De schipper van een schip in problemen bepaalt van wie hij hulp wil. Veel huurschepen hebben de instructie om bij pech om de KNRM te vragen. Voor de verhuurder is dit een goedkope optie.
Een reddingsboot mag ten alle tijde (nood)hulp verlenen, boten leegpompen, lichten in de haven, rondvaren met gasten, daar zijn geen bijzondere wettelijke beperkingen aan.
Een reddingsboot mag zelfs meer dan de doorsnee boot, zoals snel varen.
"Mogen" is altijd "van wie". Er is een convenant afgesloten waarin de KNRM afgesproken heeft met Noordgat deze geen concurrentie aan te doen bij schepen groter dan 20 meter. Noordgat heeft daarin beloofd 24/7 een bemanning en schip inzetbaar te houden.
Van het convenant zou het dus niet mogen. Van de wet wel, als er sprake is van nood en er geen ander schip voor handen is. Dat heet "goed zeemanschap". Je bent verplicht van hetgeen de wet en regels voorschrijven af te wijken als dat voor de afwending van dreigend gevaar noodzakelijk is. Is de nood voorbij (het schip in dieper water) kun je daarna nog spreken van "nood breekt wet"? Mag een reddingsboot (passant) doorgaan met slepen zonder certificaat als de noodperiode voorbij is? Dat is iets wat uiteindelijk de rechter uitmaakt. En het komt pas bij de rechter op het moment dat er PV is opgemaakt.
Maar bergen, slepen en pechhulp zijn allemaal gedekt als je het maar onder het tapijt van noodhul veegt. Of wanneer Noordgat besluit het aanhangig te maken. Iedere burger mag aangifte doen van een geconstateerde overtreding bij justitie op grond van art 12 Sv.
Volgens mij zit het zo:
De KNRM is weldegelijk een "bedrijf". Bij het kiezen van de vorm maakt het niet namelijk niet uit of je een vereniging, BV, eenmanszaak, stichting of maatschap hebt. Als je bijvoorbeeld een vereniging opricht wordt altijd gekeken of je een winstoogmerk hebt en of je ook BTW cq belasting plichtig zou kunnen zijn. De KNRM is een bedrijf zonder winstoogmerk en tot het algemeen nut verklaart.
Henk