KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44262 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #130 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:38:40
Beetje flauw Henk dat je nu over een bolder gaat praten terwijl ik sleepbolder zeg. Maar goed die sleepbolder staat er niet voor niets op bij de hulpverleningsvaartuigen en reddingsboten en op het moment dat je een sleep bent met een lengte van meer dan 20 meter heb je een groot vaarbewijs nodig en het sleepvaartuig dient gekeurd te zijn door s.i. of een instantie die bevoegd is om schepen te keuren. Het maakt volgens mij niet uit of het dan om een beting gaat of om een sleepbolder omdat ze er beide voor zijn om een ander vaartuig te slepen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #131 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:59:04
Beetje flauw Henk dat je nu over een bolder gaat praten terwijl ik sleepbolder zeg. Maar goed die sleepbolder staat er niet voor niets op bij de hulpverleningsvaartuigen en reddingsboten en op het moment dat je een sleep bent met een lengte van meer dan 20 meter heb je een groot vaarbewijs nodig en het sleepvaartuig dient gekeurd te zijn door s.i. of een instantie die bevoegd is om schepen te keuren. Het maakt volgens mij niet uit of het dan om een beting gaat of om een sleepbolder omdat ze er beide voor zijn om een ander vaartuig te slepen

Ik ben niet flauw, hoogtens lui. Ik bedoelde ook sleepbolder, eigenlijk dus beting. We hebben hier nogal wat schepen met zo'n ding achterop, ook de schepen van menno hebben er een op de brug.

Wij hebben zelf een constuctie met een touw rond de motor en een katrol (triangel heet dat geloof ik?). Er is ook een beugel met een katrol rond de buitenboormotor in de handel die speciaal bedoelt is voor het slepen.

Maar waar het om gaat is denk ik of waar is dat je al bij het bezit van zo'n beting op je rib onder de sleepboot regeling valt. Waar staat dat en en hoe wordt de beting waar het dan om gaat beschreven, dan zal daar een definitie van moeten zijn...

Maar als je een sleep met 20 meter of langer er achter hebt, dan heb je altijd een verklaring van de SI nodig met groot vaarbewijs en ik kan me voorstellen dat ze dan ook wel even naar de beting kijken

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #132 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:16:04
Als je de constructie niet gebruikt is er niets aan de hand natuurlijk maar we weten allemaal dat hij wel gebruikt word en op dat moment behoor je gewoon gekeurd te zijn. Weet trouwens niet of het volstaat aan de s.i. eis maar de valentijn type,s worden wel gekeurd ieder jaar


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #133 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:25:51
Als je de constructie niet gebruikt is er niets aan de hand natuurlijk maar we weten allemaal dat hij wel gebruikt word en op dat moment behoor je gewoon gekeurd te zijn. Weet trouwens niet of het volstaat aan de s.i. eis maar de valentijn type,s worden wel gekeurd ieder jaar

OK, duidelijk. Maar wat is "gebruikt. Voor een klein schip ook, moet ie dan gekeurd zijn? En wat is dan een beting, is dat ook zo'n sleepbolder die op een RIB staat? Of op een groot jacht? Omschrijving "een paal op het achterdek welke bedoeld is om een anders schip mee voort te trekken" of zoiets? Als dat zo zou kunnen zijn dan is het zaak voor Menno om daar eens goed in te duiken, want op al z'n bootjes staat zo'n ding. En die bootjes zijn niet bij de SI geweest.

En je ziet dat als de KNRM dat mag, dat het helemaal niet zo is dat anderen het ook mogen, want regels zijn wel regels. Toch?

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #134 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:32:18
Een sleepbolder of beting is nog wel weer iets anders dan zo,n constructie die op jullie boot zit. Als ik Menno zou zijn ging ik hier zeker op in en zou ik het gaan uitzoeken al zou het voor hem alleen maar verzekeringstechnisch zijn want als hem nu iets gebeurd denk ik niet dat het gedekt word door de verzekering.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:46:20
Een sleepbolder of beting is nog wel weer iets anders dan zo,n constructie die op jullie boot zit. Als ik Menno zou zijn ging ik hier zeker op in en zou ik het gaan uitzoeken al zou het voor hem alleen maar verzekeringstechnisch zijn want als hem nu iets gebeurd denk ik niet dat het gedekt word door de verzekering.

