Grote schepen hebben geen kikkers. "Berger" is iedereen met een bootje en een eind touw. Ik denk dat we daar niet aan moeten willen. Niet een zootje ongeregeld "wat elkaar wel aanvult als er een gat ontstaat".
Een van de eerste argumenten op dit forum is altijd geweest als ik het voor bergers op nam -dat die ook recht van bestaan hebben- we moeten wel bergen en slepen als KNRM want bergers zijn er nooit als je ze nodig hebt.
Dus wil je überhaupt een beetje je plaats verdienen binnen de de hulpverlening zal je toch dat soort argumenten om zeep moeten helpen door wel een betrouwbaar en degelijk ondernemers beleid te voeren, niet gebaseerd op kantoor uren en ik moet even weg een ander vult het gat wel op dat ik laat vallen, dan schilder je het vak berger af als een ongeregeld amateuristich zooitje.
En dan, wat voor berger trekt nu en kikker uit een boot. Om daar Noordgat op af te rekenen... Ten eertste hebben weinig klippers nog kikkers die je er uit zou kunnen trekken.
Ten tweede komt bij een echte berger een runner aan boord, die de zaak overneemt van de schipper van het gesleepte vaartuig en zorgt dat alles 100% in orde is, hij heeft ervaring met slepen en de kapitein van de sleper is verantwoordelijk voor de hele sleep, ook voor het gesleepte vaartuig.
En daarbij is het een voorwaarde om met de KNRM samen te mogen werken: 24/7 inzetbaarheid. Voldoe je daar niet aan komen ze niet eens praten. Dat staat dan ook in dat convenant als eis aan de berger 24/7 inzetbaarheid. Waarbij de schipper van de kleine (beneden 20 m) boten uitmaakt van wie hij hulp wil. En nu komt het kromme: is het schip echt in nood zal hij de berger kiezen als die als eerst ariveert, van die zandplaat wil je af, alles liever dan je boot naar de filisteinen. En heb je alle tijd dan kun je kiezen voor de goedkoopste optie en dat is altijd de KNRM. Die zal altijd godkoper zijn dan een commerciële partij.
En boven de 20 meter -zei de KNRM- die helpen we alleen als ze in nood zijn. Je moet begrijpen dat wij grote vaartuigen niet eens mogen slepen, dus die zijn voor jou.
Aldus werd vastgelegd in een convenant. Nu draait iedereen om de hete brei heen en ook ik laat me steeds weer verleiden tot zijpaden, maar het gaat hier om:
Was de klipper in nood en zo ja wanneer stopt dat dan, in de haven afgemeerd aan de steiger?
Wat zijn de omstandigheden waaraan voldaan moet worden dat de KNRM wel een sleep aan Noordgat over doet.
Ben je verplicht om als klein schip hulp te verlenen aan een groot schip en houdt deze hulp ook in het onder toeziend oog slepen naar de (dichtsbijzijnde?) haven.
Ben je dan van rechtsvervolging ontslagen want je bent KNRM. Of geld dit voor iedereen behalve voor bergers.
Ik zit nog met een paar vragen. Hoe kan het zijn dat iedereen accepteert dat de KNRM in haar verslaglegging lege accu's, vervuilde filters, hoog- en droog lopers omgeslagen, gezonken, op drift geraakte en schuiten op één hoop gooit en die als reddingen mee laat tellen? Bij10 op weg geholpen boten met een lege accu's is weer iemand uit een levensbedreigende situatie bevrijd.
Hoe telt de ANWB dat, hoeveel mensen hebben die dan al het leven gered. Of is iemand geparkeerd naast de middenberm op de A4 minder in gevaar dan een ander voor anker bij breezand?
Wie controleert of aan de eisen van de ANBI status wordt voldaan? Heeft daar de KNRM ook al een aparte status in verworven? De KNRM zegt geen monopolist te zijn, maar hoe ziet die er dan uit?
Henk