KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44187 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #120 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:24:27
Dat begreep ik wel, maar je ge/misbruikt een voorbeeld van een scharrelaar in een discussie over Noordgat en een klipper waar net in gezegd is laten we ons hiertoe dan ook beperken.

Henk
En dan, wat voor berger trekt nu en kikker uit een boot. Om daar Noordgat op af te rekenen... Ten eertste hebben weinig klippers nog kikkers die je er uit zou kunnen trekken.
In mijn reply stond nergens dat er een kikker uit de boot werd getrokken en de naam Noordgat noemde ik ook niet.

Je sloeg de spijker wel op z'n kop, want het betrof inderdaad Noordgat. Jouw kwalificatie: Scharrelaar..?


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #121 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:28:50

Ten tweede komt bij een echte berger een runner aan boord, die de zaak overneemt van de schipper van het gesleepte vaartuig en zorgt dat alles 100% in orde is, hij heeft ervaring met slepen en de kapitein van de sleper is verantwoordelijk voor de hele sleep, ook voor het gesleepte vaartuig.
Henk

Ook bij de berging in mijn voorbeeld kwam afgelopen zomer een z.g. "runner" niet aan boord.

Denk dat jouw beeld van de bergers meer een "SOLL" dan een "IST" situatie is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #122 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:14:18
In mijn reply stond nergens dat er een kikker uit de boot werd getrokken en de naam Noordgat noemde ik ook niet.

Je sloeg de spijker wel op z'n kop, want het betrof inderdaad Noordgat. Jouw kwalificatie: Scharrelaar..?

Gaarne datum zodat dat valt te verifieren......

Ik ken ook voorbeelden waarbij het bij de KNRM niet zo goed ging, maar zullen we die strijd gewoon maar niet voeren en het bij de klipper houden?

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #123 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:16:29
Heb net even bekeken wat voor boot de tempest is en dan borrelt bij mij de volgende vraag boven: Waarom zou de tempest een meer geschikte boot zijn dan de wiecher ,volgens mij zijn het dezelfde schepen. Volgens mij zijn de boten van de KNRM prima sleepboten als ik zie dat noordgat 2 kopietjes heeft laten maken van de boten van de KNRM alleen heeft de hurricane een half stuurhutje wat natuurlijk het manouvreren weer bevorderd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:47:59
Heb net even bekeken wat voor boot de tempest is en dan borrelt bij mij de volgende vraag boven: Waarom zou de tempest een meer geschikte boot zijn dan de wiecher ,volgens mij zijn het dezelfde schepen. Volgens mij zijn de boten van de KNRM prima sleepboten als ik zie dat noordgat 2 kopietjes heeft laten maken van de boten van de KNRM alleen heeft de hurricane een half stuurhutje wat natuurlijk het manouvreren weer bevorderd.

Nee, het aanbod was niet de tempest te laten slepen (stel je voor zo'n klein k*tbootje voor een klipper van 32 meter, onverantwoord!), maar een echte sleepboot uit Harlingen te laten komen. Die huurt Noordgat dan in en vangt dan zo nog wat commissie.

Henk


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #125 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:56:22
Nee, het aanbod was niet de tempest te laten slepen (stel je voor zo'n klein k*tbootje voor een klipper van 32 meter, onverantwoord!), maar een echte sleepboot uit Harlingen te laten komen. Die huurt Noordgat dan in en vangt dan zo nog wat commissie.

Henk
De Harlinger havensleepboten van Tuinman hebben het ook vaak druk zat, dus als je het over beschikbaarheid hebt...
En hoe met de diepgang..?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #126 Gepost op: 5 augustus 2010, 00:43:28
De Harlinger havensleepboten van Tuinman hebben het ook vaak druk zat, dus als je het over beschikbaarheid hebt...
En hoe met de diepgang..?

Ik heb geen idee, maar weet wel dat het niet eens geprobeerd is. En ik weet ook niet of de veronderstellingen "misschien konden ze wel niet, hadden ze het te druk of was het er niet diep genoeg of was de tros niet lang genoeg of moest zijn hond wel net bevallen" genoeg onderbouwing vormen om het te rechtvaardigen dat het slepen van grote boten door de kleine KNRM schepen verricht dient te worden en niet door slepers die daar voor bedacht en gekeurd zijn.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #127 Gepost op: 5 augustus 2010, 08:20:52
Zal misschien wel een vreemde gedachte zijn maar waarom een boot huren terwijl je zelf er een boot hebt liggen die de klus makkelijk aan kan. Als je dan ook nog zorgt dat je voor de haven nog een stuur/rembootje er bij hebt is dat geen probleem. Maar ik denk dat alles een beetje uit zijn verband getrokken word. Het p.v. hebben ze alleen gekregen omdat het bootje niet gekeurd was en er wel een sleepbolder opstaat,staat die er namelijk niet op en help je zo,n vaartuig dan word het gezien als gewoon iemand helpen,nu in dit geval word het iets anders gezien maar dat geldt feitelijk voor ieder bootje die door een hulpverleningsvaartuig binnen gebracht word.Want ik geloof er niet in dat er veel van die boten gekeurd zijn door s.i.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #128 Gepost op: 5 augustus 2010, 16:48:09
Zal misschien wel een vreemde gedachte zijn maar waarom een boot huren terwijl je zelf er een boot hebt liggen die de klus makkelijk aan kan. Als je dan ook nog zorgt dat je voor de haven nog een stuur/rembootje er bij hebt is dat geen probleem. Maar ik denk dat alles een beetje uit zijn verband getrokken word. Het p.v. hebben ze alleen gekregen omdat het bootje niet gekeurd was en er wel een sleepbolder opstaat,staat die er namelijk niet op en help je zo,n vaartuig dan word het gezien als gewoon iemand helpen,nu in dit geval word het iets anders gezien maar dat geldt feitelijk voor ieder bootje die door een hulpverleningsvaartuig binnen gebracht word.Want ik geloof er niet in dat er veel van die boten gekeurd zijn door s.i.

Beste Stormvogel,

Dat is interessant. Kun je dat ergens vinden, dat als er op een bootje een bolder staat dat ie dan gekeurd moet zijn?  Dan zijn een paar boten flink in overtreding!

En dus mag je zonder bolder grote boten slepen met een klein schip? Dat opent mogelijkheden! Maar waar staat dat ergens, heb je een citaat?

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #129 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:17:49
Beste Stormvogel,
Dat is interessant. Kun je dat ergens vinden, dat als er op een bootje een bolder staat dat ie dan gekeurd moet zijn?  Dan zijn een paar boten flink in overtreding!
En dus mag je zonder bolder grote boten slepen met een klein schip? Dat opent mogelijkheden! Maar waar staat dat ergens, heb je een citaat?
Henk
Ik kan het even niet boven halen maar als je een sleepbeting heb (geen bolder) dan dien je een bepaalde keuring te hebben en over een groot vaarbewijs te beschikken. Zo'n 10 jaar geleden was er veel ophef over historische sleepboten die vanwege deze eisen hun beting zouden moeten verwijderen. Dat is toen niet doorgezet.