KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44184 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #110 Gepost op: 4 augustus 2010, 17:55:30
Wacht even, nu begrijp ik het echt niet meer. Op 11 juli was er ergens te weinig capaciteit, omdat in augustus Sail wordt georganiseerd?
Henk vertaalt zijn gedachtes misschien niet helemaal goed, (Henk iets uitgebreider mag wel, zoals waar het probleem van 11 juli speelde), maar nu ben je zelf zeer verwarrend bezig. Even goed lezen en je zult het met me eens zijn dat het twee verschillende opmerkingen zijn ;-)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #111 Gepost op: 4 augustus 2010, 18:15:16
Henk vertaalt zijn gedachtes misschien niet helemaal goed, (Henk iets uitgebreider mag wel, zoals waar het probleem van 11 juli speelde), maar nu ben je zelf zeer verwarrend bezig. Even goed lezen en je zult het met me eens zijn dat het twee verschillende opmerkingen zijn ;-)

Als ik zeg dat het bij Marken speelde tijdens 11 juli ben ik weer lokaal bezig. Als ik zeg dat ik weet dat de boot van Dordrecht naar Sail gaat klap ik weer uit de school. Ooooh, moeilijk moeilijk...  ???

Henk


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #112 Gepost op: 4 augustus 2010, 18:39:27
Henk vertaalt zijn gedachtes misschien niet helemaal goed, (Henk iets uitgebreider mag wel, zoals waar het probleem van 11 juli speelde), maar nu ben je zelf zeer verwarrend bezig. Even goed lezen en je zult het met me eens zijn dat het twee verschillende opmerkingen zijn ;-)
Helemaal mee eens. Maar dat is nu juist mijn punt en ik hoopte dat voor de lezers die dat willen zien aan te tonen.
Sommige mensen komen er hier mee weg om voortdurend nieuwe halve, deels onverifieerbare verhalen rond te strooien en er worden wat hints (11 juli, Dordrecht) gegeven waarmee je blijkbaar zelf mag gaan invullen wat er wordt bedoeld.


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #113 Gepost op: 4 augustus 2010, 18:40:14
Het is volgens mij geen geheim dat de KBW1910 naar SAIL gaat. De reserve boot MK hof is in Dordrecht en die zal het plekje van de KBW1910 deze dagen in nemen. Maar ik vraag me af wat dit te maken heeft met het gebeuren in Harlingen. O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 4 augustus 2010, 19:16:30
Het is volgens mij geen geheim dat de KBW1910 naar SAIL gaat. De reserve boot MK hof is in Dordrecht en die zal het plekje van de KBW1910 deze dagen in nemen. Maar ik vraag me af wat dit te maken heeft met het gebeuren in Harlingen. O0

Dat zal ik je uitleggen. Op grote schaal hulpverleningen doen die geen reddingen zijn doet een beroep op je reddingscapaciteit. Als je daarnaast nog een hele vloot naar Sail stuurt, groeit de kans dat er een tekort aan boten ontstaat. Dan kun je natuurlijk stellen dat ondanks deze aanlag op de capaciteit (en je reddingsboten gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn en ze aanwenden voor PR activiteien en nog reserve boten over houden dan vraag ik mij af: is er dan geen over capiciteit?

Henk


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #115 Gepost op: 4 augustus 2010, 20:53:48
Een berger is niet voor 100% productief, maar moet wel 24/7 beschikbaar zijn. De niet productieve uren die hij zijn personeel door moet betalen en kosten van het standby houden van het materieel worden betaald uit de opbrengsten van hulpverleningen. Dit is een normaal verschijnsel. Ook de ANWB bijvoorbeeld heeft niet productieve uren en stuurt dan het peroneel niet onbetaald naar huis. Voor alleen vijf minuten trekken 1000 euro dat keurt geen expert goed. Er zal dan meer aan de hand zijn, de berger moet ook naar het jacht toe varen om wat te noemen.

Maar de verhoudingen zijn inderdaad zoek, maar niet op de manier zoals jij dat bedoelt  0098 .