Ja, ik ga 'm daar zeker op attenderen.

Daar komt nog wat om de hoek Als je als watvoorschuitdanook regelmatig op weg gaat om boten in nood te slepen gelden de uitzonderingen niet die voor een passant wel gelden.
De passant wordt plotseling met iets onverwachts geconfronteerd en mag daarom van de regels afwijken. Ik had een keer de dodemansknop mee genomen waarop een andere schipper deze doorverbond om toch weg te kunnen met de reddingsboot om iemand te helpen. Hij was toen defect en moest vervangen worden. Prompt kwam er weer een melding en werden we  aangehouden op weg naar een boot, echt in nood.
We kregen een bekeuring en die hebben we voor laten komen. De Rechter oordeelde dat wij -anders als een passant- er rekening mee dienden te houden dat een reddingsboor zich niet kan beroepen op uitzonderlijke omstandigheden. De omstandiogheden die voor een passant uitzonderlijk zijn, zijn dat voor een reddingsboot niet. Deze heeft zelfs een voorbeeld functie werd mij nog even ingevreven. Juist het onderhoud en staat van een reddingsboot moet er op gericht zijn dat deze zo veilig, snel en goed mogelijk inzetbaar is.

En dat was zijn uitspraak en daar moest ik het mee doen. Geen beroep mogelijk, schuldig zonder straf.
Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #136 Gepost op: 5 augustus 2010, 23:08:56
Ik zal vast en zeker wel over een uitzonderingsartikeltje heen gelezen hebben... maar zoals ik het nu lees is de KNRM / HOGE / JSH gewoon een sleepboot (+bij behorende verplichtingen). Wie vind het uitzonderingsartikel op www.wetten.nl?  ??? :)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025631/tekst_bevat_sleepboot/geldigheidsdatum_05-08-2010#Hoofdstuk1_Artikel1

Besluit van 18 maart 2009, houdende nadere regels voor de binnenvaart (Binnenvaartbesluit)

Artikel 1

(...)

sleepboot : schip dat is bestemd of wordt gebruikt voor het slepen van schepen en niet is bestemd voor het zelfstandig vervoeren van goederen;

(...)

Artikel 6

Voor de volgende categorieën van binnenschepen is een certificaat van onderzoek vereist:

    a. binnenschepen met een lengte van ten minste 20 meter;
    b. binnenschepen waarvoor het product van lengte, breedte en diepgang ten minste 100 m3 bedraagt;
    c. sleepboten, duwboten of sleepduwboten, tenzij:
          1°. ze niet onder de criteria genoemd in de onderdelen a of b vallen,
          2°. ze blijkens een verklaring van Onze Minister uitsluitend worden gebruikt als pleziervaartuig, en
          3°. ze overeenkomstig de voorwaarden gesteld op die verklaring worden gebruikt;

(...)

Artikel 14
    1.Een groot vaarbewijs is vereist voor het voeren van:
          a. schepen met een lengte van ten minste 20 meter;
          b. passagiersschepen;
          c. veerponten die:
             1°. zijn bestemd of worden gebruikt voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan twaalf personen buiten de bemanningsleden, of
             2°. Door middel van de eigen mechanische voortstuwingsmiddelen een snelheid van 30 kilometer per uur of meer ten opzichte van het water kunnen bereiken;
          d. veerboten, of
          e. sleepboten, duwboten of sleepduwboten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #137 Gepost op: 6 augustus 2010, 00:55:47
Ik ben ook maar even aan 't googlen geslagen en wat blijkt: Scouting zit met hetzelfde en met nog een ander probleem. En tja, en wat is nu de goede definitie van de sleepboot:

http://www.xs4all.nl/~bosq/wetten/Certificaat%20van%20Onderzoek%20pleziervaart%20na%201%20juli%202009.pdf

Gebruikte definities
Voor een goed begrip is het noodzakelijk om de volgende definities uit de Europese richtlijn
op te sommen:
• "binnenschip": een schip dat uitsluitend of overwegend bestemd is voor de vaart op de
binnenwateren;
"sleepboot": een schip dat speciaal is gebouwd om te slepen;• "duwboot": een schip dat speciaal is gebouwd voor het voortbewegen van een
duwstel;
• "passagiersschip": een schip voor dagtochten of een hotelschip dat is gebouwd en
ingericht voor het vervoer van meer dan twaalf passagiers;
• "zeilend passagiersschip": een passagiersschip dat is gebouwd en ingericht om ook
door middel van zeilen te worden voortbewogen;
• "pleziervaartuig": een schip, niet zijnde een passagiersschip, dat is bestemd voor
sportieve en recreatieve doeleinden;
• "lengte (L)": de grootste lengte van de scheepsromp in m, het roer en de boegspriet
niet inbegrepen;
• "breedte (B)": de grootste breedte van de scheepsromp in m, gemeten op de buitenkant
van de huidbeplating (schoepraderen schuurlijsten en dergelijke niet inbegrepen);
• "diepgang (T)": de verticale afstand van het laagste punt van de scheepsromp aan de
onderkant van de bodembeplating of van de kiel tot het vlak van de grootste inzinking
van de scheepsromp in m;

Voor de duidelijkheid: Uit de wettekst van Palmpie: "een schip dat bestemd is voor slepen of schepen sleept" kan ieder schip zijn dat sleepdiensten verricht, als er een touwtje aan hangt is het bestemd voor slepen.

"een schip dat speciaal is gebouwd om te slepen" is heel wat anders. Een RIB waar later een knobbel op is gezet is niet speciaal gebouwd om mee te slepen. Je kan met die knobbel ook vijf waterskieërs willen trekken (wanneer gaan we, wel een beetje uit het zicht natuurlijk, een reddingsboot met vijf waterskieërs er achter, hoe zou dat staan in de Telegraaf...)
Wow, leuke discussie wordt het toch nog!  123chill

Deze wetgeving is Europees. Het leuke is dat de Nederlandse wet ondergeschikt is aan de Europese.

Henk

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #138 Gepost op: 6 augustus 2010, 01:01:12
Ik ben ook maar even aan 't googlen geslagen en wat blijkt: Scouting zit met hetzelfde en met nog een ander probleem. En tja, en wat is nu de goede definitie van de sleepboot:

Henk,

hoe je het voor elkaar krijgt weet ik niet maar je links  gaan naar http://[color=blue/.

Deze link werkt wel:

http://www.xs4all.nl/~bosq/wetten/Certificaat%20van%20Onderzoek%20pleziervaart%20na%201%20juli%202009.pdf

Gelukkig heb je meer verstand van redden ;-) ;-)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #139 Gepost op: 6 augustus 2010, 01:15:34
Henk,

hoe je het voor elkaar krijgt weet ik niet maar je links  gaan naar http://[color=blue/.

Deze link werkt wel:

http://www.xs4all.nl/~bosq/wetten/Certificaat%20van%20Onderzoek%20pleziervaart%20na%201%20juli%202009.pdf

Gelukkig heb je meer verstand van redden ;-) ;-)

Ik wist het zag het maar peeeh, mijn verandertijd was voor bij. Er staat ook twee keer Henk. Ik ben een dagje ouder en wil alles wel goed opschrijven, maar de tijd wordt me niet gegund hier.

Gelukkig heb ik nu nog een mooiere, die beslist uitsluitsel geeft op alle fronten denk ik.

kijk, nu lukt het mij wel binnen de tijd, klik hier maar eens op en zie hoe het werkt!

(geen Henk, want hiervoor heb ik er een verspeeld)