Wat mij toch iedere keer verbaasd, is dat de topics in de "vragen aan Reddingsbrigade/KNRM/Kustwachtrubriek over het algemeen uitlopen op een klaagzang tegen alles wat niet HOGE is.....
Heb an sich veel respect voor alle organisaties, ook de HOGE, maar begin de diverse verongelijkte reacties toch wel moe te worden.....
Mzzl, d'n Druif
Vervang even
alles wat niet HOGE is door
alles wat KNRM is.
Over het algemeen vervult de KNRM een onvervangbare taak in de hulpverlening en verdient daarbij alle lof (die ze ook krijgt).
Naast alle goede werk van de KNRM zijn er ook wat min puntjes te betreuren en op het algemeen komen die maar op één manco neer: terwijl de KNRM alom niets dan respect oogt getuigt het beleid en handelen van KNRM van het ontbreken daarvan voor ieder ander die ook met hetzelfde werk bezig is. Er is geen ruimte voor andere spelers en wie dat wel wil wordt met alle legale middelen bestreden.
Ook al heb ik veel bewondering voor wat de KNRM doet, ik heb geen zin om me bij de grote schare "
fans " te voegen, KNRM aanbidders zijn er al genoeg.
Het zou de KNRM sieren als ze eens wat gemaakte afspraken na zou komen. Je kan niet verwachten dat als je niet doet wat je belooft dat je het niet voorgehouden wordt.
Een klaagzang is het allerminst: bij een klaagzang gaat het over het onrecht wat jou wordt aangedaan. HOGE wordt geen onrecht aangedaan, we doen gewoon ons ding en hebben daar plezier in. Die enkele keer dat de KNRM daar een rol in speelt mag de pret niet kreuken. En nu helemaal niet meer, want deden wij nog ons best om de KNRM te "behagen" in het kader van je moet je van je beste kant laten zien, dat hoeft nu ook niet meer. De brief van ons naar de KNRM heeft dan ook een hoog "dan niet"
gehalte.
Nee, het gaat om de watersporter. Is die nu echt geholpen met een zich steeds meer op pechhulp richtende KNRM, op zoek naar het grote geld? De voordelen van een reddingsboot, maar niet de nadelen van een berger, die aan allerlei eisen moet voldoen en het salaris uit moet blijven betalen van zijn medewerkers ook al staan ze op dat moment te kijken naar de KNRM die hun werk doet. Noordgat heeft een 24/7 beschikbaarheid moeten beloven in ruil voor de toezegging dat schepen boven de 20 meter aan hem zouden worden overgelaten. Het hier veel gehoorde argument "de KNRM moet wel want de inzet van de berger is niet gegarandeerd" gaat hier dus niet op.
Een 24/7 dienst er op na houden kost een vermogen. Als dat dan niet terug verdiend kan worden door het niet nakomen van afspraken van de KNRM mag je daar wat van zeggen.
En ik moet zeggen de KNRM in zijn algemeenheid (daar zijn afspraken over), maar het zijn steeds dezelfde twee stations waar Noordgat problemen mee heeft, met de andere worden afspraken goed nagekomen. En de directie keurt dat af, maar zegt er totaal geen grip op te hebben.
Zo zijn er in het land wel meer partijen die tegen de arrogantie van de macht aanlopen, zoals Post watersport, diverse reddingsbrigades (één begon zelfs een rechtszaak) en natuurlijk de bergers en pechhulpdiensten.
Dit is een neoliberalistisch fenomeen waar maar weinigen zich aan storen, totdat het je zelf treft. Zoals d.m.v. een brief aan de voornaamste reddingsbrigades aan de kust, "of ze geen belangstelling hebben zich onder de paraplu van de KNRM te begeven". Door de komst van de KNRM zien de gemeentes hun kans schoon om de subsidie aan de plaatselijke reddingsbrigade stop te zetten, op advies van diezelfde KNRM. “getuige deskundige van de KNRM: “ Leuke club, soms wel handig dat ze er zijn maar voor het reddingswerk niet noodzakelijk. Dat kunnen wij natuurlijk ook best alleen af”.
Dit zijn allerlei verschijnselen waarvan je aan mij niet kunt vragen na te laten ze te signaleren en te beschrijven, op het gevaar af dat er "fans" zullen wijzen "daar heb je 'm weer".
Henk
(gecorrigeerd in microsoft word)