Henk

Henk

Is het in de commercie een kwestie van moet 24/7 beschikbaar zijn, of wil 24/7 beschikbaar zijn?
Voor mij als watersporter is het belangrijker dat een redder 24/7 beschikbaar is dan een berger.
En als een redder mij zou bergen en slepen naar Harlingen zonder gevaardreiging, zou ik het volledig accepteren als men bij een tussentijdse melding met levensbedreiging naar die spoedklus toe zou gaan.

Terug in het werkgebied Harlingen
Heb twee recente bergingen van kameraden meegemaakt met hun motorboot vanuit de Blauwe Slenk, resp. West Meep: de eerste door de KNRM die keurig met een haak een sleeplijn aan de boot aanbrengen en met zo'n 10 knopen het spul naar Harlingen sleepten. Afgelopen zomer een sleep door een commerciële berger. Via een lijn aan de kikker werd gesleep en met een snelheid van 20 knopen ging het naar Harlingen; met schade als gevolg. Mocht het mij overkomen, dan heb ik meerdere redenen tot voorkeur voor de KNRM.

M.b.t. de 24/7 beschikbaarheid:
En als de ene commerciële berger op bepaalde momenten niet beschikbaar zou zijn, vult de andere berger dat gat wel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #116 Gepost op: 4 augustus 2010, 21:36:57
Grote schepen hebben geen kikkers. "Berger" is iedereen met een bootje en een eind touw. Ik denk dat we daar niet aan moeten willen. Niet een zootje ongeregeld "wat elkaar wel aanvult als er een gat ontstaat".

Een van de eerste argumenten op dit forum is altijd geweest als ik het voor bergers op nam -dat die ook recht van bestaan hebben- we moeten wel bergen en slepen als KNRM want bergers zijn er nooit als je ze nodig hebt.

Dus wil je überhaupt een beetje je plaats verdienen binnen de de hulpverlening zal je toch dat soort argumenten om zeep moeten helpen door wel een betrouwbaar en degelijk ondernemers beleid te voeren, niet gebaseerd op kantoor uren en ik moet even weg een ander vult het gat wel op dat ik laat vallen, dan schilder je het vak berger af als een ongeregeld amateuristich zooitje.

En dan, wat voor berger trekt nu en kikker uit een boot. Om daar Noordgat op af te rekenen... Ten eertste hebben weinig klippers nog kikkers die je er uit zou kunnen trekken.

Ten tweede komt bij een echte berger een runner aan boord, die de zaak overneemt van de schipper van het gesleepte vaartuig en zorgt dat alles 100% in orde is, hij heeft ervaring met slepen en de kapitein van de sleper is verantwoordelijk voor de hele sleep, ook voor het gesleepte vaartuig.

En daarbij is het een voorwaarde om met de KNRM samen te mogen werken: 24/7 inzetbaarheid. Voldoe je daar niet aan komen ze niet eens praten. Dat staat dan ook in dat convenant als eis aan de berger 24/7 inzetbaarheid. Waarbij de schipper van de kleine (beneden 20 m) boten uitmaakt van wie hij hulp wil. En nu komt het kromme: is het schip echt in nood zal hij de berger kiezen als die als eerst ariveert, van die zandplaat wil je af, alles liever dan je boot naar de filisteinen. En heb je alle tijd dan kun je kiezen voor de goedkoopste optie en dat is altijd de KNRM. Die zal altijd godkoper zijn dan een commerciële partij.
En boven de 20 meter -zei de KNRM- die helpen we alleen als ze in nood zijn. Je moet begrijpen dat wij grote vaartuigen niet eens mogen slepen, dus die zijn voor jou.

Aldus werd vastgelegd in een convenant. Nu draait iedereen om de hete brei heen en ook ik laat me steeds weer verleiden tot zijpaden, maar het gaat hier om:

Was de klipper in nood en zo ja wanneer stopt dat dan, in de haven afgemeerd aan de steiger?

Wat zijn de omstandigheden waaraan voldaan moet worden dat de KNRM wel een sleep aan Noordgat over doet.

Ben je verplicht om als klein schip hulp te verlenen aan een groot schip en houdt deze hulp ook in het onder toeziend oog slepen naar de (dichtsbijzijnde?) haven.

Ben je dan van rechtsvervolging ontslagen want je bent KNRM. Of geld dit voor iedereen behalve voor bergers.

Ik zit nog met een paar vragen. Hoe kan het zijn dat iedereen accepteert dat de KNRM in haar verslaglegging lege accu's, vervuilde filters, hoog- en droog lopers omgeslagen, gezonken, op drift geraakte en schuiten op één hoop gooit en die als reddingen mee laat tellen? Bij10 op weg geholpen boten met een lege accu's is weer iemand uit een levensbedreigende situatie bevrijd.
Hoe telt de ANWB dat, hoeveel mensen hebben die dan al het leven gered. Of is iemand geparkeerd naast de middenberm op de A4 minder in gevaar dan een ander voor anker bij breezand?
Wie controleert of aan de eisen van de ANBI status wordt voldaan? Heeft daar de KNRM ook al een aparte status in verworven? De KNRM zegt geen monopolist te zijn, maar hoe ziet die er dan uit?

Henk


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #117 Gepost op: 4 augustus 2010, 21:56:45
Nu draait iedereen om de hete brei heen en ook ik laat me steeds weer verleiden tot zijpaden, maar het gaat hier om:

Was de klipper in nood en zo ja wanneer stopt dat dan, in de haven afgemeerd aan de steiger?

Wat zijn de omstandigheden waaraan voldaan moet worden dat de KNRM wel een sleep aan Noordgat over doet.

Ben je verplicht om als klein schip hulp te verlenen aan een groot schip en houdt deze hulp ook in het onder toeziend oog slepen naar de (dichtsbijzijnde?) haven.

Ben je dan van rechtsvervolging ontslagen want je bent KNRM. Of geld dit voor iedereen behalve voor bergers.

Ik zit nog met een paar vragen. Hoe kan het zijn dat iedereen accepteert dat de KNRM in haar verslaglegging lege accu's, vervuilde filters, hoog- en droog lopers omgeslagen, gezonken, op drift geraakte en schuiten op één hoop gooit en die als reddingen mee laat tellen? Bij10 op weg geholpen boten met een lege accu's is weer iemand uit een levensbedreigende situatie bevrijd.
Hoe telt de ANWB dat, hoeveel mensen hebben die dan al het leven gered. Of is iemand geparkeerd naast de middenberm op de A4 minder in gevaar dan een ander voor anker bij breezand?
Wie controleert of aan de eisen van de ANBI status wordt voldaan? Heeft daar de KNRM ook al een aparte status in verworven? De KNRM zegt geen monopolist te zijn, maar hoe ziet die er dan uit?

Henk

Kijk, nu komen we weer ergens. Je 4 bovenste vragen zijn zinnig en een antwoord heb ik tussen alle ruis in dit forum nog niet kunnen vinden.
Als iemand er iets zinnigs over weet te zeggen dan horen we het graag.

Overigens, Henk, we weten nu zo langzamerhand wel dat jij lege accu's, vervuilde filters etc. niet als redding beschouwd. Zullen we jouw standpunt daarin nou eens even laten voor wat het is? Het komt al in zo veel discussies terug, dus je standpunt is echt wel bekend. Van mijn part open je er een apart topic over. Ik zou zo graag willen dat de discussie hier teruggaat naar de kern. Jouw 1e 4 vragen zijn daar een goede start.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #118 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:07:23
Grote schepen hebben geen kikkers. "Berger" is iedereen met een bootje en een eind touw. Henk

In mijn reply kon je lezen dat het om motorboten ging. Deze hebben wel kikkers.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #119 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:23:04
Dat begreep ik wel, maar je ge/misbruikt een voorbeeld van een scharrelaar in een discussie over Noordgat en een klipper waar net in gezegd is laten we ons hiertoe dan ook beperken.

Henk