andere hulpverleners rib een charterschip op sleeptouw neemt is dat wel een legale situatie en zijn al die jongens in het bezit van de correcte papieren die gelden voor een sleepboot heb daar een beetje mijn twijfels over


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #24 Gepost op: 28 juli 2010, 22:06:34
Hier en daar een punt en een komma zou het een stuk leesbaarder maken.....  :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 28 juli 2010, 22:39:13
Hier en daar een punt en een komma zou het een stuk leesbaarder maken.....  :-X

Ik krijg het er benauwd van....  :D

Nee, het zou raar zijn als ik het slepen van boten van meer dan 20 meter door de KNRM af zou keuren en het zelfde bij de JSH toe zou juichen.
Nee, ook JSH heeft zich aan de regels te houden en zal dan ook bij een groot schip de hulp van een bevriende sleepboot inroepen. Menno heeft geen burgemeester die zijn bonnetjes verscheurt.
Die regiopolitie (niet zijnde de KLPD, die weten hoe het gaat op het water, daar zijn we goede maatjes mee) dreigt - aangestuurd door de KNRM en de gemeente (weet je niet wat een last die jongens van jouw hebben Menno)  - zelfs zijn boot in beslag te nemen als ze denken dat hij te hard naar een boot gevaren zou kunnen zijn. De ligplaats is al afgepakt. Die hoeft echt geen fratsen uit te halen zoals de KNRM dat doet, dan istie echt zuur, subiet! En terecht vind ik, voor zijn eigen veiligheid.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2010, 23:03:34
Over die veiligheid gesproken. Stel nu eens dat het niet voor niets bedacht is dat een klein bootje een groot schip niet mag slepen. Denk eens gek en stel je voor dat die regel niet is om te pesten maar er uit voort gekomen is dat er hele nare dingen in het verleden gebeurd zijn en daar van geleerd is en een regel voor bedacht...
Omslaande reddingsbootjes bij een veel te groot schip bijvoorbeeld, die ineens van de AIS verdwenen zijn...

Als het fout gaat met zo'n aktie, wie krijgt dan de schuld van al die fans hier? Wie had "beter toezicht moeten houden, het niet zo uit de hand moeten laten lopen?" Juist, die politie.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #27 Gepost op: 28 juli 2010, 23:58:31
Gelukkig heeft menno zijn zaakjes dan goed voor elkaar maar dit forum gaat niet alleen over de randmeren maar ook daarbuiten. Daar gebeurt ook nog wel eens het een en ander en zijn ze niet allemaal zo goed voorbereid. En waar jij op doel was ook niet handig onder die omstandigheden. Maargoed het blijft ook altijd goed opletten met slepen en voor je begint zul je er altijd goed over na moeten denken of de sleep niet te groot is.Over het geval bij harlingen kan ik je zeggen dat onder de heersende omstandigheden het voor de boot geen probleem was of dat voor de bemanning ook geldt weet ik niet want die kan ik niet.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2010, 00:15:03
Oh ja en wat de stabiliteit betreft van een reddingsboot die is aanzienlijk groter dan menig sleepbootje dat kan ik je wel vertellen, het laterale punt van een sleepboot ligt wel een stuk beter wat overigens met een voorbijlopende sleep weer voor extra gevaar zorgt


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2010, 09:19:26
Volgens het BPR is een kleine boot een sleepboot als het Certificaat van Onderzoek vermeldt dat de boot geschikt is om te slepen. Het slepen van grote schepen (>20mtr) hebben we het dan over. Als Menno (of de KNRM) dus zijn boot aanbiedt bij de Scheepvaart Inspectie en ze geven hem een Certificaat als sleepboot, dan mag hij grote schepen slepen met zijn reddingsboot. Moet de schipper trouwens wel een Groot Vaarbewijs hebben, ook als je niet sleept ;)

Bij zo'n keuring wordt er inderdaad gekeken naar stabiliteit, trekkracht, etc.. Als jij een reddingsboot hebt die daaraan kan voldoen, dan is het geen probleem. Keuringen voor CvO gaan in de toekomst trouwens uitgevoerd worden door particuliere instanties zoals verzekeraars onder toezicht van SI.

Begrijp me goed: in noodsituaties kun je je natuurlijk altijd beroepen op goed zeemanschap, dus het zal nooit een probleem zijn als je met je reddingsboot een charter van de kribben houdt of een vrachtschip droog zet als deze dreigt te zinken. Maar terugslepen van een groot schip met motorpech naar de haven is wel een ander verhaal.....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch