Gelukkig mag je met een groot schip wel een paar kleine bootjes slepen.
Wat een mooie foto!
Henk
Dankje, credits gaan naar Jonkman Fotografie, foto heeft ook in de Schuttevaer (krant) gestaan!
Dat laatste is trouwens ook nog een hele discussie: volgens het BPR is een sleep alleen een sleep als een groot schip een ander groot schip sleept. Onderstaande wordt dus niet als een sleep gezien, maar als een groot pleziervaartschip met bijbootjes..... En zolang de totale combi binnen 110 meter blijft, mag dat inderdaad gewoon!
Wat er fout ging bij KNRM Harlingen is dat je met een klein schip geen groot schip mag slepen (andersom dus wel), tenzij het kleine schip is gekeurd als 'sleper' (Certificaat van Onderzoek) en daarmee wordt het volgens het BPR dan een groot schip. Dan sleep je dus met een groot schip een groot schip en dat is een sleep, waar je dan weer wel Groot Vaarbewijs voor nodig hebt omdat je met een groot schip vaart. (dat dus kleiner is dan 20 meter, maar toch 'groot' omdat het een sleepboot is...)
Maar omdat onze sleep dus geen sleep is, mogen wij bijvoorbeeld geen sleepton en sleepverlichting voeren, wat weer gevaarlijke situaties oplevert omdat andere schippers denken snel achterlangs het grote schip te kunnen kruisen en zich dan rot schrikken als ze de sleep zien. Zo hebben we vorig jaar bijna een aanvaring gehad met een vrijvarend voetvoer dat de sleep nauwelijks kon ontwijken. Daarom varen we tegenwoordig met een grote nederlandse vlag in ieder gesleept bootje, voor de herkenbaarheid.....